آشنایی با شهر زیبای بانه - هتل داوینکو
  • پنج شنبه 11 آذر 1400
  • 471
  • 0
آشنایی با شهر زیبای بانه - هتل داوینکو
آشنایی با شهر زیبای بانه - هتل داوینکو

آشنایی با شهر زیبای بانه

بانه شهری در استان کردستان و از شهرهای مرزی بین ایران و عراق است. شهر بانه مرکز شهرستان بانه در ۲۰ کیلومتری نوار مرزی ایران با عراق و ۶۰ کیلومتری جنوب غربی سقز و ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی سردشت قرار گرفته ‌است.

بانه با شهرستان‌ های مریوان، سردشت، سقز و اقلیم کردستان هم‌ مرز و دارای ارتباط جاده‌ ای می ‌باشد. این شهر جنگل ‌های طبیعی و بزرگ بلوط دارد. شهر بانه و بعضی از آبادی‌ های اطراف آن در دوران جنگ ایران و عراق توسط هواپیما های عراقی در روز ۱۵ خرداد ۱۳۶۳، ساعت ۱۰:۰۵ صبح روز سه ‌شنبه، بمباران هوایی شد. پارکی به اسم همین روز (۱۵ خرداد) در این شهر وجود دارد.

شهر بانه

بیشتر بخوانید: معرفی 7 مکان تاریخی کردستان

بانه به خاطر واقع بودن بر سر راه آسیای صغیر و آذربایجان به بین النهرین ، دارای اهمیت سوق الجیشی است؛ شهر بانه با جاده های فرعی به مراکز بخش اتصال دارد.

در قدیم، قلعه نظامی بروژه، (بر فراز تپه ای) در کنار شهر قرار داشت که در جنگ جهانی اول قشون عثمانی آن را اشغال کرده بود.

در دوره مظفرالدین شاه، به نوشته سنندجی، بانه سه کاروانسرای تاجرنشین داشت که غالباً تجار همدانی، تبریزی، زنجانی و سنندجی برای خرید مازوج و توتون و غیره در آن کاروانسرا ها سکونت داشتند. بانه یک مسجد جامع و چندین مسجد دارد و زیارتگاه سلیمان بیگ، در سه کیلومتری مغرب آن واقع است.

جمعیت

طبق نتایج سرشماری سال ۱۴۰۰ این شهر با جمعیت ۲۰۳٬۵۴۸ بعد از شهرهای سنندج، سقز سومین شهر بزرگ استان کردستان محسوب می شود و ۵۴ امین شهر ایران است.

نام شهر بانه

نام بانه را از واژه ی کردی (مثال نردبان یا نردبام)، به معنی بام و بلندی و متاثر از ارتفاعات و نحوه ی استقرار و موقعیت شهر بانه می‌ دانند. ارتفاع ۱۵۵۴ متری شهر از سطح دریا و چشم ‌انداز بلندی‌ های اطراف آن باعث شده ‌است که مردم در محله ی بانه برای رسیدن به شهر مسیر زیادی را به طرف سربالایی طی کنند. نام بانه را به معنی خانه منظور اقامتگاه و آبادی و مسکن است و اردو منظور اردوگاه سربازان است و پادگان شهر دو قلعه ی بزرگ داشته تفسیر کرده ‌اند. در جنگ جهانی اول که سپاه عثمانی بانه را به مدت چند ماه تسخیر کرد، نام آن را قشله (از کلمه ترکی قشلاق به معنی گرمسیر) گذاشت.

زبان مردم بانه

زبان مردم بانه کردی و گویش سورانی با لهجه سلیمانیه ای است، شهرستان بانه تنها منطقه ی بابان ‌نشین در کردستان ایران است به نحوی که تفاوت در لهجه مردم آن با شهر های مکریان و اردلان ‌نشین کاملا قابل لمس است و مطابق با لهجه ی شهر سلیمانیه در عراق است که به افزودن پسوند «وانه ی» به آخر کلماتشان معروفند. از شهرهای بانه و سلیمانیه به عنوان منطقه بابان یاد می ‌شود، تمام منطقه ی بابان تا سال ۱۲۲۴هجری شمسی و در زمان محمد شاه قاجار که سلیمانیه به خاک عثمانی ملحق شد، همواره جزء ایران بوده ‌اند.

هتل داوینکو

دین و مذهب

مردم بانه مسلمان و اهل‌ سنت و جماعت و پیرو مذهب امام شافعی هستند. در بانه یک اقلیت یهودی وجود داشت که تعدادشان بالغ بر چهل خانوار می ‌شد. آن ‌ها بعد از اعلام استقلال اسرائیل در سال میلادی و تقسیم فلسطین، در سال ۱۳۲۷هجری شمسی به فکر مهاجرت به فلسطین افتادند و در اواخر سال ۱۳۲۸هجری شمسی به کلی بانه را ترک کرده و به فلسطین مهاجرت کردند. هم ‌زمان با مهاجرت یهودیان بانه، یهودیان سردشت، سقز، بوکان و مریوان و قسمتی از یهودیان پیرانشهر و سنندج و مهاباد مهاجرت کردند.

دو نظریه درباره ی سکونت یهودیان در غرب ایران وجود دارد: اولی بیان می‌دارد که سکونت یهودیان در بانه از سال ۱۳۶م در زمان شورش بارکوشباس بر ضد حکومت روم و پراکنده ‌شدن یهودیان در اطراف جهان اتفاق افتاده و دومی این موضوع را به زمان تیگلات پلاسر پادشاه آشور ۷۴۱ تا ۷۴۹ق. م نسبت می ‌دهد که بعد از فتح اورشلیم به دست پلاسر بالغ بر شصت هزار یهودی به بخش‌ های غرب ایران، سرزمین ماد و جنوب دریای مازندران و دامنه ی کوه ‌های قفقاز تبعید شدند.

جاذبه ‌های گردشگری شهر بانه

جاذبه های گردشگری شهر بانه

بیشتر بخوانید: معرفی غذاهای سنتی و محلی کردستان

روستای دول ارزن:

این روستا در ۳۰ کیلومتری شهرستان بانه واقع است و با داشتن جنگل ‌های انبوه و زیبا، یکی از زیباترین روستا های شهرستان بانه است.

پارک دوکانان و پیر مراد در دامنه ی کوه آربابا:

پارک دوکانان دارای شهر بازی است که خانواده‌ ها می توانند روزهای تعطیل را در کنار همدیگر، به شادی بگذرانند توسط شهرداری بانه در پارک دوکانان یک ایستگاه سلامت ایجاد شده ‌است که ابزارهای ورزشی برای ورزش ‌های همگانی را در آن نصب کرده ‌اند و افراد می ‌توانند در ساعات مختلف روز به تمرین و ورزش در آنجا بپردازند.

پارک پیرمراد، که در دامنه ی کوه جنیره قرار دارد قبلاً به عنوان زیارتگاه بیشتر مشهور بود تا پارک جنگلی ولی امروزه به عنوان یک پارک در میان اهالی و جوانان شناخته شده ‌است. این پارک یکی از مکان ‌هایی است که شهرداری بودجه ی خاصی را به آن اختصاص داده و عملیات عمرانی برای بهتر کردن نما و ظاهر این پارک هنوز هم ادامه دارد.

غار شوی:

این غار در ۱۲ کیلومتری بانه در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد. به گفته ی باستان ‌شناسان دارای طول ۲۶۷ متر است و در نزديكي‌ مرز ايران‌ و عراق‌ قرار دارد. و درون‌ آن‌ آبرفتی است‌. در انتهای آن دریاچه ی کوچکی قرار دارد. طبق گفته ی سازمان گردشگری بازدید از این غار فقط با تجهیزات فنی میسر است ولی در آینده برای بازدید عموم آماده خواهد شد.

تفریحگاه سورین:

این تفریحگاه در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر بانه قرار دارد و پوشش جنگلی و چشم ‌انداز طبیعی آن در فصل بهار و حتی تابستان بسیار جلب توجه می‌ کند.

حمام خدری:

حمام خدری با قدمتی که به دوره قاجار بر می گردد، در سال ۱۳۳۴ هجری شمسی در محله بانه کهنه ساخته شده است. با مساحت احتمالی هزار متر مربع، این حمام در سطحی پایین‌ تر از زمین احداث شده بود. آب مورد نیاز حمام در ابتدا از چشمه ‌های پیرمراد و دوکانان تامین می ‌شد که بعد ها به آب لوله‌ کشی تغییر پیدا کرد. حمام فاقد تزیینات و نمای داخلی آن آجری و لیسه ‌‏ای از آهک است. حمام تاریخی خدری از جاهای دیدنی بانه به شمار می ‌آید و در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱، با شماره ثبت ۶۸۶۱ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: معرفی تمام رستوران های کردستان

دریاچه سد بانه:

دریاچه سد بانه در مسیر جاده سقز به بانه، در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر بانه قرار دارد و از مقصد های تفریحی و مکان های دیدنی بانه است. این دریاچه زیبایی خاصی به این منطقه می ‌بخشد، به ویژه از آن جهت که منظره زیبای آن از فراز گردنه خان نمایان است. پوشش جنگلی اطراف دریاچه بر طراوت و صفای آن می‌افزاید و گردشگران را به این نقطه جذب می ‌کند.

رودخانه زرينه رود:

مسير اين‌ رودخانه‌ شمالی - جنوبی است‌ و از كردستان‌ به‌ سمت‌ درياچه‌ اروميه‌ جريان‌ دارد. شاخه ‌اصلي‌ آن‌ چم‌ سقز (چومه‌) از كوه ‌های گردنه‌ خان‌ در شرق‌ بانه‌ سرچشمه‌ می گيرد. رود خورخوره‌ شعبه‌ مهم‌ آن ‌است‌ كه‌ از مجاورت‌ شهر سقز‌ عبور مي‌ كند و در نهايت‌ وارد زرينه‌ رود می ‌شود. شاخه ‌های ديگر آن‌ ساروق‌  و موردی (ليلا) نام‌ دارند كه‌ از نواحی تكاب‌ و سهند سرچشمه‌ می ‌گيرند و وارد زرينه‌ رود می ‌شوند.

زرينه‌ رود در شهرستان‌ سقز به‌ نام‌ رودخانه‌ (جغتو) معروف‌ است‌. زرينه‌ رود بعد‌ از عبور از جنوب‌ آذربايجان‌ غربی به‌ درياچه ‌اروميه‌ می ‌ريزد. سواحل‌ اين‌ رودخانه‌ عظيم‌ و پر آب‌ يكی از ممتازترين‌ قلمروهای گردشگاهی و توريستی - طبيعی استان ‌كردستان‌ محسوب‌ می ‌شود. سراسر آن‌ از قابليت ‌های استفاده‌ از ورزش‌ های آبی مفرح‌ از جمله‌ قايق‌ سواری تندآبی برخوردار است.

هتل در بانه

دشت هاي بانه:

در محدوده‌ شهرستان‌ بانه‌ دو دشت‌ تال‌ وشوي‌ واقع‌ شده ‌اند. مساحت‌ گسترده‌ دشت‌ تال‌1800 هكتار و مساحت‌ دشت‌ شوي‌ حدود 2000 هكتار است‌. در گستره‌ دشت‌ تال‌ رودخانه‌ هاي‌ سيد سارم‌ و زروار جاري ‌اند كه‌ در نهايت‌ به‌ رودخانه‌ گلوي‌ سرازير مي‌ شوند. در دشت‌ شوي ‌، رودخانه‌ هاي‌ شوي‌ و نژو جريان‌ دارند كه‌ در نهايت‌ به‌ رودخانه‌ گلوي‌ ملحق‌ مي ‌شوند. در اين‌ دشت‌ انواع‌ گياهان‌ مرتفع‌ زي‌ يافت‌ مي ‌شود و به‌ همين‌ خاطر‌ در بهار و تابستان‌ چشم ‌اندازي‌ سبز و با طراوت‌ دارد و پاييز آن‌ بسيار زيباست.

جنگل هاي منطقه اي بانه:

مساحت‌ جنگل‌ هاي‌ اين‌ منطقه‌ در حدود 50000 هكتار برآورده‌ شده‌ است‌. دامنه ‌هاي‌غربي‌ كوه ‌هاي‌ گردنه‌ خان ‌، مرز شرقي‌ جنگل‌ هاي‌ شهرستان‌ بانه‌ است‌ و از اين‌ ناحيه‌ به‌ طرف‌ غرب‌ جنگل‌ هاي‌ آن ‌همانند جنگل ‌هاي‌ مريوان‌ با درختان‌ فراوان‌ و متراكم ‌، سر سبزتر مي‌ شوند.

معرفی پاساژ های شهر بانه

معرفی پاساژهای بانه

بیشتر بخوانید: معرفی اورامان تخت

پاساژ پاسارگارد:

پاساژ پاسارگاد که با نام ‌های مرکز تجارت بین ‌الملل پاسارگاد و مرکز خرید پاسارگاد شناخته می ‌شود، از مقصد های خرید و جاهای دیدنی بانه است و در بدو ورود به شهر بانه از جاده سقز توجه شما را به خود جلب می‌ کند. این پاساژ مدرن و لوکس در سه طبقه احداث شده که طبقه اول و طبقه دوم آن مخصوص لوازم خانگی است و طبقه سوم به عرضه پوشاک اختصاص دارد. در این مرکز می‌ توانید بهترین پوشاک زنانه و بچه ‌گانه را از برندهای معتبر تهیه کنید.

پاساژ بهشت بانه:

پاساژ بهشت بانه که با نام مجتمع تجاری فرهنگی بهشت بانه شناخته می ‌شود، از جاهای دیدنی بانه و بزرگ‌ ترین پاساژ این شهر به ‌شمار می ‌رود. در حال حاضر چهار طبقه از ۱۴ طبقه این مرکز خرید تکمیل شده است و به ‌زودی بخش‌ های اداری و پارکینگ آن افتتاح خواهند شد. در این مجموعه می‌ توانید انواع پوشاک، لوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری، ابزارآلات صنعتی، لوازم تزئینی و کادویی، لپ ‌تاپ، دوربین و... را با قیمتی مناسب تهیه کنید.

پاساژ خدری بانه:

پاساژ خدری از مقاصد خرید و جاهای دیدنی بانه به‌ شمار می ‌‌رود و قدیمی‌ ترین پاساژ این شهر مرزی محسوب می‌ شود. در این مرکز می ‌توان محصولاتی مانند لوازم خانگی، محصولات آرایشی و بهداشتی، بدلیجات و ظروف شیشه ‌ای (آرکوپال و بلور) را به‌صورت عمده و با قیمتی مناسب خریداری کرد.

پاساژ ابراهیمی بانه:

پاساژ ابراهیمی یکی از جاهای دیدنی بانه و قدیمی‌ ترین پاساژهای این شهر مرزی به‌ شمار می ‌رود و مقصدی مناسب برای علاقمندان به دنیای تلفن‌ همراه و وسایل دیجیتالی است. در این مرکز خرید انواع تبلت، تلفن ‌همراه و لوازم جانبی آن از جمله هندزفری، هدفون و پاوربانک، لپ‌تاپ، نمایشگر کامپیوتر، دوربین و وسایل جانبی آن از جمله سه‌ پایه و دیگر لوازم دیجیتال به فروش می‌ رسد.

پاساژ گلستان:

پاساژ گلستان که با نام مجتمع تجاری گلستان شهرت دارد، از مراکز خرید مدرن و جاذبه های گردشگری بانه محسوب می ‌شود که در چهار طبقه ساخته شده است. زیر زمین و طبقه همکف مجموعه به فروش لوازم آرایشی و لوازم خانگی اختصاص دارد و در طبقه اول و دوم می‌ توانید انواع لباس مردانه، زنانه و بچگانه را با قیمت مناسب خریداری کنید.

پاساژ شافعی بانه:

پاساژ شافعی که با نام مرکز خرید شافعی شناخته می ‌شود، از جاهای دیدنی بانه به شمار می ‌رود و در میدان چومان قرار گرفته است. در این مجموعه می ‌توان محصولاتی مثل ظروف چینی و سرامیک، وسایل دیجیتال، تجهیزات امنیتی، محصولات آرایشی و بهداشتی و... را خریداری کرد.

پاساژ آزادی بانه:

پاساژ آزادی از مراکز خرید و جاذبه های گردشگری بانه به‌ شمار می ‌رود و در خیابانی با همین نام قرار گرفته است. در این مرکز می‌‌‌ توانید اجناسی مثل زیورآلات، بدلیجات و اجناس کادویی را تهیه کنید. کالا های دیگری مانند دوربین، دستگاه‌ تصفیه آب و ساعت‌ مارک ‌دار در پاساژ آزادی عرضه می‌ شوند.

مجتمع تجاری ماد بانه:

مجتمع تجاری ماد که با نام پاساژ ماد شهرت دارد، از جاهای دیدنی بانه محسوب می‌ شود و یکی از بهترین پاساژ های بانه برای خرید انواع پوشاک از جمله پوشاک زنانه، مردانه، بچگانه، ورزشی، فصلی و لباس زیر است. در این پاساژ انواع دوربین مداربسته و تجهیزات امنیتی به فروش می‌ رسد.

پاساژ شهرداری:

پاساژ شهرداری یکی از مقاصد خرید و جاهای دیدنی بانه و از مراکز اصلی عرضه لوازم صوتی و تصویری در این شهر مرزی است. معمولا بیشتر مردم برای خرید تلویزیون، سینمای خانگی و محصولات این چنینی به بانه سفر می‌کنند. این مرکز خرید در خیابان شهدا، کوچه بین پاساژ نور و خدری، روبروی پاساژ خدری و پشت شهرداری شهر بانه واقع شده است.

پاساژ باران:

پاساژ باران که با نام مرکز خرید باران شناخته می ‌شود، از مقاصد خرید و جاذبه های گردشگری بانه به ‌شمار می‌‌رود و در نیمه جنوبی آن قرار دارد. این مجموعه مختص فروش پارچه است و در آن انواع پارچه ‌های سنتی و طرح جدید، چادر و... با کیفیت بالایی عرضه می‌ شوند.

پاساژ خیام:

پاساژ خیام از مراکز خرید و جاهای دیدنی بانه به ‌شمار می‌ رود و در آن لوازم عکاسی، دوربین و... به فروش می ‌رسد. طبقه زیرزمین پاساژ محل عرضه انواع کیف ‌های شیک با برند های معتبر است. این پاساژ در  بلوار آزادی، جنب مرکز خرید آربابا قرار دارد.

رزرو هتل بانه

مرکز خرید آربابا:

مرکز خرید آربابا که با نام پاساژ آربابا شناخته می ‌شود، از مقصد های خرید و جاهای دیدنی بانه به‌ شمار می‌رود و مکانی مناسب برای خرید لوازم آرایشی و بهداشتی و کیف است. در این مرکز لوازم خانگی عرضه می‌شود. پاساژ آربابا در بلوار آزادی، جنب مرکز خرید کاندیش قرار گرفته است.

بازار بزرگ آفتاب درخشان:

بازار بزرگ آفتاب درخشان در زمینی به مساحت ۲۲۰۰ متر مربع و با زیر بنای ۲۰۰۰۰ هزار متر مربع احداث شده است و یکی از مقصد های خرید و جاذبه های گردشگری بانه به شمار می ‌آید. این مجموعه شامل سه طبقه تجاری و پنج طبقه پارکینگ می ‌شود و ترکیبی از جدیدترین هنر طراحی و معماری روز دنیا را در بنای آن می‌ توان دید. بخش تجاری ۱۲۷ واحد در سه طبقه دارد که به فروش لوازم خانگی و پوشاک می ‌پردازند و مجموعه‌ ای از مارک‌ های اصلی و صاحب نام دنیا را عرضه می ‌کنند.

کشاورزی و دامداری

کشاورزی و دامداری شهر بانه

بیشتر بخوانید: دریاچه زریوار

اساس اقتصاد شهرستان ‌بانه ‌بر ‌كشاورزی، باغداری، دامداری و دام‌ پروری استوار است. كشاورزی در شهرستان بانه سنتی و نوع كشت آبی و ديمی است. آب كشاورزی از چاه های نيمه ژرف و رودخانه تامين می شود. از محصولات عمده كشاورزی و باغداری می ‌توان گندم، جو، بنشن، نباتات‌ علوفه‌ای، انگور، گردو، سيب، بادام، گيلاس، هلو، زردآلو و توت را نام برد.

دامداری و دام‌ پروری مثل دیگر نواحی كردستان بسيار متداول بوده و شامل پرورش گوسفند، بز و گاو می شود. پرورش طيور علاوه بر طريق سنتی، به شيوه مدرن انجام می شود که شامل پرورش مرغ جهت مصارف گوشت و تخم مرغ است. زنبور داری از مشاغل رايج بوده و زارعين علاوه بر فعاليت های كشاورزی، به اين كار مشغول هستند.

هنر شال بافی، صنایع دستی مردم شهر آرمرده بانه 

صنایع دستی بانه

بیشتر بخوانید: عمارت خسروآباد سنندج

شال نوعی پوشش مردانه که در مناطق کردنشین از جمله کردستان از قدیم ایام رواج داشته این نوع پوشش از پشم نوعی بز به نام «مرغز» که پشمی نرم لطیف و فردار دارد به دست می ‌آید. شال بافی از اصلی ‌ترین سوغات و صنایع دستی شهرستان بانه است که یکی از خصوصیات مهم پارچه شال یا چوخه رانک سبک بودن، خنک بودن در فصل گرما و گرم بودن در فصل سرما است. خیلی از زنان و مردان این منطقه به کار شال بافی مشغول هستند. شال بافی هشت مرحله دارد که بیشترین و سخت‌ ترین مراحل آن توسط زنان انجام می ‌شود.

منطقه کردستان، شهرستان بانه از ظرفیت بالایی در حوزه صنایع دستی برخوردار است و از دیرباز مردمان این دیار در حوزه صنایع دستی فعالیت چشم‌گیر و مستمری داشته اند. شال بافی را می ‌توان یکی از شایع ‌ترین رشته‌ های صنایع دستی در این شهرستان برشمرد به صورتی که شهرتی جهانی دارد و خوشبختانه در بانه به ویژه شهر آرمرده هم از اقبال خوبی برخوردار است به صورتی که در سال ۹۳ این رشته با نام بانه به ثبت ملی رسیده است.

شال ‌بافی در شهرستان بانه با محوریت شهر آرمرده است و بیشتر مردمان این شهر به گونه ‌ای با این هنر زیبا در ارتباط هستند به صورتی که هر خانواده یکی از مراحل تهیه و آماده‌ سازی آن را انجام می ‌دهد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر