آشنایی با کوه های مریخی چابهار - بهترین هتل در کردستان
  • چهارشنبه 25 اسفند 1400
  • 355
  • 0
آشنایی با کوه های مریخی چابهار - بهترین هتل در کردستان
آشنایی با کوه های مریخی چابهار - بهترین هتل در کردستان

کوه های مریخی چابهار

کوه‌ های مریخی چابهار که به اسم کوه‌ های مینیاتوری شهرت دارد، از جاذبه های گردشگری استان سیستان و بلوچستان است و بخشی از طبیعت زیبای شهر همیشه بهاری چابهار محسوب می‌ شود. 

در فاصله‌ ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری بعد از چابهار می ‌توان کوه ‌های مریخی را پیدا کرد که تا کیلومترها امتداد دارند. در میان این کوه‌ ها دریاچه ‌ای منحصر به ‌فرد به رنگ صورتی وجود دارد که لیپار نامیده می‌ شود. 

بیشتر بخوانید: بهترین جاهای دیدنی ژاپن

کوه های مریخی چابهار

کوه ‌های مینیاتوری ادامه‌ رشته کوه‌ های زاگرس هستند که تا پاکستان ادامه دارند. ارتفاع این کوه ‌ها متغییر است و از پنج متر تا بیش از صد متر در میان آن ‌ها پیدا می ‌شود. این کوه‌ ها به‌ سبب وضعیت خود، در دسته‌ مناطق بدبوم یا بدلند قرار می‌ گیرند. ویژگی مشترک این مناطق عدم وجود پوشش گیاهی و نداشتن ارزش چراگاهی است.

تاریخچه کوه‌ های مریخی چابهار

کوه‌ های مریخی چابهار از نوع رسوبی هستند و طبق نظر کارشناسان در گذشته ‌های دور زیر تلی از خاک مدفون بوده ‌اند که بر اثر گذشت زمان و بارش باران‌ های موسمی از زیر خاک سر برآورده‌ اند. فرآیندهای تکتونیکی به‌ خاطر فرورانش پوسته عمان به زیر مکران و فرسایش آبی و بادی از جمله مهم ‌ترین دلایل شکل ‌گیری این کوه‌ ها بوده ‌اند. شیارهای ریز و یکدستی روی کوه‌ ها، باعث شده‌اند تا نام مینیاتوری به خود بگیرند و جلوه ‌ای به واقع فرازمینی داشته باشند.

عمر این کوه‌ ها را بالغ بر پنج میلیون سال برآورد کرده ‌اند. پیدا شدن انواع فسیل ماهی و آبزی در این کوه‌ ها است که ثابت می ‌کند کوه ‌های مینیاتوری در گذشته زیر آب قرار داشته ‌اند. از آنجا که کوه‌ ها در نزدیکی دریا قرار دارند، نمی ‌توان اثر جزر و مد را روی آن‌ ها نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید: بهترین جاهای دیدنی هلند

کوه های مینیاتوری ظرفیت ثبت جهانی ژئوپارک

کوه های مینیاتوری که در میان مردم محلی منطقه به «کلانی» مشهور هستند از سلسله کوه هایی است که از منطقه کچو تا خلیج گواتر و به موازات دریا پیش رفته اند. این کوه ها در جاده ساحلی چابهار گواتر بعد از تالاب لیپار به طول حدود ۴۵ کیلومتر قابل مشاهده است، جاده چابهار به طرف گواتر بعد از روستای رمین و تالاب لیپار رنگ سبز و آبی دریا، سواحل زرد ماسه ای و کوهه ای مینیاتوری چون تابلویی معجزه وار طبیعت زیبای ایران را به نمایش گذاشته است.

کوه های مینیاتوری

ایجاد شیارها و تراش های زیبایی در بین این کوه ها وجود دارد که برای هر بیننده ای جالب توجه بوده و انواع فسیل های حیوانات دریایی در این کوه ها قابل مشاهده است که نشان از زیر آب بودن این منطقه در سال های دور دارد. این کوه ها چاک چاک هستند و اشکالی نامانوس و فاقد پوشش گیاهی دارند به خاطر همین غیرعادی بودنشان در سال های اخیر و در میان گردشگران به کوه های مریخی شهرت یافته اند.

فرآیندهای تکتونیکی به دلیل فرورانش پوسته عمان به زیر مکران و فرسایش آبی و بادی مهم ترین دلایل شکل گیری این کوه ها بوده که باعث به وجود آمدن یکی از جذاب ترین و کم نظیر ترین پدیده های زمین شناسی شده است. کوه های مریخی از جنس سنگ های رسوبی با ترکیبات مارن، رس و آهک به رنگ سفید مایل به طوسی است که در اثر فرسایش، شیارهای زیبایی بر آن ها ایجاد شده است.

ارتفاع کوه های مریخی در نقاط مختلف متفاوت است به صورتی که بعضی از آن ها پنج متر و بعضی دیگر بیش از ۱۰۰ متر ارتفاع دارند. نظیر این رشته کوه ها را می توان در هزار دره شرق تهران که از ماسه سنگ های کنگلومرائی و به مقدار کمی رسوبات رسی تشکیل شده است، یافت.

کوه های مریخی از نظر اقتصادی برای مردم منطقه اهمیت ویژه ای دارد به صورتی که می توان از مواد اصلی سازنده آن ها که به صورت عمده مارن، رس و ترکیبات آهکی است در تولید سیمان و ساخت آجر استفاده کرد. این منطقه باید به عنوان یک ژئوپارک ثبت جهانی شود چون ظرفیت های زیادی برای جذب گردشگر و درآمدزایی برای مردم منطقه دارد.

کوه های زیبای مریخی از نوع رسوبی هستند و به خاطر فرسایش سریع در برابر باد و باران به شکل دندانه دندانه و پر از لبه ها و چاک های مکرر درآمده اند که بومیان این منطقه به خاطر شکل غیرعادیشان، از آن ها با عنوان کوه های مریخی یاد می کنند. شیارها و تراش های زیبای این کوه ها که فاقد هر گونه پوشش گیاهی هستند منظره ای رویایی و خیال انگیز را خلق کرده است.

بیشتر بخوانید: بهترین جاهای دیدنی باکو آذربایجان

دسترسی به کوه‌ های مریخی چابهار

به چابهار که سفر کردید، در سمت شرق به جاده‌ منتهی به بندر گواتر وارد شوید. بعد از طی حدود ۵۰ کیلومتر، در سمت چپ جاده می‌ توانید کوه‌ های مریخی چابهار را ببینید. این جاده یکی از جذاب ‌ترین جاده ‌های ایران است که در طول آن می ‌توانید علاوه بر کوه‌ های مریخی، دریاچه‌ لیپار و دریای عمان را هم تماشا کنید.

بهترین زمان سفر به کوه ‌های مریخی چابهار

بهترین زمان سفر به کوه ‌های مریخی چابهار

به‌ خاطر قرارگیری در جنوب کشور، این منطقه در تابستان‌ ها هوایی گرم و خشک دارد. وجود باد و گرد‌ و ‌خاک می ‌تواند بازدید را مشکل کند. بهترین زمان سفر به کوه‌ های مریخی چابهار اوایل بهار، پاییز و زمستان است. برای بازدید سعی کنید ساعات اولیه روز یا هنگام عصر را انتخاب کنید تا تابش مستقیم آفتاب شما را اذیت نکند.

بیشتر بخوانید: بهترین جاهای دیدنی سریلانکا

تفریحات کوه‌ های مریخی چابهار

تفریحات کوه‌ های مریخی چابهار

تماشای ستارگان

از آنجا که این ناحیه از نظر آلودگی نوری در وضعیت بسیار خوبی به‌ سر می‌ برد، یکی از بهترین تفریحاتی که علاقه‌ مندان زیادی دارد، تماشای ستاره‌ ها در آسمان شب است. آسمان این نقطه قابلیت رصد هم ‌زمان ‍۱۴ صور فلکی را دارد.

صخره ‌نوردی

امکان صخره ‌نوردی در کوه‌ های مریخی وجود دارد. اگر به صخره‌ نوردی علاقه دارید، تجهیزات صخره‌ نوردی را همراه خود داشته باشید.

امکانات کوه‌ های مریخی چابهار

مجتمع گردشگری کوه ‌های مریخی برای رفاه حال گردشگران و استفاده از ظرفیت بالقوه‌ آن تاسیس شده است که امکانات مناسبی را در اختیار مسافران قرار می ‌دهد. این مجتمع با مساحتی بالغ بر هفت هکتار، بین کوه‌ های مریخی و ساحل دریای عمان ساخته شده است و شامل دو سالن ویژه اردوهای دانش‌ آموزی، فضای سبز، سرویس‌ های بهداشتی، ۶ سوییت، آلاچیق و سکوی ویژه رصد ستارگان می‌شود.

اقامت در کوه‌ های مریخی چابهار

کمپینگ گردشگری کوه‌ های مریخی در نزدیکی دریای عمان قرار دارد و مکانی مناسب برای برپایی چادر است. اگر به کمپینگ علاقه ‌ای ندارید، می ‌توانید در اقامتگاه‌ های بوم ‌گردی روستاهای اطراف یا هتل ‌های چابهار اقامت کنید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر