معرفی 7 مکان تاریخی کردستان - هتل داوینکو
  • چهارشنبه 10 آذر 1400
  • 481
  • 0
معرفی 7 مکان تاریخی کردستان - هتل داوینکو
معرفی 7 مکان تاریخی کردستان - هتل داوینکو

معرفی 7 مکان تاریخی کردستان

1-پل گاران

پل گاران که البته به اسم پل کردلان هم شناخته می ‌شود و در فاصله ‌ی ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان مریوان و در جاده ‌ی گاران - تیژتیژ قرار دارد و از جمله بناهای تاریخی و جاهای تاریخی مریوان به شمار می‌ آید. در ساخت این پل از سنگ، ساروج، آجر و سنگ‌ های تراشیده استفاده کرده ‌اند و پنج دهنه دارد که دو دهنه ‌ی آن در وسط رودخانه ساخته شده است.

پل گاران

بیشتر بخوانید: روستای زیبای پالنگان

در زمان های قدیم با کمک این پل، ارتباط بین اسلام ‌دشت و گاران در شهرستان مریوان آسان ‌تر صورت می گرفت. همچنین با استفاده از این پل، سنندج به شهر مریوان متصل می ‌شد. می گویند طول عمر این سازه ‌ی تاریخی متعلق به دوران حکومت ساسانیان است و تا سال ۱۳۲۰ از آن استفاده می ‌شد. پل گاران، در دوران حکومت صفویان و در زمان حکومت والیان اردلان، مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. 

هتل در بانه

2-کلیسای سنندج

کلیسای سنندج با قدمتی که به اوایل دوره قاجار مربوط می شود، در محله‌ آغه زمان جنوبی سنندج واقع شده است. از ویژگی‌ های خاص بنای کلیسا می ‌‌توان به سر درب ورودی با اتاق‌ های نیمه دایره متداخل، دهلیز ورودی و شبستان با سقف منحنی اشاره کرد. در بخش شمالی حیاط، ‌قبرهایی وجود دارد که براساس متن ‌های روی سنگ، به اقلیت مسیحیان متعلق هستند.

کلیسای سنندج

بیشتر بخوانید: غذاهای سنتی و محلی کردستان

سقف شبستان به شکل طاق و تویزه ساخته شده است و ۱۲ طاق، ۶ ستون، محراب و دو قبر مربوط به کشیشان از دیگر بخش‌های شبستان محسوب می‌ شوند. با توجه به ارزش تاریخی و معماری، کلیسای سنندج از جاذبه های گردشگری سنندج به شمار می ‌آید.

3-چنگیز قلعه

چنگیز قلعه

چنگیز قلعه که با نام تپه قلعه نیز معروف می باشد، از مکان های به جای مانده از دوران بعد از اسلام به ‌شمار می ‌رود و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. براساس گفته ‌ها، هنگامی که بیجار در دوران مغول ‏‌ها مورد هدف حمله قرار گرفت، چنگیز در ۱۰ کیلومتری بیجار اقامت کرد و در بالای کوهی به همین نام قلعه ‏‌ای ساخت که الان به چنگیز قلعه شهرت دارد. اکثر مصالح به ‌کار رفته در این بنا را سنگ و ساروج و به‌ ویژه آهک و گچ تشکیل می ‌دهند و در برخی قسمت‌ها نیز آجر دیده می ‌شود. 

رزرو هتل بانه

4-پل فرهاد آباد

پل فرهاد آباد

بیشتر بخوانید: عمارت شهرداری سنندج

پل فرهاد آباد در ۴۵ کیلومتری شمال غرب قروه، در روستای فرهاد آباد قرار دارد. با هشت دهانه، طول این پل ۸۰ متر می باشد و از آجر ساخته شده است. تاریخ ساخت پل مشخص نیست؛ اما با توجه به نوع معماری آن، به ‌نظر می‌ رسد که در دوران صفویه ساخته شده باشد. در دوران حکومت خسروخان اول، مقارن با حکومت زندیه پل بازسازی شد و در دوره حکومت قاجار نیز توسط فرهاد میرزا معتمد الدوله، عموی ناصر الدین شاه، حاکم وقت کردستان، مورد مرمت و بازسازی کامل قرار گرفت. 

 

5-پل قجور

پل قجور

پل قجور (پل گل قشلاق) روی رودخانه قزل اوزن، در نزدیکی روستای قجور و در مسیر جاده زنجان-بیجار واقع شده است و از شهر بیجار ۵۰ کیلومتر فاصله دارد. این پل چهار دهانه ‌ی نسبتا بزرگی با قوس‌ های جناقی دارد که با استفاده از سنگ، ملات ساروج، آجر و گچ ساخته شده است. این پل چشمه ‌های كوچک‌ تری در دو طبقه دارد و در ساخت پایه ‌های آن سنگ‌ های حجاری شده به كار رفته است. با توجه به نوع طراحی و معماری آن، می توان حدس زد که این سازه مربوط به دوره ایلخانی است. این پل که تنها قسمت کمی از آن باقی ‌مانده است، در سال ۱۳۸۲، به ‌عنوان آثار ملی ایران به  ثبت رسید.

هتل در بانه

6-عمارت امجدالاشراف سنندج

عمارت امجدالاشراف در خیابان صلاح الدین ایوبی قرار دارد. در سال ۱۲۱۷ هجری قمری، این بنا به سفارش تاجری اصفهانی به نام میرابوطالب و با هنرمندی معماران و استادکاران ماهر اصفهانی طراحی و ساخته شد. این عمارت شامل قسمت‌ های مسکونی در کنار تالار تشریفات می‌ شد و تالار تشریفات نیز در ایام محرم محل عزاداری امام حسین(ع) بوده است.

عمارت امجدالاشراف سنندج

بیشتر بخوانید: معرفی رودخانه سیروان کردستان

یکی از خصوصیات بارز این عمارت می‌ توان به گچبری‌ های پرکار با نقش های اسلیمی، نقاشی ‌هایی تاثیر گذار از سبک نقاشی غربی، اتاق‌ های سه دری و پنج دری در دو طبقه و پنجره‌ هایی با شیشه‌ های رنگی اشاره کرد. 

7-حمام حاج صالح

حمام حاج صالح

حمام حاج صالح در بافت قدیمی شهر و در بازار سقز  واقع شده است. بنای حمام را به سبک اصفهانی ساخته ‌اند و قدمت آن به دوره ی صفویه باز می ‌گردد. این بنا با کادربندی و آهک‌ بری سقف و دیوارها و حکاکی ستون‌ ها طراحی شده است. حمام حاج صالح شامل بخش‌ های مختلفی چون بینه، سربینه، گرمخانه، خزینه، خلوتی ‌ها، تون انبار (مخزن سوخت حمام)، سیستم آبیاری و فاضلاب می‌ شود.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر