معرفی رودخانه سیروان کردستان و جاهای دیدنی اطراف آن - هتل داوینکو
  • دوشنبه 1 آذر 1400
  • 492
  • 2
معرفی رودخانه سیروان کردستان و جاهای دیدنی اطراف آن - هتل داوینکو
معرفی رودخانه سیروان کردستان و جاهای دیدنی اطراف آن - هتل داوینکو

رودخانه سیروان کجاست؟

معرفی رودخانه سیروان

رودخانه سیروان یکی از مهم‌ ترین و معروف ترین رودخانه های ناحیه هورامان در استان کرمانشاه و سرچشمه در کردستان است و مسیر بسیار طولانی و پیچ در پیچی دارد. این رودخانه در بخش غربی و شمال غربی هورامان قرار گرفته‌ است و منطقه هورامان را به دو بخش تقسیم نموده‌ است.

رودخانه سیروان کردستان

بیشتر بخوانید: معرفی مسجد دو مناره سقز

بیشتر رودخانه سیروان در شهرستان پاوه قرار دارد. این رودخانه از بخش رزاب و مریوان در کردستان سرچشمه می گیرد و بعد از عبور از شمال غربی اورامانات کرمانشاه، دوآب و شمال هرتا، رودخانه‌های ژاوه‌رود، قشلاق، لیله، لوشه، زمکان در شهرستان دالاهو کرمانشاه، دشت حر به آن پیوسته و سپس وارد کشور عراق می‌شود.

آب سیروان از تشکیل دو رودخانه قشلاق و گاوه‌ رود به وجود می‌ آید. سیروان بعد از گذر مسیری در میان دره کوه‌ های کوچک‌ خرمال، شاهو و سالان وارد کردستان عراق شده و به دریاچه سد دربندیخان می‌ ریزد.

در عراق، این رود بعد از سد دربندیخان نام رود دیاله به خود می‌ گیرد. سدهای سلیمان‌ شاه سنقر، گاوشان، وحدت (قشلاق)، آزاد، سد آزادی در دالاهو و داریان پاوه بر روی سرشاخه‌ های این رودخانه در ایران احداث شده‌ اند.

هتل در بانه

راه دسترسی به رودخانه سیروان

رودخانه سیروان

اورامان، از غرب با عراق، از شمال با کردستان و از جنوب با جوانرود محدود می‌ شود و جاده‌ ای به طول ۷۵ کیلومتر آن را به شهر مریوان متصل می‌ کند. رودخانه سیروان در نزدیکی اورامان، این ناحیه را از سروآباد جدا می‌ کند. اگر می خواهید به اورامان و سیروان سفر کنید، بهترین مسیر فاصله بین روستاهای اسپریز تا هجیج است. این مسیر به‌ خاطر داشتن جاده شنی موازی در راستای رودخانه، دیدنی‌ های بسیاری در این منطقه وجود دارد و حتما این منظره زیبا نظر شما را جلب می کند.

بیشتر بخوانید: تپه قلعه زیویه کجاست؟

منظره اطراف رودخانه سیروان

رودخانه سیروان کجاست

آب ‌و هوای معتدل کوهستانی و داشتن چشمه ‌های فراوان، وجود چراگاه‌ های سرسبز و باغ ‌های خرم را در دامنه کوه ‌های زیبای اورامان به وجود آورده و همین امر باعث شده است دامداری در کنار باغداری پیشه اصلی مردم این دیار باشد. در این مناطق گونه ‌های جانوری و گیاهی بسیاری قبل دیدن است، به خصوص سنجاب ایرانی، درختان وون، تنگز، میلو، شرو، بلوط، پسته وحشی، گردو، توت، گلابی، انجیر، انار و... .

 همینطور گیاهان پرارزش مثل ریواس، پیچک، کرس، بنا، هاز، شنگ، به‌ره‌زا، هاله کوک، ترشکه، ته‌ره‌ژه‌ره‌ژا، قازیاخه، گیلاخه، نرمیله، ده‌مه‌رواسله، بنا شوانه، کنگر، سپل، سیدران، گوزروانه، لو، زرده لو، چنور، سیاولو، که‌ما، قومامه، توسی و شب بو، نرگس و گل میخک در این منطقه می ‌رویند. 

بیشتر بخوانید: عمارت خسروآباد سنندج کجاست

هتل داوینکو

زیارتگاه سلطان اسحاق

در بخش شمالی سیروان، زیارتگاه سلطان اسحاق (سلطان سهاک) قرار گرفته است. این مقبره در نزدیکی روستای نیسانه واقع‌ شده است. او از بنیان ‌گذاران اهل حق بوده است و مقبره او مورد احترام اهالی منطقه قرار دارد. از نظر تاریخی این آرامگاه، مکان مهمی می باشد. مردم اهالی روستا بر این باور هستند که دلیل حرکت نسبتا آرام و بی‌ صدای رودخانه سیروان در این منطقه، حضور مقبره سلطان اسحاق و به ‌دلیل کرامات او است. 

روستای هجیج

روستای هجیج در ۳۴ کیلومتری شهر پاوه و ۱۲۳ کیلومتری کرمانشاه در بخش نوسود قرار دارد. این روستا طبیعی بسیار شگفت‌ انگیز و معماری پلکانی دارد که یکی از جاذبه ‌های مهم منطقه به شمار می‌ آید. در دل این روستا و مناطق پیرامون آن، مکان‌ های بسیار دیدنی و جالبی جای قرار گرفته اند که برخی از آنان شامل چشمه بل، مسجد جامع، ارتفاعات شاهو و چله خانه می‌ شود. 

روستای پالنگان

روستای پالنگان در مرز این استان و کرمانشاه و در اول منطقه اورامان یا هورامان قرار گرفته است. مردمان این روستا بسیار مهربان هستند و با معماری پلکانی که دارد، بهشت گمشده کردستان است. آبشارها و چشمه‌ ها در کنار طبیعت خاص منطقه، پالنگان را به مقصدی ارزشمند برای طبیعت‌ گردان تبدیل می کند. همچنین وجود آثار تاریخی مانند قلعه پالنگان، پل ‌های تاریخی و قبرستان روستا، بر جذابیت آن می افزاید.

سرگرمی های رودخانه سیروان

رودخانه سیروان محلی برای تمرین و برگزاری مسابقات قایقرانان استان می باشد و حتی گاهی به میزبانی مسابقات ملی و بین‌ المللی انتخاب می ‌شود. با این تعریف، اگر اهل قایقرانی هستید می توانید از موج‌ های پرخروش این رودخانه بسیار لذت ببرید.

 توجه داشته باشید رودخانه سیروان برای شنا بسیار خطرناک می باشد؛ به ‌مخصوصا برای بچه ‌ها و شناگرهای تازه کار. خطر غرق شدن در این رودخانه بسیار زیاد است. همچنین قایق‌ رانی تنها در قسمت‌ هایی امکان‌ پذیر است که مشخص کرده‌ اند. 

علاوه بر این‌، طبیعت‌ گردی و روستاگردی از دیگر تفریحاتی هستند که می‌ توانید در مسیر رودخانه از آن‌ ها لذت ببرید. 

بیشتر بخوانید: دریاچه زریوار

رزرو هتل بانه

بهترین زمان برای بازدید از رودخانه سیروان

رودخانه سیروان

با وجود آب ‌و‌ هوای کوهستانی این منطقه، بهترین موقع برای سفر به این منطقه و بازدید از رودخانه سیروان، فصل گرم‌ سال، به ‌خصوص فصل تابستان است؛ در فصل بهار نیز به ‌دلیل ذوب شدن برف ‌ها، آب رودخانه بسیار سرد می باشد. البته طبیعت این منطقه در تمام فصل های سال منظره‌ های خاص خود را دارد و سفر به آنجا می ‌تواند برای افرادی با سلیقه‌ های متفاوت، در فصل‌ های پاییز و زمستان نیز تجربه‌ای بیادماندنی را رقم بزند. 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
شاپوری  (شنبه 9 بهمن 1400)
سلام وقت بخیر هتل داوینکو کردستان عالی بود. اقامت خوبی داشتیم.
پرسش
موافقم0
مخالفم0
مریم  (شنبه 9 بهمن 1400)
چند روز پیش هتل داوینکو بودیم خیلی خوش گذشت.