معرفی غذاهای سنتی و محلی کردستان (با دستور پخت) - بخش اول - هتل داوینکو
  • دوشنبه 8 آذر 1400
  • 491
  • 0
معرفی غذاهای سنتی و محلی کردستان (با دستور پخت) - بخش اول - هتل داوینکو
معرفی غذاهای سنتی و محلی کردستان (با دستور پخت) - بخش اول - هتل داوینکو

معرفی غذاهای محلی کردستان (بخش اول)

1-شلکینه

شلکینه یک نوع های محلی است که در سفر باید دنبالش باشید تا آن را به عنوان سوغاتی بخرید و برای دوستانتان ببرید. این نان بسیار خوشمزه می باشد که معمولا به تعداد زیاد و بر روی وسیله ای به اسم ساج درست می شود. ساج شبیه ماهی تابه برعکس هست که روی گاز گذاشته می شود که نان ها روی آن پخته شوند. 

شلکینه

طرز تهیه

نمک، شکر و آرد را در ظرف گودی شکلی بریزید و شیر را کم کم اضافه کنید تا مایعی غلیظ به دست آید. سپس زعفران دم کرده را به علاوه زرده های تخم مرغ اضافه کنید و هم بزنید. بهتر است مایه را یکبار از الک یا صافی رد کنید تا از یکدست بودن آن مطمئن شوید. سپس کف تابه ای را با کره چرب کنید، مقداری از مایه نان را در آن ریخته و بپرخانید تا تابه از مایه نان پر شود.

هرچه نان نازک تر باشد کیفیت آن بهتر خواهد بود. وقتی یکطرف نان طلایی شد، با کمک چنگال برگردانید تا طرف دیگر هم طلایی شود. سپس آن را روی سطحی صاف قرار داده و با قلمو روی آن شیره خرما بمالید. آن را ۴ لا تا کنید و در ظرف بچینید. وقتی همه نان ها تمام شد روغن حیوانی یا کره را ذوب کرده و روی نان ها بریزید.

بیشتر خانواده های کردستانی در هنگام مهمانی در فصل بهار درست می کنند. اما آن را در فصل‌های دیگر و به مقدار کم نیز طبخ می‌ کنند. 

هتل در بانه

2-نان برساق

برساق یکی از بهترین نان های محلی و سنتی کردستان می باشد که البته در استان های کرمانشاه، لرستان و ایلام هم پیدا می شود. نان برساق به ویژه در ماه رمضان و به عنوان افطار تهیه می شود و بسیار خوشمزه است.

نان برساق

مواد لازم

آرد: ۵۰۰ گرم

شکر: ۱۰۰ گرم

شیر: ۲۵۰ میلی لیتر

تخم مرغ: ۱ عدد

رازیانه: نصف قاشق چایخوری

زعفران دم کرده: ۱ تا ۲ قاشق

نمک: به میزان لازم

روغن ترجیحا محلی: ۲ پیمانه برای سرخ کردن

مواد لازم برای میان نان

گردو خرد شده به صورت ریز: نصف پیمانه

شکر: ۱/۴ پیمانه

دارچین: ۲ قاشق چایخوری

طرز تهیه

آرد را در ظرفی گودی بریزید و پس از آن شکر، رازیانه و نمک را به آن اضافه کنید. وسط آرد را گود کرده و پس از آن تخم مرغ، شیر و زعفران را داخل آرد ریخته و هم بزنید تا یک خمیری که چسبندگی نداشته باشد به دست آید. اگر خمیر چسبندگی داشت کمی آرد اضافه کنید و اگر کمی سفت بود کمی شیر اضافه کنید تا خمیر لطیفی به دست بیاید.

خمیر را با وردنه به ضخامت ۲ میلی متر و قطر ۱۰ سانت باز کنید و وسط آن از مخلوط دارچین، گردو و شکر بریزید. خمیر را ببندید دور آن را یا با دست پیچ دهید و یا با چنگال محکم کنید و در روغن سرخ کنید.

یک روش دیگر برای درست کردن آن این است که به صورت دایره اندازه یک پیش دستی کوچک خمیر را باز کنید به همان صورت در روغن داغ سرخ کنید. سپس آن را با شکر و دارچین یا با عسل یا با مربای دلخواه و یا شیره انگور میل کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی فست فودی ها و کافه های کردستان

3-کلانه

کلانه بسیار شبیه به پیتزا می باشد برای افرادی که به فست فود علاقه مند هستند بسیار مناسب است. در فصل بهار اوایل سال جدید، مهمان هرخانه‌ ای در سنندج که باشید، یک غذای محلی فوق ‌العاده خوشمزه به نام که‌لانه برای شما آماده می‌ کنند. پختن این غذا روش خاصی دارد که فقط از دست خود کردستانی‌ ها برمی آید.

به گفته خودشان درست کردن که لانه کار سختی نیست و خانم‌های کردستانی آن را در زمان کوتاهی درست می‌ کنند. کلانه ترد و خوش‌ طعم است.

کلانه

مواد لازم

نمک: به میزان لازم

روغن حیوانی: ۱۵۰ گرم

پیچک یا پیازچه خرد شده: ۱ کیلوگرم

آرد گندم: ۱ کیلوگرم

طرز تهیه

ایتدا آرد را سه بار الک کنید و در ظرفی ریخته و وسط آن را گود کنید. خمیر مایه را با آب مخلوط کنید و ۱۵ دقیقه در جای گرمی قرار دهید تا عمل آید. مایه خمیر را به آرد اضافه کنید، نمک را به مقدار کم و به میزان کمی اضاف کنید و بعد به میزان لازم کم کم آب را اضافه می کنیم تا خمیر نرم و لطیفی به دست آید. خمیر را ورز میدهیم تا چسبندگی آن از بین برود. روی خمیر را با سلفون روکش غذا یا کیسه نایلون فریزر می پوشانیم و بعد پارچه تمیز و ضخیمی را کمی نمدار کرده و رویش می اندازیم.

سپس ظرف را در جای گرمی قرار می دهیم تا به مدت ۳ ساعت سرد شود، به حدی که به دست نچسبد. سبزیجات مورد نظر مثل پیچک یا پیازچه را خرد و ریز کرده، خمیر را باز کرده و مانند نان لواش نازک می کنیم و سزیجات را داخل نصفش قرار داده و طرف دیگر خمیر را رویش بر می گردانیم. ماهی تابه ای یا ساج مخصوص نانوایی را بر روی بالاترین شعله قرار می دهیم و مطمئن می شویم ماهی تابه یا سینی فرمان روی حرارت مناسب و خوب داغ شده است.

از پشت یک سینی گرد و نسبتا بزرگ و یا تخته آشپزخانه استفاده می کنیم و را طرف نان را کمی برشته می کنیم و پس از آن از روغن حیوانی برای چرب کردنش استفاده می کنیم.

4-خورش ریواس

به دلیل شرایط کوهستانی بودن منطقه کردستان باعث شده که سبزی ها و گیاهان خوراکی ترو تازه متنوعی رشد کند؛ سبزی هایی که مردم به دل کوهستان می زنند آن ها را می چینند و در غذاها استفاده می کنند. 

یکی از گیاهان بسیار خوشمزه و پرطرفدار ریواس که خورشت آن از غذاهای محبوب این استان است. این غذا بسیار مناسب کسانی است که غذاهای ترش دوست دارند.

از ریواس می توان به شکل های مختلفی استفاده کرد ریواس یک سبزی خوشمزه، سرشار از ویتامین A و مناسب برای تقویت بینایی است

خورش ریواس

مواد لازم

ریواس: نیم کیلو

گوشت گوسفندی: نیم کیلو

پیاز: ۲ عدد متوسط

نمک و ادویه: به مقدار لازم

سبزی شامل نعنا و جعفری: به میزان لازم

طرز تهیه

گوشت را تمیز کنید، به صورت مکعبی خرد کرده و در کمی روغن سرخ و پس از آن در مقداری آب بپزید. سبزی ها را شسته و به صورت ساطوری خرد کنید. سپس سپس برگ و پوست ریواس را گرفته و مغز آن را به تکه های کوچک خرد کنید. پیاز را خرد کرده و در روغن تفت دهید تا طلایی شود و پس از آن، سبزی ها و ریواس را به آن اضافه کرده م کمی تفت دهید. نمک، فلفل، ادویه را به خورش افزوده و مواد تفت داده شده را به گوشت اضافه کرده و به هم بزنید و با حرارت ملایم بپزید تا بجوشد، جا افتاده و روغن بیندازد.

رزرو هتل بانه

5-قایرمه

 کنگر سوخاری که در کردستان به قایرمه معروف است در نگاه اول به آن در ابتدا شاید باور نکنید که این یکی از غذاهای محلی کردستان باشد شباهت زیادی به غذاهای خارجی دارد! این غذا با کنگر درست می شود اما چون کنگر از آن گیاهان نایابی است که بیشتر در ماه فروردین پیدا می شود برای همین در ماه های دیگر سال برای درست کردن این غذا از کرفس استفاده می شود. البته این غذا به همراه کته و نان خورده می شود تا به یک وعده غذایی کامل تبدیل شود. 

بعضی از افراد قایرمه را در کنار نان های محلی میل می کنند. این غذا در فصل بهار و تابستان که زمان رویش سبزیجات کوهی است، طرفداران بسیاری دارد.

قایرمه

مواد لازم

کنگر: ۱ کیلو گرم

آرد: ۱ پیمانه

نمک: ۱ قاشق سوپخوری

فلفل سیاه: ۱ قاشق چایخوری

زیره: ۱ قاشق چایخوری

بیکینگ پودر: ۱ قاشق چایخوری

تخم مرغ: ۳ عدد

شیر: نصف پیمانه

کره: ۳ قاشق سوپخوری (آب شده)

زعفران: ۳ قاشق سوپخوری (آب کرده)

روغن مایع: ۲ پیمانه

برنج به صورت کته: ۲ و نیم پیمانه

ماست چکیده یا خامه ای: ۱ پیمانه

طرز تهیه

ابتدا تیغ کنگرها را گرفته و آن ها را شسته و به قطعات مناسب و دلخواه برش می‌ دهیم. آرد را در ظرف گودی ریخته و نمک، فلفل، زیره و بیکینگ‌ پودر را به آن افزوده و مخلوط می‌ کنیم. در ظرفی جداگانه تخم‌ مرغ، آب، کره و زعفران دم کرده را مخلوط کرده و با هم زن خوب میزنیم و به آرد ادویه‌ دار می‌‌ افزاییم و هم می‌ زنیم تا مایه به غلظت ماست درآید (اگر مایه کمی‌ شل بود، می‌ توانید کمی آرد به آن اضافه کنید). سپس کنگرها را درون مایه ریخته و بعد در روغن سرخ می‌‌ کنیم و با برنج کته و ماست چکیده سرو می‌ نماییم.

بیشتر بخوانید: معرفی تمام رستوران های کردستان

6-آش عدس بلغور

در کردستان آش ها طرفدار بسیار زیادی دارند مخصوصا آش عدس بلغور باشد.  این آش که بسیار انرژی بخش و سرشار از ویتامین است نام دیگر آن نیسک یا ساوار است.

آش عدس بلغور

مواد لازم

عدس: ۲۰۰ گرم

بلغور گندم: ۲۰۰ گرم

پیاز داغ : ۲ قاشق غذاخوری

سیب ‏زمینی: ۱ عدد

نمک، فلفل و زردچوبه : به میزان لازم

نعنا داغ برای تزیین: به میزان لازم

طرز تهیه

عدس و بلغور را با ۲ لیتر آب روی حرارت قرار دهید تا پخته شود. سپس زردچوبه را با مقداری روغن روی حرارت قرار دهید و فلفل و پیاز داغ را به آن اضافه کرده، به صورت داغ در آش در حال جوش بریزید. بعد از چند جوش مقداری نمک اضافه کنید. سپس سیب ‏زمینی را به صورت نگینی خرد کنید و در آش بریزید تا پخته شود. بعد از آن که آش پخته و لعاب دار شد، آن را در ظرف کشیده روی آن نعنا داغ بریزید و با لیمو ترش تازه سرو کنید.

7-آش دوغه وا

با دیدن آش «دوغه وا» یاد آش دوغ می افتید اما در این آش، کوفته ریزه هم وجود دارد. برای درست کردن این آش از مواد دیگری مثل برنج، بلغور، سبزی خشک شده و نخود هم استفاده می شود.

اش دوغه وا یکی از آش های محلی مورد علاقه ی مردم است که بیشتر در فصل های سرد سال پخته می شود و طعمی ترش دارد که اکثرا دوغه وا را با نان محلی کلانه در کنار هم میخورند. 

آش دوغه وا

مواد لازم

دوغ محلی : ۸ تا ۱۰ لیوان

سبزی آش ( تره، گشنیز و نعنا ) : ۵۰۰ گرم

نخود : یک و نیم پیمانه

برنج : یک و نیم پیمانه

بلغور گندم : یک پیمانه

نمک : به مقدار لازم

فلفل : یک قاشق غذا خوری

طرز تهیه

برای تهیه آش دوغ بهتر است که نخود و بلغور گندم و برنج را از یک شب قبل بخیسانید. اینگونه که هرکدام را جداگانه در یک ظرف ریخته و روی هرکدام ۱ لیوان آب بریزید. تا ۳ مرتبه هر نیم ساعت یک بار آب آن را عوض کنید. بعد آن را در گوشه ای گذاشته تا فردا استفاده کنید. یکی از فواید اینکار اینست که نفخ آنها گرفته شده و زودتر هم می پزد.

حالا برای تهیه آش دوغ باید آب نخود، بلغور گندم و برنج را دور بریزید. انها را در همان ظرف های جداگانه کنار بگذارید.

در مرحله بعدی باید سبزی ها را پاک کرده و حسابی بشویید. سپس همه را یکدست خرد کرده و کنار بگذارید.

پس از آن باید بلغور گندم و نخود را باهم مخلوط کرده و در یک قابلمه بزرگ بگذارید. سپس مقداری آب روی آن ریخته و روی شعله ملایم اجاق گاز بگذارید تا ۲۰ دقیقه حالت نیم پز بگیرید. ( آب ۳ بند انگشت روی بلغور و گندم)

وقتیکه مواد نیم پز شدند، برنج و سبزی خرد شده را به آن اضافه کرده و حدود نیم ساعت صبر می کنیم تا خوب پخته شوند.

در مرحله بعدی باید دوغ را در یک قابلمه بزرگ ریخته و یک تخم مرغ به آن اضافه کنید. حالا انها را روی حرارت ملایم اجاق بگذارید و خوب هم بزنید تا تخم مرغ در دوغ کامل حل شود.

وقتی دوغ شروع به جوشیدن کرد ، مواد پخته شده (بلغور، نخود، برنج و سبزی) را به آن اضافه کنید . سپس فلفل و نمک را به آش دوغ اضافه کرده و به مدت ۴۰ دقیقه دائما هم بزنید. تا زمانی که جوش نیامده باید ان را هم بزنید. وقتی چند قل زد آن را از روی حرارت بردارید تا کمی سرد شود.

اکنون آش دوغ شما اماده است. شما میتوانید مانند اش رشته آن را با نعناع داغ و پیاز داغ به زیبایی تزیین کنید.

هتل داوینکو

8-آش گزنه

در استان کردستان، برای پخت غذاهای مختلف از دوغ استفاده می شود. آش گزنه هم یکی از غذاهای محلی کردستان است که با کمک دوغ و سبزیجاتی مثل گزنه، پونه و کاکوتی پخته می شود. 

آش گزنه

گزنه نوعی گیاه است که در اثر تماس با پوست، باعث خارش و سوزش می شود، اما زمانی که پخته می شود خبری از این ماجرا نیست. از آن جایی که این گیاه در طبیعت زیبای کردستان به وفور رشد می کند، اهالی این استان از آن برای خورد و خوراک استفاده می کنند. آش گزنه در شهرهای شمالی کشورمان هم پخته می شود.

9-شیش کباب

در کردستان هم مثل بیشتر نقاط ایران هنگام جشن ها و مهمانی ها کباب درست می کنند. در کردستان نیز کباب طرفداران بی‌شماری دارد.

یکی از غذاهای محلی سنندج شیش کباب است که مخصوص همین منطقه می باشد. این غذا بسیار مقوی است و البته با کباب‌های رستورانی کمی متفاوت است. بعضی از اهالی سنندج این غذا را روی آتش یا به‌صورت تابه‌ای آماده می‌کنند. 

شیش کباب

مواد لازم:

یک کیلو گوشت راسته یا فیله گوساله یا گوسفند

۶ قاشق غذاخوری ماست

۲ حبه سیر

۲ عدد پیاز

۵۰ گرم برگ نعناع

۶ قاشق غذاخوری روغن زیتون

زعفران دم‌کرده به میزان لازم

نمک و فلفل به میزان لازم

گوجه‌فرنگی به تعداد لازم

طرز تهیه:

ابتدا گوشت را به قطعه‌ های مناسب برش بزنید. سپس پیاز را رنده‌ کنید و آب آن را بگیرید. آب پیاز، سیر خردشده، روغن زیتون، نعناع خردشده، ماست، زعفران دم‌ کرده و فلفل را به گوشت اضافه و مخلوط کنید. اجازه دهید که گوشت برای ۱۲ ساعت در یخچال استراحت کند تا خوش‌ طعم و ترد شود. در این مرحله گوشت را به سیخ بکشید و به آن نمک بزنید. بعد گوشت را روی زغال کباب کرده یا با استفاده از سیخ‌های چوبی در تابه چرب سرخ کنید. در صورت تمایل تعدادی گوجه را نیز کبابی و کنار غذا سرو کنید.

بیشتر بخوانید: روستای زیبای پالنگان

10-ماهی کباب

شما در کنار دریاچه زریوار در ۲ کیلومتری مریوان رستوران هایی مشاهده می کنید که ماهی کباب هایش در ایران بی نظیر است. در اینجا بیشتر ماهی ها از همین دریاچه صید می شوند و بعد از طعم دار شدن بر روی زغال کباب می شوند. اگر در سفر به کردستان مسیرتان به دریاچه زریوار مریوان بیفتد، علاوه بر چشم‌انداز بسیار زیبای آن، بوی اشتهابرانگیزی شما را به‌سمت دکه‌های ماهی کبابی می‌کشاند که با ماهی صیدشده از دریاچه پذیرای گردشگران هستند.

ماهی کباب

مواد لازم:

یک عدد ماهی

نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

آب‌لیمو و روغن زیتون به میزان لازم

۲ عدد پیاز

طرز تهیه

پیاز را رنده ریز کنید و آبش را بگیرید. ماهی رو از طول برش بزنید، استخوان وسط آن را درآورید و روی توری بگذارید. حالا آن را از سمت پوستش روی زغال قرار دهید و مقداری نمک و فلفل و زردچوبه به ماهی بزنید. طرف دیگر ماهی را نیز به ادویه آغشته کنید. وقتی یک طرف آن تقریبا خشک شد، توری را برگردانید. نقاطی از ماهی که به توری چسبیده است، با چاقو جدا کنید و به‌وسیله یک فرچه آب پیاز را روی آن بمالید. بعد از اینکه آب پیاز به خورد ماهی رفت، روی آن روغن زیتون بزنید تا روی زغال کاملا حالت سوخاری بگیرد. در نهایت به آن آبلیمو بزنید و روی زغال بگیرید تا طعم لذیذتری پیدا کند.

11-آش سه نگه سیر

این آش معروف و خوشمزه معمولا در فصل زمستان پخته می‌شود، یکی از پرطرفردارترین غذاهای محلی سنندج است. آشپزهای کردستانی با تبهر خاصی که دارند، گوشت مرغ یا بوقلمون، عدس، کشک، برنج، سینه مرغ، پیاز و ادویه را با هم مخلوط می‌کنند تا این آش خوش‌رنگ و البته مقوی آماده شود. آش سه نگه سیر به دلیل داشتن مواد اولیه با ارزش غذایی بالا، به یکی از بهترین آش‌های کردستان تبدیل شده که اغلب گردشگران در سفر به این منطقه طعم بسیار خوب آن را تجربه می‌کنند.

آش سه نگه سیر

مواد تشکیل دهنده این آش سبزیجات نیست و از برنج، عدس، گوشت مرغ یا بوقلمون، کشک و نعناع داغ تشکیل شده است. داشتن گوشت مرغ در این آش باعث شده که پروتئین آن بالا برود.

بیشتر بخوانید: معرفی رودخانه سیروان کردستان

12-دانه کولانه

این آش را بیشتر در مناسبت‌ ها، جشن‌ ها، دورهمی‌ ها و مراسم خاص خود در کردستان می پزند. آش دانه کولانه که به آن آش دندان نیز می گویند زمانی که یک بچه در سنندج اولین دندانش در می ‌آید، پدر و مادرش جشن می‌ گیرد و در جشن آش دانه کولانه برای مهمانان سرو می‌ کنند تا بقیه هم در خوشحالی آن‌ها سهیم باشند. فصول سرد سال نیز بنا بر ذائقه افراد طبخ می‌ گردد.

دانه کولانه

مواد لازم

گندم: ۳۰۰ گرم

نخود، عدس، لوبیا قرمز: هر کدام ۱۵۰ گرم

سبزی مرزه خشک: به میزان لازم

پیاز برای پیاز داغ: ۳ عدد

قلم گوسفندی: ۲ قلم متوسط

فلفل قرمز: به میزان لازم

زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه

ابتدا گندم‌ ها را به مدت ۲۴ ساعت درون آب سرد نگه می‌ داریم تا کاملا آب را جذب کرده و یا حتی درصدد جوانه زدن باشند. سپس نخود و لوبیا قرمز و عدس را همراه گندم در قابلمه می ریزیم و با مقداری آب مخلوط نموده و حرارت می‌ دهیم. حرارت دادن باید یکنواخت باشد به طوری که تمامی حبوبات و گندم خوب پخته شده و آش لعاب دار باشد. بعد از پخت نسبتا کامل، سبزی مرزه را اضافه می‌ کنیم.

هنگامی که تمامی محتویات آش پخته شد درون ماهیتابه پیاز داغ را آماده می‌ کنیم. همچنین جهت خوش طعم کردن این آش می‌ توان قلم گوسفندی را هنگام فرایند پخت اضافه نمود (در مورد اشخاصی که چربی خون دارند منع شده است). به جای قلم گوسفندی می‌ توان هنگامی که آش کاملا پخته شد، برای خوشمزه کردن و تزئین آن از قیمه‌ های کوفته ریزه یا کوفته قلقلی استفاده نمود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سنگ نبشته اورامان

13-آش برویشین تورش

برویشین تورش یکی از غذاهای سنتی استان کردستان است این آش معمولا به گونه ای پخته می‌ شود که هم بتوانید آن را به ‌عنوان غذای اصلی و هم به ‌عنوان دسر میل کنید. برای دادن  طعمی عالی به این آش می توانید در پخت آن از پوره زردآلو استفاده کنید.

آش برویشین تورش

مواد لازم

بلغور نیم کیلو

لپه: ۱۰۰ گرم

زردآلو: ۲۰۰ گرم

سرکه: نصف پیمانه

پیاز: ۱ عدد

روغن: سه قاشق غذاخوری

زردچوبه: به میزان لازم

نمک: به میزان لازم

فلفل سیاه: به میزان لازم

طرز تهیه

ابتدا در ظرف مناسب و گودی پیاز را خرد کرده و با روغن سرخ می‌کنیم. سپس بلغور شسته را از آبکش رد کرده و کمی در روغن تفت می دهیم و پس از آن لپه را آبکش کرده و به بلغور اضافه کرده و مقداری تفت می دهیم. سپس سه پیمانه آب را روی آن ها می‌ ریزیم و زردآلو را اضافه می‌ کنیم. بعد از پخته شدن سرکه، نمک، فلفل و زردچوبه را افزوده و آش را سرو می‌ کنیم.

14-خورش گیلاخه

خورش گیلاخه با گیاهی به نام «گیلاخه» پخته می ‌شود. گیاهی که در اطراف سنندج رشد می‌ کند و به لطف فراوانی گیلاخه است که غذاهایی هم با آن طبخ می ‌شود. گیلاخه دارای دو  بخش پیازچه و ساقه است که در پیازچه آن مقدار زیادی فیبر وجود دارد.  این گیاه در فصل بهار در برخی مناطق کشور از جمله کردستان می‌ روید. 

خورش گیلاخه

مواد لازم

۳۰۰ گرم گوشت

نیم کیلو گیلاخه

یک عدد پیاز درشت

نصف پیمانه لپه

۳ تا ۴ عدد لیموعمانی

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه

گوشت خورشتی را همراه با پیاز خردشده سرخ کنید. بعد به آن نمک و زردچوبه و فلفل بزنید. لپه‌ خیس‌ خورده و آب را به گوشت اضافه کنید و اجازه دهید که گوشت و لپه بپزند.

گیلاخه را پاک کنید و بشویید. سپس آن را خرد کرده و در روغن سرخ کنید. با چنگال چند سوراخ روی لیمو عمانی ایجاد کنید و برای نیم ساعت در آب جوش بخیسانید. حالا سبزی سرخ‌شده و لیمو عمانی را به خورش بیفزایید و صبر کنید تا غذا جا بیفتد.

15-خورش تره کردی

خورش تره یکی از خورش های پرطرفدار کردستان است چند سال است که نام این غذا در لیست غذاهای محلی سنندج می‌ درخشد. روش درست کردن خورش تره کردی خیلی راحت است و معمولا اگر کدبانویی فرصت کافی برای تهیه یک غذای مجلسی و زمان‌ بر نداشته باشد، کمترین زمان این خورش خوشمزه را بار می‌ گذارد. این خورش تا حدی شبیه به خورش قورمه سبزی است.

خورش تره کردی

مواد لازم

۴۰۰ گرم تره خردشده

۵۰۰ گرم مغز ران گوسفند یا گوساله خردشده

نصف پیمانه لوبیا سفید یا لوبیا چیتی

۲ عدد پیاز نگینی خردشده

یک قاشق سوپ‌خوری زعفران دم‌کرده

نصف قاشق چای‌خوری گرد لیمو

۵ عدد لیمو عمانی

۳ عدد سیب‌زمینی خلالی خردشده

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه

لوبیا سفید را از ۲۴ ساعت قبل خیس کرده و آب آن را چند بار عوض کنید. بعد لوبیا را با مقداری آب بپزید. لیمو عمانی را با چنگال چند سوراخ کنید و برای ۳۰ دقیقه در یک تا دو پیمانه آب بخیسانید تا تلخی آن‌ ها گرفته شود.

پیاز خردشده را در روغن تفت دهید تا طلایی‌ رنگ شود. بعد گوشت و زردچوبه را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا گوشت تغییررنگ دهد. در این مرحله نوبت به افزودن زعفران دم‌ کرده، لوبیای پخته و چهار لیوان آب می‌ رسد. حرارت را بالا ببرید تا آب جوش بیاید و بعد زیر قابلمه را کم کنید تا گوشت به‌ آرامی بپزد.

تره را ساطوری کنید و برای چند دقیقه در روغن تفت دهید. وقتی گوشت نیم‌ پز شد، تره را به آن اضافه کنید. در نیم ساعت آخر پخت غذا می‌ توانید لیمو عمانی، گرد لیمو، نمک و فلفل را در خورش بریزید. سیب‌زمینی‌ ها را به‌صورت خلالی خرد کرده و در روغن سرخ کنید.

زمانی که خورش جا افتاد، آن را در ظرف سرو بکشید و با سیب‌زمینی سرخ‌ شده تزیین و در کنار پلو سرو کنید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر