بهترین جاهای دیدنی باکو آذربایجان - Dawinco hotel
  • یک شنبه 15 اسفند 1400
  • 382
  • 0
بهترین جاهای دیدنی باکو آذربایجان - Dawinco hotel
بهترین جاهای دیدنی باکو آذربایجان - Dawinco hotel

بهترین جاهای دیدنی باکو 2022

شهر باکو ترکیب جذابی از سنت و مدرنیته است آن ‌هم در کشوری که زندگی به سبک روستایی سنتی در بسیاری از نقاطش با قدرت در جریان است. ولی شهر باکو با اینکه چهره‌ قدیمی و سنتی ‌اش را تا حد زیادی حفظ کرده ولی آثاری از معماری مدرن را در هم خود دارد که چهره‌ یک شهر و پایتخت امروزی را به آن بخشیده است.

خواهر خوانده زیبای تبریز

خواهر خوانده زیبای تبریز

شهر زیبای باکو در کشور آذربایجان همسایه ما در شمال غربی است و نزدیکی فرهنگی زیادی با هم داریم. شهر باکو پر جمعیت ‌ترین و مشهور ترین شهر منطقه قفقاز است. به روایتی باکو را خواهر خوانده تبریز می ‌دانند. در گوشه و کنار این شهر هم نام تبریز بر خیابان و خوراکی ‌ها و… دیده می ‌شود. هر دو از مهم ‌ترین شهرهای منطقه آذربایجان در دو سوی مرز هستند و هر دو شهر تاریخ پرفراز و نشینی را پشت سر گذاشته ‌اند.

ترکیبی از معماری سنتی قفقازی، ساختمان‌‌ های به سبک دوران شوروی، آسمان ‌خراش‌ های مدرن به سبک هنگ‌ کنگ و دبی و خیابان ‌های سنگ ‌فرش اروپایی.

بیشتر بخوانید: بهترین جاهای دیدنی یونان 2022

قلعه دختر 

قلعه دختر

بعضی از باستان شناسان با استناد به مدارک تاریخی بر این باور هستند که ساخت این قلعه به قرن چهارم بر می ‌گردد. این قلعه جزء آتشکده‌ های زرتشتیان بوده است. دین زرتشتی ریشه در ایران داشته و همین موضوع بازدید از قلعه دختر را دیدنی ‌تر می‌ کند. قلعه دختر علاوه بر یک جاذبه توریستی، سومین دارایی مهم تمام باکو به شمار می‌ آید. دلیل نام ‌گذاری آن این است که افسانه‌ های زیادی در مورد این قلعه بیان شده. زیباترین و مهم ‌ترین افسانه‌ای که در مورد قلعه دختر بیان می ‌شود، افسانه دختر فرشته آتش است. مردم این کشور اعتقاد دارند شیطان اصلا به اینجا نفوذ نکرده و نمی ‌تواند نفوذ کند.

قیز قالاسی یا همان قلعه دختر مهم‌ ترین نماد تاریخ و قدمت شهر باکو است. این برج ۲۹ متر ارتفاع دارد و از فراز آن نمای زیبایی از شهر باکو و دریا را می ‌توانید ببینید. درباره این برج که قدمت بنای اولیه ‌اش بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد، افسانه ‌های عامیانه زیادی نقل می ‌شود.

آدرس برج دختر: آذربایجان، باکو، بلوار نفت‌چیلار، رو به روی اسکله

شماره تماس: +۹۹۴۱۲۴۹۲۳۲۶۱

ساعت بازدید: همه روزه از ۹ صبح تا شش بعد از ظهر

کاخ شیروان شاهی 

کاخ شیروان شاهی

معماری این کاخ زیبا، بر اساس معماری شیروان-آبشرون است و در منطقه تاریخی باکو قرار دارد. از سال ۱۹۶۴ که این بنا در فهرست آثار باستانی ثبت شد، در حال بازسازی و مرمت است. اطراف این کاخ مغازه‌ های زیادی وجود دارند که گشت و گذار در بین آن ها به تنهایی می‌ تواند سرگرم کننده باشد.

این کاخ ماسه‌ سنگی که به جا مانده از دوران سلطنت شیروان ‌شاهان بر آذربایجان است، جزئیات جالبی دارد از جمله، کنده‌ کاری ‌ها و طاق‌ های سنگی کاخ، دیوان ‌خانه که ساختمان هشت ‌ضلعی گنبدی شکل است، مسجد با ورودی ‌‌های جداگانه برای زنان، مردان و کارکنان کاخ.

آدرس کاخ شیروان شاهی: آذربایجان، باکو، خیابان نفت چیلار

شماره تماس: +۹۹۴۱۲۴۹۲۱۰۷۳

ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا شش عصر

بلوار ساحلی باکو 

بلوار ساحلی باکو

شهر باکو که بزرگ ‌ترین بندر کشور آذربایجان و منطقه قفقاز هم حساب می ‌شود در کناره دریای کاسپین، قرار دارد. خیابان اصلی شهر باکو بلوار بلندی است در امتداد دریای خزر. بلواری سنگفرش که با کافه ‌های جذاب و متنوع و فضای سبز دل ‌انگیز و نوازنده‌ های آماتور مهم ‌ترین پاتوق اهالی شهر و گردشگرها است.

چند تا از ساختمان‌ های مهم شهر مانند مرکز تجارت باکو، مرکز خرید پارک بلوار و مرکز موغام در اطراف بلوار ساحلی هستند و اصولا این بخش  شهر از پاتوق ‌های محبوب برای خرید است.

میدان فانتین

میدان فانتین

این میدان یکی از مکان های دیدنی باکو و پر از رستوران ‌ها و کافه ‌های روباز است. شب‌ ها هم فواره ‌های نورپردازی شده جلوه زیبایی به میدان می ‌دهند. میدان فانتین بهترین جا برای بازی و سرگرمی بچه‌ ها است. موزه نظامی گنجوی در نزدیکی این میدان است که نمای آن با مجسمه ‌های زیبا تزئین شده که سوژه‌ های زیادی در اختیار علاقه ‌مندان عکاسی می ‌گذارد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین هتل های سریلانکا

موزه تاریخ ملی آذربایجان

موزه تاریخ ملی آذربایجان

در حال حاضر عمارتی که به موزه تبدیل شده در آغاز اقامتگاه یک سرمایه‌ دار آذربایجانی علاقه‌ مند به تاریخ به نام زین ‌العابدین تقی‌ اف، که موسس چندین مدرسه و روزنامه در این کشور بوده است. موزه ملی در سال ۱۹۲۰ میلادی تاسیس شده و چندین گالری دارد که هر یک یه دوره ‌های باستان، میانه و مدرن تاریخ آذربایجان اختصاص یافته است. طراحی گالری ‌های موزه هم بسیار زیبا است.

موزه فرش باکو

موزه فرش باکو

طراحی بیرونی موزه به شکل یک فرش لوله شده است. در واقع موزه فرش باکو تا سال ۲۰۱۴ در جای دیگری بود و حدود پنج سالی است که به این ساختمان جدید منتقل شده است. در موزه بیش از هزار تخته فرش نگهداری می ‌شود.

فرهنگ مردم ایران و مردم آذربایجان شباهت زیادی به هم دارد. آذربایجان زمانی در تصرف ایران بوده است. به همین خاطر هنر فرش ‌بافی، همانند مردم ایران، در میان مردم آذربایجان به چشم می ‌خورد. طرح ‌های رایجی که در آذربایجان بافته می‌ شوند، با طرح‌ های ایرانی کمی تفاوت دارند. به هر صورت فرش ‌های زیبا و هنرمندانه ‌ای که به دستان یک غیر ‌ایرانی بافته شده است می ‌تواند جالب باشد. بیشتر ایرانیان این آثار را، با آثار ایرانی مقایسه می ‌کنند. به صورت کلی حدود پنج هزار فرش در این موزه وجود دارد که بعضی از آن ها دارای قدمت ۵۰ ساله هستند. 

آدرس موزه فرش باکو: آذربایجان، باکو، پارک میلی

شماره تماس: +۹۹۴۱۲۴۹۷۲۰۵۷

ساعات بازدید: همه روزه به جز دوشنبه ‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا هشت شب

دروازه مراد 

دروازه مراد

دروازه مراد که دروازه شرقی شهر به حساب می ‌آید، یکی از بهترین جاهای دیدنی باکو آذربایجان و از ابنیه تاریخی محسوب می ‌شود. شما با دیدن این دروازه زیبا، از نظر معماری و تزئینات، به وجد خواهید آمد. ولی این تنها نوک کوه یخ است. ایران در قرن شانزدهم توانست باکو را فتح کند. ولی دلیل دیگری همانند روسیه و عثمانی دست بر روی حاکمیت این منطقه نهادند. به همین خاطر ایران، روسیه و عثمانی وارد جنگ شدند. سلطان ترک، به نام سلطان مراد سوم، توانست بر این منطقه تسلط پیدا کند. به همین خاطر نام سلطان مراد سوم به بزرگی بر روی دروازه مراد به چشم می ‌خورد.

آدرس دروازه مراد: آذربایجان، باکو، خیابان آتاتورک

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

بیشتر بخوانید: بهترین هتل های یونان

قطار کابلی 

قطار کابلی

قطار کابلی یا قطار فونیکولار، اولین و تنها قطار کابلی تمام باکو به حساب می ‌آید. این قطار در سال ۱۹۶۰، در دوره شوروی احداث شد. هزینه استفاده از این قطار زیاد نیست. قطار کابلی باکو تنها ۴۵۵ متر طول دارد. برای طی کردن همین مسیر و تماشای مناظر زیبای شهر از ارتفاع بالا، می توان به جای قطار از یک راه ۲۰۰ پله ‌ای استفاده کرد که مطمئنا سواری با قطار راه حل مناسب ‌تری است. 

آدرس قطار کابلی باکو: آذربایجان، باکو، بلوار نفت‌ چیلار

ساعت بازدید: همه روزه از ۹ صبح تا شش بعد از ظهر

چشم باکو

چشم باکو

چشم باکو یک چرخ و فلک بسیار بزرگ است که در پارک ملی باکو یا همان دریا کنار باکو واقع شده. این چرخ و فلک بزرگ یا همان چرخ شیطان، یکی از جاهای دیدنی باکو به حساب می‌ آید. چشم باکو حدود ۶۰ متر ارتفاع داشته و دارای ۳۰ کابین بزرگ است. ظرفیت هر کابین هشت نفر است. اگر از قدیمی بودن وسایل شهربازی هراس دارید، چشم باکو در سال ۲۰۱۹ افتتاح شده و کاملا سالم است. هر دور کامل چرخش چشم باکو حدود نیم ساعت به طول می کشد.

آدرس چشم باکو: خیابان E119، رو به روی ایستگاه اتوبوس سالیان، بخش پارک ساحلی

ساعات بازدید: ۱۰ صبح تا ۱۲ شب

موزه کتاب ‌های مینیاتوری

موزه کتاب ‌های مینیاتوری

این موزه که در سال ۲۰۰۲ شروع به کار کرده، کتاب‌ هایی در مقیاس دو میلی متر را کنار هم گرد آورده. در این موزه بیش از شش هزار و ۵۰۰ کتاب مختلف وجود دارد. مجموعه آثار، به کشورهای مختلفی تعلق دارند. به صورت کلی از ۶۴ کشور مختلف، آثاری مینیاتوری به چشم می ‌خورد. ساعت کار این موزه همه روزه به جز دوشنبه‌ ها از ۱۱ صبح تا پنج عصر است.

آدرس موزه کتاب ‌های مینیاتوری: آذربایجان، باکو، بلوار نفت چیلار، جنب کاخ شیروان شاهی

شماره تماس: +۹۹۴۱۲۴۹۲۹۴۶۴

ساعات بازدید: همه روزه به جز دوشنبه ‌ها، ساعت ۱۱ صبح تا پنج عصر

میدان فواره

میدان فواره

این میدان که در گذشته  Parapet نام داشته، یکی از میادین عمومی این شهر محسوب می ‌شود که شهرت بسیار زیادی به دست آورده. در این میدان ۱۰ فواره به چشم می‌خورد که از ۱۰ چشمه اطراف خود تغذیه می ‌شوند. این میدان در دوره شوروی ساخته شده و در ایام آخر هفته بسیار شلوغ می ‌شود. میدان فواره را یکی از جاهای دیدنی باکو باید دانست و می ‌توان آن را با میدان تکسیم ترکیه یا میدان ولیعصر تهران مقایسه کرد. رستوران ‌ها، بوتیک‌ ها و به صورت کلی فروشگاه‌ های اطراف میدان فواره تا نزدیک سحر مشغول ارائه خدمات به مسافران هستند. 

آدرس میدان فواره: آذربایجان، باکو، محله پاراپت، میدان فواره

هزیه بازدید: رایگان

ساعات بازدید: ۲۴ ساعته

بیشتر بخوانید: بهترین جاهای دیدنی و جذاب ایتالیا

موزه ادبیات نظامی گنجوی

موزه ادبیات نظامی گنجوی

در این موزه از آثار شاعران مختلف، به خصوص نظامی گنجوی نگهداری می ‌شود. یکی از مهم‌ ترین آثاری که در این موزه وجود دارد، نسخه ای خطی از اسکندرنامه نظامی گنجوی است که قدمت آن به سال ۱۴۱۳ میلادی بر می ‌گردد. دیدن این آثار خطی و کمیاب از نزدیک هر انسان ادبیات دوستی را به وجد می ‌آورد. از این موزه در ساختمانی با وسعت ۲۵۰۰ متر مربع قرار دارد که جزء برترین سازه ‌های تمام باکو محسوب می ‌شود. حتی برخی این ساختمان زیبا را که در ابتدا کاربری هتل داشته، به تنهایی به عنوان یکی از جاهای دیدنی باکو به شمار می‌ آورند.

آدرس موزه نظامی گنجوی: آذربایجان، باکو، خیابان  Istiglaliyyat، موزه نظامی گنجوی

شماره تماس: +۹۹۴۱۲۴۹۲۱۸۶۴

ساعات بازدید: ۱۱ صبح تا پنج عصر

فیلارمونیا

فیلارمونیا

این ساختمان زیبا حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد. در سال ۱۹۱۰، نخبگان شهر باکو کنار هم جمع شدند و دستور ساخت یک سازه برای برگزاری کنسرت ‌ها را صادر کردند. در آن زمان طراحی سالن فیلارمونیک باکو به دست گابریل میکلیف سپرده شد. همانند اکثر طراحی‌ های آن دوران، نمای بیرون سالن فیلارمونیک از معماری رنسانس الهام گرفت. اگر به نمای داخلی سالن دقت کنید، مشاهده می کنید که برگرفته از سبک آلمان ‌ها در آن دوران است. 

آدرس فیلارمونیا: آذربایجان، باکو، تقاطع خیابان Istiglaliyyat و  E119

بیشتر بخوانید: معرفی عمارت سالار سعید سنندج

معبد آتشگاه

معبد آتشگاه باکو

دین زرتشت که ریشه آن در ایران است، به آذربایجان و باکو رسیده بود. در آن دوران آذربایجان تحت تسلط ایران قرار داشته. به همین خاطر آتشگاه ‌های مختلفی را می ‌توان در اطراف باکو یافت. معبد آتشگاه یکی دیگر از جاهای دیدنی باکو به شمار می ‌آید که در حدود ۳۰ کیلومتری این شهر و در منطقه سوراخانی قرار دارد. معبد آتشگاه زرتشتیان باکو در قرن هجدهم میلادی ساخته شده. به دلیل قرارگیری باکو در مسیر راه ابریشم، هندوهای زیادی از باکو بازدید می ‌کردند. به همین دلیل معبد آتشگاه، هم در میان زرتشتیان و هم در میان هندوها بسیار مقدس است. 

آدرس معبد آتشگاه: آذربایجان، باکو، اتوبان  Zigh، خیابان balandin ، ایستگاه اتوبوس آتشگاه

ساعات بازدید: ۱۰ صبح تا پنج عصر

پارک مفاخر 

پارک مفاخر

گردشگران تصور می ‌کنند که در این پارک تنها مجسمه افراد مشهور باکو ساخته شده و قرار گرفته. ولی جالب است بدانید که پیکر این افراد دقیقا در همان ‌جا دفن شده است. در سال ۱۹۴۸، بنا به دستور مجمع وزرای آذربایجان شوروی، پارک مفاخر افتتاح شد. از آن زمان به بعد، پیکر بیش از ۲۴۲ فرد مهم و مشهور آذربایجان را در این مکان به خاک سپردند. زیبایی این مکان به مجسمه‌ های هنرمندانه ‌ای است که از هر فرد بر سر مزارش قرار داده شده. برای دسترسی به پارک مفاخر، می ‌توانید در ایستگاهی با همین نام از اتوبوس پیاده شوید. 

آدرس پارک مفاخر: آذربایجان، باکو، خیابان  Parliament

ساعات بازدید: به جز شنبه، یکشنبه و دوشنبه، از ساعت ۹ صبح تا پنج بعد از ظهر

مسجد حیدر 

مسجد حیدر

مسجد حیدر باکو در سال ۱۸۹۳ ساخته شده. در آن زمان این مسجد را به این نیت ساختند که تبدیل به بزرگترین مسجد تمام قفقاز شود. این مسجد با مساحت ۱۲ هزار متر مربعی، می ‌تواند ۱۴ هزار نفر را در دل خود جای دهد. بزرگ ‌ترین فرش ماشینی جهان در همین مسجد قرار گرفته. این مسجد مدت‌ ها به حال خود رها شده بود تا نهایتا اولین بار در سال ۲۰۱۲، مورد بازسازی کامل قرار گرفت. حیدر علی اف و همسر وی، در سال ۲۰۱۴ این مسجد زیبا را افتتاح کردند. دلیل نامگذاری این مسجد، به نام مسجد حیدر همین است. مسجد حیدر را می ‌توان یکی از جاهای دیدنی باکو آذربایجان دانست که هنوز هم کاربری عمومی دارد. هنوز هم مسلمانان، چه شیعه و چه سنی، در آن مشغول عبادت و برگزاری نماز هستند.

آدرس مسجد حیدر: آذربایجان، باکو، خیابان  amza Babashov

شماره تماس: +۹۹۴۱۲۵۱۳۹۰۴۹

ساعات بازدید: ساعات اذان صبح، ظهر و مغرب

بیشتر بخوانید: رودخانه سیروان کردستان

مسجد تازه پیر

مسجد تازه پیر

ساخت این مسجد به سال ۱۹۰۵ بر می ‌گردد. در آن زمان، یکی از خیرین باکو به نام نبات خانم، تصمیم به ساخت این مسجد گرفت. ولی متاسفانه در حین ساخت، دار فانی را وداع گفت. بعد از مدتی پسرش مسئولیت ساخت مسجد را به عهده گرفت و در سال ۱۹۱۴، ساخت آن را به پایان رساند. ولی در سال ۱۹۱۷، انقلاب اکتبر صورت گرفت و درب‌ های این مسجد به مدت حدود ۳۰ سال بسته شد. در حال حاضر اینجا تبدیل به یک جاذبه توریستی شده و انواع امکانات رفاهی، خدماتی و توریستی در آن مهیا گشته. 

آدرس مسجد تازه پیر: آذربایجان، باکو، Mirza Fatali Akhundov

شماره تماس: +۹۹۴۱۲۴۹۲۳۸۵۵

ساعات بازدید: ساعات اذان صبح، ظهر و مغرب

کاخ اسماعیلیه

کاخ اسماعیلیه

موسی نقی یف، یکی از افراد مشهور و ثروتمند آذربایجان، در سال ۱۹۰۸، تصمیم به ساخت این کاخ گرفت. ساخت کاخ اسماعیلیه حدود پنج سال طول کشید و نهایتا در سال ۱۹۱۳ ساخت آن پایان یافت. دقیقا پنج سال پس از پایان ساخت کاخ اسماعیلیه، ارامنه باکو را تصرف کردند. در آن زمان کاخ اسماعیلیه مورد سرقت واقع شده و در آتش کینه ارامنه سوخت. حدود پنج سال این کاخ متروکه و سوخته به دست فراموشی سپرده شد. ارتان سرکیسف، در سال ۱۹۳۲، مسئولیت بازسازی و مرمت آن را عهده دار شد. 

آدرس کاخ اسماعیلیه: آذربایجان، باکو، خیابان  Istiglaliyyat

ساعات بازدید: ۹ صبح تا پنج عصر

کاخ خوشبختی 

کاخ خوشبختی

مرتضی مختاروف، یکی از افراد ثروتمند آذربایجان، این کاخ را ساخت تا آن را در روز ولنتاین به همسر دوم خود هدیه دهد و او را سورپرایز کند. مختاروف تا سال ۱۹۲۰، به همراه همسرش در این کاخ مجلل زندگی کردند. همسر دوم مختاروف، کاخی مشابه این کاخ را زمانی در پاریس دیده بود. او با دیدن آن کاخ به همسرش گفته بود که مردمان ساکن این کاخ چقدر خوشبخت هستند. او به همین خاطر کاخ خوشبختی را ساخت تا همسرش حس خوشبختی را تجربه کند. به همین دلیل است که امروزه آن را کاخ خوشبختی یا کاخ ثبت ازدواج می ‌نامند. فضای داخل کاخ خوشبختی بسیار رمانتیک و از بعضی جهات غم ‌انگیز است.

آدرس کاخ خوشبختی: آذربایجان، باکو، رو به روی خیابان Ashigh qarib، خیابان Murtuza Mukhtarov

ساعات بازدید: ۹ صبح تا چهار عصر

بیشتر بخوانید: مسجد دو مناره سقز و نقاط دیدنی آن

برج‌ های شعله

برج‌ های شعله

برج‌ های شعله، مجموعه ‌ای از سه برج است که در مرکز شهر باکو قرار دارند. این سه برج به ‌شکل شعله‌ ی آتش طراحی شده ‌اند. هویت کشور آذربایجان با آتش گره خورده است. ارتفاع بلندترین برج به ۱۸۲ متر می ‌رسد. بعد از غروب آفتاب و با تاریک شدن هوا، برج شعله با نمایشی خیره ‌کننده، روشن می ‌شود. رنگ نورپردازی ‌های برج بین نارنجی، زرد، آبی، قرمز و سبز متغیر است. 

برج‌ های شعله، نمادی از باکوی مدرن است. این برج‌ ها در تپه ‌ای مشرف به شهر قرار دارند. آتش، سمبل ملی آذربایجان است. به ‌همین ‌خاطر این برج‌ ها به ‌رنگ شعله ‌های آتش و رنگ پرچم آذربایجان نورپردازی شده ‌اند.

حمام‌ های قدیمی

حمام‌ های قدیمی

تعدادی از حمام‌ های تاریخی شهر باکو که در بافت تاریخی شهر قرار دارند، هنوز هم فعالیت می ‌کنند. از جمله حمام Mehellesi که قدیمی‌ ترین حمام شهر است یا حمام Teze Bey که مدرن ‌تر است و چندین نوع حمام دارد که می ‌توانید بین آن ها انتخاب کنید. این حمام‌ ها چند روز در هفته زنانه و چند روز مردانه هستند و بعضی از آن ها فقط به آقایان اختصاص دارد.

یانار داغ

یانار داغ

یانار داغ یا کوه سوزان، شعله‌ ی آتش دائمی است که بسیار بزرگ‌ تر از آتش آتشگاه است و طول آن به ده متر می ‌رسد و از دهه ‌ی ۱۹۵۰ درحال سوختن است. دلیل وجود شعله در یانار داغ، وجود لایه ‌هایی از گاز طبیعی است که در دل یانار داغ وجود دارد. این کوه در تمام روزهای سال در طول شبانه‌ روز روشن است و خاموش نمی ‌شود. حتی بارش باران هم باعث خاموش شدن شعله‌ های این کوه نشده است.

بیشتر بخوانید: معرفی اورامان تخت

خانه دولت

خانه دولت

ساختمان مجلل و باشکوه خانه دولت در خیابان نفتچی ‌لر (Neftchiler Avenue) قرار دارد و در سال ۱۹۵۲ توسط اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده است. دفاتر وزارتخانه در داخل ساختمان مشغول به کار هستند. جاذبه اصلی این بنا معماری زیبایش است، به‌خصوص موقعی که شب‌ ها چراغ ‌ها را روشن می‌ کنند.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر