آیا در دریاچه ارواح روح خواهید دید؟ - داوینکو
  • یک شنبه 29 اسفند 1400
  • 363
  • 0
آیا در دریاچه ارواح روح خواهید دید؟ - داوینکو
آیا در دریاچه ارواح روح خواهید دید؟ - داوینکو

آیا در دریاچه ارواح روح خواهید دید؟

دریاچه ارواح نوشهر یکی از زیباترین و عجیب ‌ترین جاذبه ‌های طبیعی ایران در استان مازندران است. این دریاچه که «ممرز» نامیده می ‌شود، در حد فاصل شهر نور تا نوشهر و در ارتفاعات جنگلی قرار دارد. اطراف دریاچه ارواح را درختان توسکا و ممرز پوشانده‌ اند که شاید علت نام‌ گذاری این دریاچه به نام ممرز همین باشد.

دریاچه ارواح نوشهر

درختان کمر شکسته، وجود مه و آب باتلاقی این دریاچه، فضایی وهم ‌آلود در این منطقه ایجاد کرده‌ اند و به همین خاطر این جاذبه طبیعی را با نام یکی از اسرار آمیز ترین نقاط دیدنی در شمال ایران می‌ شناسند. طول این دریاچه در حدود ۷۰۰ متر و عرض آن در حدود ۳۰۰ متر است. درختان ممرز این منطقه به ‌خاطر قرار داشتن در جوار آب در طول سالیان متوالی پوسیده ‌اند و دلیل شکستگی درختان از تنه همین است. در ساحل دریاچه ارواح درختان شکسته با ریشه‌ های بیرون زده از خاک دیده می ‌شوند. در گذشته این منطقه دشتی وسیع و پوشیده از درختان ممرز و توسکا بوده است که به مرور زمان و با جاری شدن آب در این دشت به تالابی با درختان بیرون زده از آب تبدیل شده است.

دریاچه ارواح و مناطق جنگلی اطراف آن در فهرست مناطق حفاظت‌ شده در شمال ایران قرار دارند. این مناطق از بکرترین و دست‌ نخورده ‌ترین بخش‌ های استان مازندران هستند که توجه گردشگران را در سال ‌های اخیر به خود جلب کرده ‌اند. دریاچه ارواح و مناطق اطراف آن گزینه ‌هایی مناسب و امن برای رشد و حفاظت از گونه‌ های مختلف جانوری به شمار می‌ روند.

اگرچه از دریاچه ارواح یا ممرز با لقب ‌هایی مثل ترسناک، وهم‌ آلود و اسرار آمیز یاد می ‌شود، این دریاچه از تماشایی ‌ترین جاذبه ‌های طبیعی در استان مازندران است. در زمان ‌هایی که مه به بالاترین سطح خود می ‌رسد، تصاویری خارق العاده در این دریاچه خلق می ‌شوند. اسم دریاچه ارواح نوشهر در فهرست آثار ملی ایران به چشم می ‌خورد.

بیشتر بخوانید: آبشار شیطان کوه لاهیجان

دریاچه ارواح کجاست؟

دریاچه ارواح نوشهر در مسیر نور به نوشهر، ۴۷ کیلومتری نوشهر و در نزدیکی روستای «صلاح الدین کلا» قرار دارد. اگر از نور به‌سمت نوشهر می‌ روید، می‌ توانید از چند مسیر مختلف خود را به جاده اصلی دریاچه ارواح برسانید. جاده رویان به‌ سمت روستای «بلده» با وصل شدن به جاده دریا بیشه و مسیر جاده ونوش شما را به ابتدای جنگل‌ های حفاظت شده ممرز و جاده دریاچه ارواح می ‌رسانند.

دریاچه ارواح کجاست؟

در مسیر جاده ونوش که از روستاهای صلاح الدین کلا و ونوش می‌ گذرد، به نگهبانی ورودی منطقه حفاظت ‌شده اطراف دریاچه می ‌رسید. برای عبور از نگهبانی نیاز به مجوز عبور دارید؛ اجازه ورود به عموم گردشگران داده می ‌شود؛ به ‌جز مواقع خاص که شرایط آب‌ و ‌هوایی مناسب نباشد. بعد از طی کردن مسافت ۱۵ کیلومتری در جاده خاکی، به تابلوی راهنمای دریاچه ارواح خواهید رسید. 

صدای دریاچه ارواح

در دریاچه ارواح نوشهر اگر سکوت کنید، می ‌توانید صدای نجوای پرندگان را بشنوید. اطراف این دریاچه انواع مختلفی از جانداران زندگی می‌ کنند و صدای آواز پرندگان و تکاپوی دیگر جانوران در سکوت این دریاچه می ‌پیچد. اطراف این دریاچه را بکرترین جنگل‌ های هیرکانی شمال ایران پوشانده ‌اند که صدای جریان زندگی جانوران از آن به گوش می ‌رسد. در پیاده ‌روی در حوالی این دریاچه ممکن است صدای حرکت حیوانات وحشی و پرندگان میان درختان را بشنوید.

حیوانات دریاچه ارواح

حیوانات دریاچه ارواح

دریاچه ممرز یا ارواح به‌ خاطر ساختار جنگلی و بکری که دارد پناهگاه بسیاری از موجودات وحشی است. این دریاچه که توانسته است اکوسیستم طبیعی خود را حفظ کند، محل زندگی آبزیانی مثل انواع ماهی ‌ها و جانوران دوزیستی مثل وزغ‌ ها و مارها است. در فصل‌ های سرد سال جانوران وحشی به حوالی دریاچه ارواح پناه می ‌آورند. اگر در اطراف دریاچه ممرز قدم بزنید احتمال رویارویی شما با حیواناتی مثل سگ ‌های وحشی، روباه و گراز وجود دارد، بهتر است به‌ صورت تکی در این منطقه پیاده روی نکنید یا برای قدم زدن به فاصله های دورتر نروید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با کوه های مریخی چابهار

اطراف دریاچه ارواح 

یکی از بهترین تفریح ‌ها در اطراف دریاچه ارواح نوشهر، قدم زدن و پیاده روی در جنگل ‌های زیبا و بکر اطراف این دریاچه است. در میان درختان سر به فلک کشیده این منطقه می ‌توانید از طبیعت بکر و دلپذیر لذت ببرید و تصاویری به ‌یاد ماندنی از خود ثبت کنید. جنگل ‌های اطراف، جاده‌ های خاکی و پیچ در پیچی دارند که اگر از علاقه‌ مندان به آفرود باشید، می ‌توانید با ماشین ‌های مجهز به گشت ‌و گذار در این مناطق بروید؛ برای ورود به مناطق حفاظت ‌شده با ماشین آفرود نیاز به کسب مجوز از اداره جنگلداری منطقه دارید.

عکاسی از مناظر مختلف در دریاچه ارواح برای بسیاری از گردشگران سرگرم کننده است. در زمان ‌های پر مه و کم شدن آب که درختان پوسیده سر از دریاچه بیرون می ‌آورند، مناظری جالب توجه و وهم ‌آلود پیش روی شما قرار می ‌گیرد.

علت نام‌ گذاری دریاچه ارواح

علت نام‌ گذاری دریاچه ارواح

نام ‌گذاری دریاچه ارواح به این نام به ‌خاطر تصاویر خاص و موقعیت ویژه این دریاچه بوده است. تنه ‌های شکسته درختان ممرز که از آب بیرون زده ‌اند در میان مه گسترده و آب باتلاقی این دریاچه، گردشگران را به یاد صحنه ‌هایی از فیلم ‌های ترسناک می ‌اندازد. این اسم از سوی محلیان اطراف انتخاب شده است و می ‌توان گفت خلاقیت در این نام‌ گذاری به چشم می‌ خورد.

اگر در ساعت ‌های اول روز به ‌خصوص در اوایل بهار به دیدن دریاچه ارواح بروید، شانس دیدن این فضای وهم ‌آلود بیشتر است. هر چه به ساعت ‌های میانی روز نزدیک ‌تر شوید، از شدت مه کاسته می‌ شود؛ در فصل ‌های سرد و روزهای ابری، مه گسترده در دریاچه ارواح در طول روز وجود دارد. پوشش گسترده درختان ممرز در اطراف این دریاچه باعث نام‌ گذاری این دریاچه به نام ممرز شده است و بسیاری از مردم روستاهای اطراف از این دریاچه با نام دریاچه ممرز یاد می‌ کنند. آنچه مسلم است نام‌ گذاری این دریاچه به نام ارواح تنها به‌ خاطر نشانه ‌های طبیعی موجود در آن است و هیچ ریشه خرافی دیگری ندارد. از این دریاچه با نام تالاب ارواح یاد می ‌کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران های ژاپن

امکانات دریاچه ارواح

تصویر ذهنی ما از یک مقصد خوب برای سفر، فضایی پر از مراکز خرید و تفریح است. در غیر این صورت ممکن است حس تردید به سراغمان بیاید. تالاب ارواح ممرز با این تصویر ذهنی تطابق ندارد. ولی این موصضوع دلیلی بر عدم اهمیت آن نیست.

در صورت بازدید از این دریاچه امکانات خاصی مشاهده نمی ‌کنید. دلیل آن هم تبدیل آنجا به منطقه حفاظت شده است. ساخت ‌و ساز و حضور زیاد افراد در این تالاب، می‌ تواند باعث آسیب به اکوسیستم منطقه شود. به همین خاطر هم از هرگونه احداث ساختمان در آنجا جلوگیری می‌ شود.

بهترین زمان سفر به دریاچه ارواح

دریاچه ارواح در همه فصل ‌ها زیبا است و تماشای آن در همه روزهای سال می ‌تواند خاطره ‌انگیز باشد؛ ولی مسیر دسترسی به این دریاچه در زمان‌ بارش برف و باران، گلی و لغزنده می‌ شود. در فصل ‌های پاییز و زمستان جنگل ‌های اطراف دریاچه ممرز به‌ خاطر خاک نرمی که دارند گلی و باتلاقی می ‌شوند. اگر به بازدید از این دریاچه در فصل‌ های سرد سال علاقه دارید، حتما لباس مناسب و چکمه‌ های بلند بپوشید.

بهترین زمان سفر به دریاچه ارواح

تردد در مسیر جاده ‌ای دریاچه ارواح در زمان‌ های بارندگی ممکن است سخت شود و پیمون آن تنها با ماشین ‌های مجهز ممکن باشد. بهترین زمان برای بازدید از دریاچه ارواح نوشهر ۶ ماه اول سال است. اگر در روزهای اول سال قصد رفتن به این دریاچه و جنگل ‌های اطراف آن را دارید، وضعیت آب و هوای این منطقه را استعلام کنید. تا اواسط پاییز شرایط برای بازدید از این منطقه مناسب است؛ ولی هر چه بیشتر به فصل زمستان نزدیک شوید، شرایط برای سفر به این منطقه سخت ‌تر می‌ شود. در روزهای پر بارش و زمان نامساعد بودن هوا، محیط بانی این منطقه اجازه بازدید از دریاچه ممرز را به گردشگران نمی ‌دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین و عجیب ترین رستوران های مالدیو 1400

در سفر به دریاچه ارواح با خود چه ببریم؟

برای رفتن به دریاچه ارواح در اولین قدم از ایمنی و سالم بودن وسیله نقلیه خود مطمئن شوید. در صورت بروز خرابی یا مشکل در وسیله نقلیه خود ممکن است مشکل جدی برای شما به وجود آید. برای بازدید از این دریاچه و محیط اطراف آن بهتر است به‌ صورت دسته ‌جمعی و گروهی راهی شوید.

اگر در فصل‌ های سرد و پر بارش به دیدن دریاچه ارواح می ‌روید، تجهیزات ایمنی مناسب همراه ببرید. بارانی و چکمه مناسب از ضرورتی ‌ترین وسایل در فصل‌ های سرد سال هستند. برای کمپ کردن در اطراف این دریاچه باید چادر و وسایل کامل کمپ به ‌همراه داشته باشید. آب کافی، غذای مناسب و خوراکی ‌های لازم با توجه به ‌مدت اقامت خود در این منطقه با خود ببرید. کیسه خواب و ابزار روشنایی از دیگر وسایل لازم برای کمپ کردن در اطراف دریاچه ممرز هستند.

تا جایی که می ‌توانید از غذاهای ساده استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که غذاهای گوشتی می ‌توانند در شب حیوانات وحشی را به‌ سمت چادرهای شما جلب کنند. در این منطقه ممکن است با مشکل آنتن‌ دهی تلفن همراه مواجه شوید؛ ولی برای استفاده از مسیریاب گوشی بهتر است پاور بانک همراه داشته باشید تا تلفن همراه شما خاموش نشود. دوربین عکاسی، کرم ضد گزش حشرات و وسایل شخصی خود را فراموش نکنید.

دیدنی های اطراف دریاچه ارواح

دیدنی های اطراف دریاچه ارواح

در اطراف دریاچه ارواح نوشهر جاذبه ‌های طبیعی برجسته ‌ای وجود دارند که در سفر به مازندران می ‌توانید در کنار بازدید از این دریاچه از آن‌ ها دیدن کنید. دریاچه ارواح در شمال ایران و در میان جنگل ‌های سرسبز و خوش آب و هوایی قرار دارد که روستاهای بسیاری در این مناطق قرار گرفته ‌اند. بازدید از این روستاهای خوش ‌آب ‌و هوا می ‌تواند سفر شما را خاطره انگیزتر کند.

پارک جنگلی سی سنگان در فاصله ۱۷ کیلومتری شمال غربی دریاچه ممرز قرار دارد. این پارک جنگلی طبیعتی زیبا و منحصر به ‌فرد به ‌همراه امکانات تفریحی مناسب دارد. پارک جنگلی سی سنگان به دریا دسترسی دارد و در بخش ساحلی آن انواع ورزش ‌ها و تفریح‌ های آبی مثل جت اسکی و قایق سواری دایر هستند. پیست کارتینگ و زمین والیبال ساحلی این مجموعه برای استفاده گردشگران علاقه‌ مند به این ورزش‌ ها، فعالیت می ‌کند. در این منطقه حفاظت ‌شده وسیع امکان کمپ کردن و اقامت در طبیعت را خواهید داشت.

دریاچه سد آبیدر در نزدیکی جنگل سی سنگان و ۱۳ کیلومتری شمال غربی دریاچه ارواح قرار دارد. این دریاچه را با نام آویدر می ‌شناسند و در میان محلیان با عنوان دریاچه صلاح الدین کلا معروف است. طبیعت اطراف این سد از زیباترین جاذبه‌ های طبیعی اطراف نوشهر است. در اطراف سد آبیدر امکانات رفاهی و اقامتی مناسبی تعبیه کرده ‌اند که باعث جذب گردشگران علاقه‌ مند به طبیعت می ‌شود.

از دیگر جاذبه ‌های طبیعی در اطراف دریاچه ارواح می ‌توان به آبشار چلندر اشاره کرد که در نزدیکی روستایی به همین نام و در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال غربی دریاچه ممرز قرار دارد. این آبشار از زیباترین جاذبه‌ های نوشهر است و در میان جنگل ‌های زیبا قرار دارد. برای رسیدن به آبشار چلندر باید در حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در جنگل ‌های اطراف روستای چلندر پیاده روی کنید. حوضچه ‌های پایین این آبشار برای آب تنی تابستانی بسیار مناسب هستند. ارتفاع آبشار چلندر بین نیم متر تا چهار متر تغییر می‌ کند.

روستای کندلوس در جنوب غربی دریاچه ارواح قرار دارد و نام آن در میان علاقه‌ مندان به گردشگری طبیعی شناخته شده است. آب و هوای عالی این روستا، خانه ‌های کاهگلی و چوبی، پوشش گیاهی انبوه، چشمه ‌های آب معدنی و جاذبه‌ های تاریخی روستای کندلوس، گردشگران داخلی و خارجی را به این منطقه جذب می‌ کند. در این روستا دو موزه با نام‌ های موزه گیاهان دارویی و موزه مردم ‌شناسی و یک حمام تاریخی مربوط به دوره قاجار وجود دارد. بازدید از روستای کندلوس می ‌تواند برای شما خاطره‌ هایی ماندگار از سفر به نوشهر بسازد.

دریاچه فراخین یا تالاب فراخین از دیگر دیدنی های اطراف نوشهر است که تنها ۵۰ کیلومتر با تالاب ارواح فاصله دارد. برای رسیدن به این دریاچه باید مسافتی را میان جنگل پیاده روی کنید. دریاچه فراخین در نزدیکی روستای کندلوس قرار دارد.

دیو چشمه از دیگر دیدنی ‌های برجسته در اطراف دریاچه ارواح نوشهر است که در ۵۰ کیلومتری شمال غربی این دریاچه قرار دارد. آب فراوان و گوارای این دریاچه در فصل تابستان گردشگران بسیاری را جذب می ‌کند. تنگه دار نوشهر در ۵۵ کیلومتری شمال غربی دریاچه ممرز قرار گرفته و از زیباترین دیدنی‌ های طبیعی شهرستان نوشهر است. این منطقه محیطی مناسب برای اتراق و آب تنی دارد و مناطق اطراف آن برای جنگل نوردی ظرفیت بالایی دارند. از دیگر جاذبه‌ های اطراف دریاچه ارواح نوشهر می ‌توان به روستای حیرت، دریاچه خضر نبی، آبشار زانوس و بندرگاه نوشهر اشاره کرد. 

بیشتر بخوانید: غذاهای سنتی و محلی کردستان

دریاچه ارواح در دیگر جاهای دنیا هم وجود دارد

دریاچه روح کانادا واقع در ایالت آلبرتا، پیوندی با رشته ‌کوه‌ های راکی دارد. این دریاچه تقریبا در ۴۵ کیلومتری شهر کلگری واقع شده است. مساحت آب دریاچه روح کانادا به ۱۱.۶ کیلومتر می‌ رسد و میانگین عمق آن ۱۴.۵ متر است. طبق اندازه ‌گیری‌ ها عمیق‌ ترین نقطه آنجا به ۳۴ متر عمق دارد.

دریاچه ارواح در دیگر جاهای دنیا

در نزدیکی این دریاچه یک سد قرار دارد. امروزه از این سد به ‌عنوان نیروگاه تولید برق استفاده می ‌شود که میزان تولید آن ۱۷۳٬۰۰۰ مگاوات در طول سال است. با رسیدن دی ‌ماه سطح آب روی دریاچه روح کانادا یخ می‌ بندد. روی سطح یخی این دریاچه می ‌توان به اسکیت و سورتمه ‌سواری پرداخت. این جاذبه طبیعی زیستگاه ماهیانی چون قزل ‌آلا و ماهی سفید است.

به خاطر وزش بادهایی شدید روی این دریاچه، آنجا به پایگاهی برای ورزش ‌هایی چون قایقرانی تبدیل شده است. در فصل تابستان بعضی مردم برای شنا به آنجا سفر می ‌کنند. در سمت شمال شرقی دریاچه روح و نزدیک به سد، یک کمپ تابستانی احداث شده است.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر