عمارت خسروآباد سنندج کجاست - جاهای دیدنی سنندج - هتل داوینکو
  • جمعه 21 آبان 1400
  • 509
  • 0
عمارت خسروآباد سنندج کجاست - جاهای دیدنی سنندج - هتل داوینکو
عمارت خسروآباد سنندج کجاست - جاهای دیدنی سنندج - هتل داوینکو

 عمارت خسروآباد کجاست؟

 

معرفی عمارت خسرو آباد 

عمارت خسروآباد 
 
عمارت خسروآباد از خانه‌های تاریخی و مکان های دیدنی در شهر سنندج می باشد. این عمارت بسیار بی‌ نظیر می باشد که در مرکز حکومت اردلانبه ویژه خسروخان اردلان بوده ‌است. سنندج یکی از جذاب ترین شهرهای شمال غرب ایران می باشد که به دلیل جاذبه های تاریخی و طبیعی که دارد، هر ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر ایران است. برای دسترسی به عمارت خسروآباد، از ورودی شهر (میدان ۱۲ فروردین) به‌ سمت غرب حرکت کنید. پس از طی حدود ۶۰۰ متر و گردش به‌ سمت راست، وارد بلوار کردستان خواهید شد.
 

 رزرو هتل بانه

رزرو هتل بانه 
 
عمارت و باغ خسروآباد افزون به دو قسمت اصلی، یعنی قصر سلطنتی با ورودی ستون دار، باغ خسروآباد نیز از اهمیت خاصی برخوردار بوده ‌است این باغ که بوسیله ۴ خیابان روبرو و اطراف عمارت خسروآباد عملاً به ۴ باغ خسروآباد تبدیل شده بود و اطراف آن بوسیله ۴ خندق در طرفین باغ و کاخ خسروآباد با انواع درختان مختلف احاطه شده نمای خاصی را به این مجموعه داده ‌است. عمارت خسروآباد کتیبه ‌ای دارد که اسم فتحعلی شاه قاجار و والی کردستان امان‌الله خانو تاریخ ۱۲۲۳ ه‍.ق بر روی آن حک شده‌ است.
 
عمارت خسروآباد مهم ‌ترین بنای استان کردستان می باشد که به عنوان مقر حکومت والیان اردلان مورد استفاده قرار می‌ گرفت. تفرجگاه های هفت آسیاب، پارک امیریه، حمام صلاحی، امامزاده پیرمحمد، حمام شیشه و عمارت سالار سعید جاذبه‌ هایی هستند در نزدیکی عمارت خسروآباد قرار دارند.
 

 هتل در بانه

 

باغ خسروآباد

 
باغ خسروآباد از اهمیت بسیاری برخوردار است. باغ مذکور در گذشته، در واقع چهار باغ خسروآباد بود و اطراف آن را چهار خندق و درختان مختلف احاطه کرده بود.
 
 

 معرفی بخش های عمارت خسرو آباد

هتل در بانه 
 
هشتی: بعد از در اصلی هشتی قرار دارد، هشتی عمارت خسرو آباد شامل ۴ مدخل ورودی، سقف گنبدی شکل و ستون نماهایی زیبا است که با گچ بری تزئین شده‌ اند.

حیاط: حیاط عمارت خسروآباد برخلاف عمارت های دیگر توسط دالان به هشتی متصل نشده است و بلافاصله بعد از هشتی قرار دارد. حوضی بزرگ و چلیپایی شکلی در وسط حیاط قرار دارد که اطرافش با درخت های انبوهی احاطه شده است. گفته شده آب این حوض از قنات آبیدر تامین می‌‌شود.

قصر خسرویه: قصر خسرویه اصلی ‌ترین ساختمان عمارت خسرو آباد است و در ضلع غربی ساختمان قرار دارد. بعد از طی ۱۷ پله سنگی به قصر خسرویه می ‌رسید. این قصر ۳ طبقه از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. طبقه دوم این قصر دارای یک حوض خانه جذاب است. سقف این فضای حوض خانه‌ ای شکل، گنبدی شکل است و آب نمایی از سنگ، در مرکز آن قرار دارد با طی کردن پله های چوبی به طبقه سوم و اتاقی می‌ رسید که در دو طرفش راهرو قرار دارد. جالب است بدانید از بالکن این اتاق برای نجوم استفاده می‌شده و به همین دلیل به بالکن نجم آباد شهرت پیدا کرده است.

عمارت سردر: عمارت سردر در ضلع شرقی کاخ قرار دارد. عمارت سردر یک عمارت دو طبقه ای است که در دو طرف ورودی آن دو راه پله ‌ی متقارن قرار دارد.
 

 هتل داوینکو

هتل داوینکو 
 
بیشتر بخوانید:  دریاچه زریوار مریوان  
 

در نزدیکی عمارت خسرو آباد چه جاهای دیدنی دیگری وجود دارد؟

 مسجد امام غزالی: ۴۰۰ متر
 
پارک خسرو آباد: ۱.۱ کیلومتر

تپه شیخ محمدباقر: ۱.۱ کیلومتر

موزه حیات‌وحش: ۱.۵ کیلومتر

عمارت آصف وزیری: ۱.۶کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی عمارت خسرو آباد برای اقامت وجود دارد؟ 

 
 هتل جبار: ۱.۹ کیلومتر
 
هتل کاج: ۲ کیلومتر

هتل هدایت: ۲ کیلومتر
 
 هاستل جهان: ۲ کیلومتر
 

چه رستوران هایی در نزدیکی عمارت خسرو آباد قرار دارند؟

 
رستوران کابوکی: ۶۰۰ متر

خانه برگر: ۷۰۰ متر

رستوران دایان: ۱.۱ کیلومتر

هتل در بانه

 

بهترین زمان برای بازدید از عمارت خسروآباد

عمارت خسروآباد 
 
این مجموعه از فضاهای باز و بسته ای تشکیل شده است، بهترین زمان برای بازدید از عمارت فصل گرم‌ بهار و تابستان است. در برخی از ایام سال همچون نوروز نیز در عمارت خسروآباد برنامه‌ های فرهنگی و هنری برگزار می‌ شود.

هزینه‌ی بلیط و ساعات بازدید

 بلیط ورودی: رایگان
 
روزهای بازدید: همه روز هفته

ساعات بازدید: از 9 صبح تا 18
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر