غار کرفتو - معرفی بزرگترین غار در ایران - هتل داوینکو
  • چهارشنبه 19 آبان 1400
  • 507
  • 0
غار کرفتو - معرفی بزرگترین غار در ایران - هتل داوینکو
غار کرفتو - معرفی بزرگترین غار در ایران - هتل داوینکو

 غار کرفتو کجاست؟

 

معرفی غار کرفتو

غار کرفتو 
 
غار کرفتو غاری در استان کردستان می باشد که اثری تاریخی و باستانی است و در صخره مرتفعی در شرق شهر سقز و شمال غرب که در 67 کیلومتری شهرستان دیواندره قرار دارد. غار کرفتو ، غاری آهکی است که در دوران سوم زمین ‌شناسی شکل گرفته‌ و با توجه به تحقیقات به عمل آمده در دوران مزوزوئیک در زیر آب قرار داشته است و در اواخر این دوران از آب خارج شده است. راه دسترسی به غار کرفتو از طریق سقز، مسیر آسفالت شهر صاحببه میرسعید و از طریق دیواندره، دو راهی تکاب گور باباعلی و از طریق تکاب، مسیر جاده خاکی روستای "علی‌ آباد" امکان‌پذیر است.
  

 هتل در بانه

 
از دلایل اهمیت غار کرفتو وجود کتیبه‌ ای ارزشمند به خط یونانی در طبقه سوم است که بر اساس آن، این مکان را به هرکول، یکی از خدایان یونان باستان نسبت می‌دهند. غار کرفتو در سال ۱۳۱۸ در فهرست میراث ملی کشور قرار گرفته است.
 
غار کرفتو
یکی از غارهای اسرارآمیز و جذاب ایران است و بزرگ‌ ترین غارهای باستانی کشور محسوب می ‌شود. غار کرفتو در استان کردستان، در رشته کوه آهکی در شمال دره ‌ای عمیق و زیبا قرار گرفته است و در اطراف غار پناهگاه‌ ها، دخمه‌ ها و حفره‌ های بسیاری دیده می‌ شود. در فصل زمستان‌ و سرما درون غار گرم و در تابستان به ‌لحاظ کوران باد، داخل غار بسیار خنک است.
 
غار کرفتو 
 
غار کرفتو یکی از بزرگ ‌ترین غارهای باستانی ایران است برای دیدن بعضی از جاهای مختلف غار باید از قایق ‌های کوچک استفاده کرد. این غار علاوه بر سکونت انسان ها، مکان زیست جانورانی همچون خفاش، کبوترچاهی و پرستو می باشد. در مورد اسم غار کرفتو نظرات بسیاری وجود دارد. گفته شده که احتمالا کرفتو ترکیبی از دو واژه «کرف» و «تو» است.
 
واژه «کرف یا کرفت» در زبان پهلوی به معنی ثواب و در اوستا به معنی «ستایش» و واژه «تو» نیز در زبان‌های باستانی چون سومری و عیلامی به معنی خورشید و گرما است. در زبان کردی امروزی نیز برای گرما کلمه «تاو» و برای خورشید «هه‌تاو» به کار می‌برند؛ بنابراین اگر این ترکیب درست باشد، کرفتو به معنی ستایشگاه خورشید است و احتمال می‌رود این غار و قلعه یکی از معابد مهرپرستی در کردستان بوده است.
 
 

 معماری غار کرفتو

رزرو هتل بانه 
 
در بخش جلویی غار کرفتو چهار طبقه معماری صخره ای و دست کند وجود دارند که در هر طبقه اتاق های تو در تو با پنجره ها و نورگیرهایی ساخته 
شده اند. دالان ها و راهروهایی هستند که به طبقات دیگر دسترسی دارند. همچنین پله های این غار از جنس سنگ ساخته شده اند. تعداد اتاق ها و راهروهای موجود در طبقات این غار به طور کامل مشخص نیست و مجموعه معماری بسیار گسترده ای دارد که در طی سال ها تخریب شده است.
 
زیباترین بخش معماری غار نیز طبقه سوم آن است که در تراش و کنده کاری های اتاق ها و خالت خاص سقف ها با پنجره ها و نورگیرهای اتاق ها اهمیت خاصی دارند. دیواره های غار، نقش هایی از حیوانات مختلف و انسان هایی که روی اسب سوار شده اند، دیده می شود، نقش هایی از گوزن و حیوانات ناشناخته ی دیگری که البته خیلی از آنها قابل دیدن نیستند. همینطور روی دیوارها، نقش هایی از حیوانات، انسان ها و گیاه ها وجود دارد.
 

رزرو هتل بانه

 

 غار کرفتو کجاست؟

غار کرفتو 
 
غار کرفتو یکی از جاهای دیدنی دیواندره استان کردستان است که در حدود ۶۷ کیلومتری شمال غرب این شهر و ۷۰ کیلومتری شرق سقز قرار دارد. این غار در میان روستاهای مسعود‌آباد یا ترکان ‌بلاغ دیواندره از جنوب، روستای میرسعید سقز از غرب، روستای علی ‌آباد و نخود دره تکاب از شمال و روستای یوزباش ‌کندی از شرق و جنوب شرق جای گرفته است.

امکانات رفاهی غار کرفتو

امکانات رفاهی غار کرفتو 
 
غار کرفتو دارای امکانات رفاهی نظیر پارکینگ، سرویس بهداشتی، روشنایی توسط برق در داخل غار، فروشگاه کوچک، سکوهای استراحت است. همچنین در هنگام ورود می توانید بروشور فارسی تهیه کنید.
 

 مسیرهای دسترسی غار کرفتو

هتل در بانه 
 
برای رسیدن به غار کرفتو به شهرستان دیواندره سفر کنید. از دیواندره به ‌سمت سقز حرکت کنید. بعد از پیمودن ۲۳ کیلومتر در جاده اصلی، با رسیدن به دوراهی تکاب از سمت راست وارد جاده‌ای فرعی شوید. ۳۵ کیلومتر دیگر هم این مسیر را به‌ سمت تکاب ادامه دهید. بعد از آن از سمت چپ وارد جاده به‌ سمت غار کرفتو خواهید شد و بعد از مسافتی چهار کیلومتری به غار کرفتو می‌ رسید.

·فاصله سنندج تا غار کرفتو:۱۶۳کیلومتر

·فاصله تکاب تا غار کرفتو:حدود ۳۵ کیلومتر

·آدرس غار کرفتو:استان کردستان، حدود ۶۷ کیلومتری شمال غرب دیواندره
 

 چه زمانی به غار کرفتو برویم؟

اختلاف ارتفاع در استان کردستان باعث به وجود آمدن آب و هوایی متنوع شده است. بیشتر گردشگران برای تفریح و گشت و گذار در کردستان دمایی بین ۲۰ تا ۲۵ درجه را ترجیح می ‌دهند که این دما فقط در اواسط اردیبهشت تا اوایل مهرماه می‌توانید مشاهده کنید.
 

 هتل در بانه


نکات مهم در هنگام سفر به غار کرفتو

غار کرفتو کردستان 
 
با وجود آب آشامیدنی در آن جا ، بهتر است در فصل های گرم سال آب به همراه داشته باشید. در غار کرفتو برق کشی شده است، اما ممکن است برق قطع شود، پس  بهتر است همراه خودتان چراغ قوه داشته باشد. بیرون غار نیز فاقد درخت و سایه است، بنابراین همراه خودتان کرم ضد آفتاب و کلاه داشته باشید. برای رسیدن به ورودی غار نیز باید از ۱۸۰ پله بالا بروید، بهتر است اگر زانو درد یا درد مفاصل دارید این پله ها را در نظر داشته باشید.
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر