معرفی عمارت سالار سعید سنندج - جاذبه های کردستان - هتل داوینکو
  • چهارشنبه 26 آبان 1400
  • 519
  • 2
معرفی عمارت سالار سعید سنندج - جاذبه های کردستان - هتل داوینکو
معرفی عمارت سالار سعید سنندج - جاذبه های کردستان - هتل داوینکو

 معرفی عمارت سالار سعید

 
عمارت سالار سعید 
 
عمارت سالار سعید (عمارت حبیبی) ساختمانی تاریخی می باشد که در موزه شهر سنندج قرار دارد. شهر سنندج جزء شهرهای بزرگ کردنشین ایران و مرکز استان، همیشه میزبان تورهای کردستان بوده است. این شهر تاریخی ابنیه‌ های بسیاری را در خود جای داده. یکی از مهمترین بناها، عمارت سالار سعید می باشد که امروزه موزه سنندج در آن قسمت برپا شده است. عمارت سالار سعید از بناهای تاریخی می باشد که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد. این عمارت در طول حیات خود، کاربری‌ های زیادی داشته است که می توان به مسکونی بودن آن و یا حتی تبدیل شدن به خانه پیشاهنگان اشاره کرد. که امروزه این عمارت به‌ عنوان موزه درحال فعالیت می باشد.
 
بیشتر بخوانید:  تپه قلعه زیویه کجاست؟  
 

هتل داوینکو

 

عمارت سالار سعید کجاست؟

موزه سالار سعید در خیابان امام کوچه حبیبی و در بخش برونی عمارت ملا لطف الله شیخ الاسلام قرار دارد که در آنجا آثار و اشیاء تاریخی کشف شده ای از استان و البته از تمام نقاط ایرانبه نمایش گذاشته شده‌ است. اروسی موزه سنندج یکی از نمونه‌ های اروسی‌ سازی و کار استادکاران سنندجی می‌ باشد.
 

تاریخچه عمارت سالار سعید

هتل در بانه 
 
عمارت سالار سعید به سفارش «ملا لطف الله شیخ الاسلام» ساخته شده که بعد از فوتش توسط نوادگان او به دو بخش جداگانه تفکیک شد و به فروش رسید. بخش اندرونی به تملک خانواده «حبیبی» و بخش بیرونی به تملک «عبدالحمید خان سنندجی(سالار سعید)» در آمد که امروزه هر بخش از آن بنای یکپارچه با نام مالکان جدید شناخته می‌ شود.
 
«سالار سعید» بخش بیرونی عمارت را در سال ۱۱۳۶در اختیار اداره فرهنگ گذاشت و تا سال ۱۳۵۱ این بخش از عمارت در اختیار اداره فرهنگ بود و برای مواردی چون دانشسرا، کتابخانه و خانه پیشاهنگان مورد استفاده قرار گرفت. در همین سال از طرف وزارت فرهنگ و هنر وقت جهت تأسیس موزه تملک شد و پس از مرمت و آماده‌ سازی در مهر ماه ۱۳۵۴ با نام «موزه سنندج» افتتاح گردید. بخش اندرونی نیز تا سال ۱۳۷۱ در مالکیت خانواده «حبیبی» بود و در این سال به تملک میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان در آمد.
 
 
 

هتل در بانه

 

معماری عمارت سالار سعید

عمارت سالار سعید در آخرهای دوران حکومت ناصرالدین قاجار ساخته شده و از معماری دوره قاجار تاثیر پذیرفته است. عمارت سالار سعید را از سنگ، آجر و چوب ساختند و پشت‌ بام آن شیروانی می باشد. زیباترین بخش ساختمان پنجره‌های ارسی بزرگ هال محسوب می‌شود که هفت در تشکیل شده است و یک شاهکار هنری محسوب می شود. عمارت از بناى اصلى و حياط تشکیل شده.
 
عمارت سالار سعید 
 
بناى اصلى ساختمان در ضلع جنوبى قرار دارد که شامل زيرزمين و طبقه فوقانى است. زیرزمین بنا را به‌ صورت حوض‌خانه ساخته‌ اند و دارای سقفی به‌ شکل گنبد با تزئينات و آينه‌ کارى است. شاه‌ نشين‌ ها و حوضی سنگى به‌ شکل شش ضلعى در همین بخش ساخته شده است که همچنان مورد استفاده قرار می گیرد.
 

موزه سنندج

موزه سننندج در ابتدای تاسیسش به دو قسمت باستان ‌شناسی و مردم‌ شناسی تقسیم شد. در قسمت باستان‌ شناسی وسایل دوره‌ های گوناگون قبل از تاریخ تا دوره قاجار به نمایش گذاشته شده است. قسمتی از این وسایل به استان کردستان، بعضی به استان ‌های همسایه و بعضی دیگر به استان‌ های دیگر تعلق دارد.
 
هتل در بانه 
 
قسمت مردم‌ شناسی آن در دوران قبل ازانقلاب در قالب نمایشگاه موقت اداره می‌ شد و اشیای یکی از استان‌ های کشور را هر چند وقت یک ‌بار در این قسمت در معرض نمایش می ‌گذاشتند. بعد از انقلاب اسلامی این بخش تنها به آثار مردم‌ شناسی کردستان اختصاص دادند و با تاسیس خانه کرد در سال ۱۳۸۲، وسایل مردم ‌شناسی موزه به عمارت آصف وزیری (خانه کرد) منتقل  شد.
 

 رزرو هتل بانه

 

قسمت قبل از تاریخ

در این قسمت از راهروی ورودی و یکی از اتاق‌ های کنار سالن اصلی قرار دارد. از یک مجموعه ظروف سفالی در این قسمت محافظت می‌ شود که در مناطق کردستان و شهرستان بانه کشف شده‌ است. تعدادی از ظرف ها به کنگاور مرتبط می‌ شود. پیه ‌سوزهای که در بانه کشف شده است در میان وسایل این قسمت بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
 
 هتل داوینکو
 
 

قسمت دوره ت‍‍اریخ

در این عمده ی اشیای موزه را نگهداری می کنند. سالن اصلی، یکی از اتاق‌ های کنار سالن و راهروی خروجی برای نمایش وسایل ها اختصاص داده شده است. وسایل کشف شده از تپه زیویه یکی  از مهم ‌ترین اشیای این بخش محسوب می‌ شود. وسایل تپه زیویه از وسایل طلایی و وسایل سنگی تشکیل می شود.

قسمت دوران اسلام‍‍ی

وسایلی که در این قسمت نگهداری می کنند از دو بخش سفالی و فلزی تشکیل شده است. وسایل زیبایی که از هنر سفالگری هنرمندان دوره اسلامی در بخش سفال به نمایش گذاشته شده اشیایی نظیر تنگ، کاسه، قدح، بشقاب، مجسمه و ریتون. تمامی این وسایل به ‌شکل کاملا حرفه ای ساخته و با لعاب و نقوش و خطوط آراسته شده‌ است. تعداد کمی از این وسایل به کردستان متعلق می شود و بیشتر آن‌ ها به شهرهای دیگر ایران به ‌خصوص شهرری، کاشان و نیشابور مرتبط می‌ شود. انواع کاسه و بادیه تنگ، سینی، سنگابه، دیگچه و انواع پیه سوز در بخش اشیای فلزی جای دارد.
 

 قسمت نمایش موقت

این قسمت در زیرزمین ساختمان و یا همان حوض‌ خانه است که اکنون به نمایش هنری خارجی اختصاص داده شده است. مجسمه‌ های برنزی و ظروف شیشه ‌ای از اشیای مهم این قسمت است. با توجه به برنامه‌ های موزه وسایل این قسمت عوض می‌ شوند. در کنار این عمارت، آثار شاخصی همچون خانه حبیبی، عمارت آصف، مسجد دار الاحسان و خانه مجتهدی وجود دارند که می توانید در ادامه سفرتان به این مکان های دیدنی بروید.

هتل در بانه

 
بیشتر بخوانید:  دریاچه زریوار
 

ساعات بازدید عمارت سالار سعید

عمارت سالار سعید 
 
ساعات بازدید عمارت سالار سعید در شیفت صبح از ساعت ۹ تا ۱۳ و در شیفت بعدازظهر، از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۲۰ است. این مجموعه در روزهای جمعه، تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی (ع)، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر صادق (ع) فعالیت ندارد.
 
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
سجاد  (شنبه 9 بهمن 1400)
کارکنان هتل داوینکو بسیار عالی بودن
پرسش
موافقم0
مخالفم0
مینا  (شنبه 9 بهمن 1400)
هتل داوینکو بانه خیلی عالیه