دریاچه زریوار (زریبار) مریوان - هتل داوینکو
  • چهارشنبه 19 آبان 1400
  • 508
  • 0
دریاچه زریوار (زریبار) مریوان - هتل داوینکو
دریاچه زریوار (زریبار) مریوان - هتل داوینکو

معرفی جاذبه گردشگری کردستان

 دریاچه زریوار (زریبار)

 
دریاچه زریوار (زریبار) مریوان یکی از جذاب ترین نقاط گردشگری در استان کردستان می باشد.
  

 هتل در بانه

 
دریاچه زریوار 

دریاچه زریوار کجاست؟

شهرستان مریوان در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال غربی سنندج می باشد. مریوان با داشتن مناطق جنگلی، مرز رسمی باشماق و دریاچه زریوار، روحیه خوش و مهمان‌ پذیر مردم و به علت همجواری با منطقه طبیعت گردی اورامان به یکی از بهترین مناطق برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده ‌است.
 
دریاچه‌ زریوار با داشتن آب شیرین و حیات وحش خاص خود توانسته یکی از بزرگترین و زیباترین دریاچه ‌های آب شیرین در ایران و جهان به ‌شمار آید و جزء معروف ترین و زیباترین جاذبه ‌های گردشگری طبیعی غرب کشور محسوب می‌شود. حداکثر ارتفاع حوضه دریاچه ۲۱۲۰ متر و حداقل ارتفاع آن در محل خروجی تالاب ۱۲۸۳ متر از سطح دریا می باشد. اطراف دریاچه زریوار کوه ‌هایی زیبا از درختان و مراتع سرسبز احاطه شده ‌است که جلوه ای خاص به این دریاچه بخشیده است.
 
هتل در بانه 
 
بخش اصلی و کاسه تالاب به شکل کشیده با طول متوسط حدود ۵/۴ کیلومتر و عرض متوسط نزدیک به ۲ کیلومتر است. عمق دریاچه به ‌طور متوسط در حدود ۳ متر (بین ۲ تا ۵٫۵ متر) است؛ به این ترتیب مساحت کاسه تالاب حدود ۳/۸ است که با وجود نیزارها جمعا حدود ۲۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. همین مسئله باعث شده تا بتوانیم به راحتی بر روی دریاچه زریوار قایقرانی کنیم.
 

رزرو هتل بانه 

 

 امکانات دریاچه زریوار

این دریاچه از نظر عمق، وسعت و حجم آب از شرايط بسيار مناسبی برخوردار است که برای تفریح و ورزش ‌های آبی مانند قايق ‌‌رانی و اسكی روی آب بسیار ایده آل می باشد. صید ماهی در دریاچه زریوار به ‌دلیل وجود انواع ماهیان خوراکی رونق بسیاری دارد و یکی از تفریح ‌های پر طرفدار در این منطقه به شمار می‌رود. در اطراف دریاچه سرویس بهداشتی، آلاچیق، پارکینگ، شهربازی کودکان، پارک جنگلی، مسجد و بوفه های فروش مواد غذایی  از دیگر امکانات مجاور دریاچه زریوار است.
 
هتل داوینکو 
 
زریوار یکی از تالاب ‌ها و پناهگاه‌ های حیات وحش محسوب‌ می ‌شود و در فهرست میراث طبیعی ایران به به ثبت رسیده است. یک از شگفتی‌ های زریبار، جزیره‌ های متحرکی می باشد که در آن وجود دارند که با جریان آب و باد از کناره ‌های دریاچه جدا شده اند و در وسط آن به چشم می‌خورند؛ گاهی اوقات مساحت این جزیره‌ های کوچک در زریوار به ۲۰ متر مربع هم می‌رسد.
 
نکته جالبی در مورد زریوار وجود دارد که هیچ رودخانه ‌ای به دریاچه زریوار نمی ‌ریزد و حتی زریوار سرچشمه رود‌ مریوان یا تازه آباد است که از میان شهر مریوان عبور می‌کند و به رود سیروان می‌ پیوندد. آب دریاچه زریوار، حاصل از چشمه ‌هایی است که در کف آن می ‌جوشد و بخشی هم از بارش‌ های جوی تامین می شود. در فصل زمستان به‌ خاطر سرد بودن هوا، سطح دریاچه یخ می‌ زند. که البته قسمت هایی که محل قرار گرفتن چشمه های خودجوش است، از یخ‌ زدگی در امان هستند.
 

پوشش گیاهی و حیات جانوری

نی ،جگن ،نعناع ،لویی و بارهنگ از جمله گیاهان آبی و غیر آبی هست که در اطراف دریاچه زریوار تشکیل شده اند. در ساحل دریاچه زریوار ریشه های گیاهان به هم تندیده شده اند و بر روی آب قرار گرفته این دریاچه محل زندگی انواع ماهی های بومی و غیر بومی است. سیاه ماهی خالدار و عروس ماهی از گونه های بومی دریاچه زریبار می باشند و البته گونه های غیر بومی این دریاچه می توان به ماهی کپور و میگوی آب شیرین اشاره کرد.
 
رزرو هتل بانه 
 
وجود ماهی ها باعث شده که رونق ماهیگیری در این دریاچه بسیار شود. قابل ذکر است که در کنار دریاچه دکه ها و بوفه هایی مستقر هستند که ماهی کبابی های خوشمزه و صید روز را به دست مشتریان می دهند. دریاچه زریوار یکی از تالاب های مهم منطقه و محل اسکان پرندگان بومی و مهاجر و یکی از بهترین سایت های پرنده نگری می باشد. حواصیل، خوتکا، کاکایی و سنقر تالاب از جمله پرندگانی می باشند که می توان آن ها را در این تالاب مشاهده کرد. علاوه بر وجود ماهی ها و پرندگان, خزندگانی وجود دارند مار قیطانی و پستاندارانی همانند سگ آبی نیز در حاشیه دریاچه زندگی می کنند.
 

بهترین فصل برای بازدید از دریاچه زریوار

اگر می خواهید در هوای بسیار دلپذیر و معتدلی از شهرستان مریوان و دریاچه زریوار بازدید کنید، فصل بهار را برای بازدید از این مکان انتخاب کنید. در فصل تابستان نیز دمای هوای این مکان مطلوب بوده و انعکاس زیبای درخشش نور آفتاب بر آب های نیلگون دریاچه زریوار، جلوه بسیار زیبایی به آن می بخشد. اگر هم با هوای سرد مشکلی ندارید، حتما فصل پاییز را برای تماشای نمای شگفت انگیز و رنگارنگ شهرستان مریوان و دریاچه زریوار انتخاب کنید.
 
هتل در بانه

 در نزدیکی دریاچه زریوار چه جاهای دیدنی دیگری وجود دارد؟

 
 مجتمع ورزشی زاگرس: ۴.۵ کیلومتر
 
پارک ملت مریوان: ۴.۷ کیلومتر

شهربازی مریوان: ۷.۹ کیلومتر
 
 روستای ژیوار : ۷۹کیلومتر 
 

 چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک دریاچه زریوار هستند؟

 
رستوران ساباتی هاولان: ۱.۸ کیلومتر

آبمیوه و بستنی اسکله زریوار: ۱.۹ کیلومتر

هه وارگه ی دلنشین: ۱.۹ کیلومتر

رستوران باغ آئوان: ۳ کیلومتر

رستوران فلافل لبنانی دلی شلز: ۶.۸ کیلومتر

رستوران زیرک: ۴.۳ کیلومتر

رستوران آتیش: ۳.۴ کیلومتر
 
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر