تپه قلعه زیویه کجاست؟ - جاهای دیدنی کردستان - هتل داوینکو
  • یک شنبه 23 آبان 1400
  • 606
  • 2
تپه قلعه زیویه کجاست؟ - جاهای دیدنی کردستان - هتل داوینکو
تپه قلعه زیویه کجاست؟ - جاهای دیدنی کردستان - هتل داوینکو

 تپه قلعه زیویه کجاست؟  

 
قلعه زیویه (دژ زیویه) برای دوران حکومتی زمان مادها و سکاها است که در کردستان و در محوطه ‌ای تاریخی به همین نام قرار دارد و سقز، دومین شهر پرجمعیت کردستان می باشد که جاذبه‌ طبیعی و تاریخی فراوانی دارد. تپه باستانی زیویه از مکان های دیدنی سقز و نماد قدمت این شهرستان می باشد.‌‌ دژ زیویه، یکی از با ارزش‌ ترین آثار باستانی در کشور می باشد همینطور یکی از بزرگترین شاهکارهای معماری بشریت پیش از میلاد است و با قدمتی ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می باشد.
 
قلعه زیویه 
 

رزرو هتل بانه

   آشنایی با کاخ ‌دژ زیویه

 
قلعه زیویه 
 
دژ عظیم زیویه ، ۴۰ هکتار وسعت دارد و ارتفاعش از سطح بین ۹۰ تا ۱۱۰ متر است. این کاخ‌ دژ از تالارها، حیاط، اتاق‌ های تو در تو و دو طبقه، تخت‌گاه‌ های گوناگون، یک تالار ستون‌ دار با ۱۶پایه ستون سنگی، انبار غله، دروازه ورودی قلعه و پایه ستون‌ های تاج دروازه ورودی تشکیل شده است. موقعیت منطقه ای زیویه، به دلیل داشتن کوهستان دسترسی به آن را بسیار سخت کرده است. ورودی اصلی ‌دژ زیویه با ۲۱ پله سنگ‌ چین شده قرار دارد که دو دروازه هم در شمال و جنوب این قلعه وجود دارد که دروازه‌ سمت قله کوه، مزین به کاشی‌ کاری‌های تماشایی می باشد.
 
ساختمان کاخ‌ زیویه، دارای سه طبقه است. در طبقه اول قسمتی از دیواره ‌هایش وجود دارد، که به احتمال زیاد، یک عبادتگاه بوده است. هم سطح بودن این عبادتگاه در دامنه تپه احتمالا به این دلیل است که به آسانی در دسترس همه ی عموم مردم قرار بگیرد. طبقه دوم به ‌علت داشتن شیب، روی یک سکوی مثلثی سنگی ساخته شده و کاربری مسکونی دارد.
 
بیشتر بخوانید:  عمارت خسروآباد سنندج
 
در این بخش اتاق‌ های تو در تویی وجود دارد به رنگ کرم، آبی، آجری و سیاه رنگ‌ آمیزی شده و این طبقه ‌را از سایر قسمت ‌ها متمایز کرده است. تیر و کمان و پیکان‌ های مفرغ که در این طبقه پیدا شده، این احتمال می رود که طبقه دوم، محل اسکان نیروی نظامی بوده است. طبقه سوم بخش حاکم ‌نشینی کاخ زیویه بوده است، که دارای انبار غله می باشد و به این معناست که یعنی جای امنی برای روزهای محاصره و جنگ بوده است.
 
این طبقه دارای اتاق ‌های بسیار وسیعی با در و پنجره ‌های بزرگ و ۱۲ سرستون سنگی و تعدادی ستون سنگی و چوبی دیگر و همینطور میز و صندلی‌ هایی که با مفرخ تزیین شده این در سالن است. کاخ زیویه از نظر ساختار معماری و از نظر آثار هنری یکی از مهم ‌ترین و با ارزش‌ ترین مکان ‌های دوره تاریخی محسوب می شود.
 
کاخ زیویه 
 
قلعه زیویه دارای حفاظی با دیواره‌ های سنگی طبیعی می باشد و با خشت ‌های گلی خام به ابعاد ۱۴×۴۶×۴۶ سانتی ‌متر و در رنگ های نخودی، قرمز و خاکستری ساخته شده است. ضخامت و قطر دیوارهای خشتی، معمولا بین دو تا هفت متر می باشد. ملات بین خشت ‌ها، از ترکیب نوعی خاک سفید موجود در اطراف تپه و کاه خردشده به دست آمده است که درخشندگی آن بر سطح دیوارها مشخص است.
 

 هتل در بانه

تاثیر اسکیت ها

در کاخ زیویه گنجینه هایی که پیدا کرده اند آثاری هم از هنر اسکیتی نیز رویت شده. بعضی از باستان ‌شناسان معتقدند گنجینه باستانی کشف ‌شده در تپه های زیویه کار جواهرسازان محلی مانتا بوده که در ناحیه شرقی دریاچه ارومیه زندگی می ‌کردند. قوم مانتا در واقع از قبایل آسیانی تشکیل می ‌شدند که قبل از آریایی ‌ها در ایران و آسیای غربی ساکن بودند و به‌ تدریج مجذوب هنر و فرهنگ ایرانی ها شدند. سبک گنجینه های زیویه شبیه به سبک اشیای پیدا شده در کورگان ‌های اسکیتی، منتسب به قوم ایرانی‌ تبار سکایی اسکیت است.

منطقه مکانی کاخ زیویه

کاخ‌‌ دژ زیویه در بالای کوهی قرار دارد که در ۵۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر سقز و در ۳۵ کیلومتری شهر دیواندره تکاب استان کردستان قرار گرفته است. این کاخ در یک كیلومتری شمال روستایی که به همین اسم نام دارد در جنوب شرقی شهر سقز، روی تپه ‌ای واقع شده و نگاه همگان را به خود جلب می کند. به دلیل موقعیت ویژه ای که تپه زیویه دارد, یک چشم ‌انداز بسیار خارق‌ العاده را خلق کرده است.  دژ زیویه به تمامی نواحی اطراف مشرف می باشد. هر ساله، تعداد زیادی از بازدیدکنندگان، گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه ی باستانی می آیند.
 

 هتل داوینکو

باستان‌شناسی در کاخ زیویه

اکثر گنجینه های کشف ‌شده در کاخ زیویه در موزه ‌ها و کلکسیون ‌های سراسر دنیا به خصوص در موزه لوور پاریس، موزه بریتانیا و موزه ارمیتاژ لینگراد نگهداری می‌ شوند که تعداد کمی از آن‌ ها در موزه ملی ایران قرار دارد. هدف این گروه ها پیدا کردن اشیاء و آثار باستانی برای فروش بود. آن‌ ها اشیای بسیار بی‌ نظیری را در یک تابوت برنزی پر از وسایلی که فلزکاری شده بودن پیدا کردند که بسیار زیبا و شاهکار بود.
 
دژ زیویه 
 
در سال ۱۳۵۴، کاوش‌ های علمی باستان‌ شناسی در تپه زیویه به سرپرستی نصرالله اعتمادی آغاز شد و در دو فصل تا سال ۱۳۷۳ ادامه پیدا کرد. سیمین لک ‌پور، یکی از باستان‌ شناسان مشهور کشورمان نیز از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲، حدود ۱۱ فصل کاوش در این منطقه انجام داد. کاوشگران موفق شدند که بخش زیادی از بنای یک قلعه نظامی و حكومتی را از زیر خاک بیرون بیاورند.
 
بیشتر بخوانید: 
غار کرفتو کجاست 
 
سیمین لک ‌پور موفق شد تا بقایای یک تالار ستون‌ دار را در این تپه کشف کند. تالاری که ۱۶ ستون بزرگ در دو ردیف ۸ تایی داشته است و در حال حاضر، پایه برخی از این ستون‌ها قابل دیدن هست. قطعات عاج منقوش به نقوش حیوانی و صحنه های شکار از مهم ‌ترین یافته ‌های کاوش‌ ها بوده است. مهم‌ ترین و با ارزش ترین گنجینه ‌هایی که در کاخ زیویه به ‌دست آمد: سر عقاب زرین، گردنبند های طلایی، قطعات منحصر‌به‌فرد از جنس عاج و یک تشت بزرگ مفرغی مزین به نقوش جنگجویان آشوری هستند. در این گنجینه ها از طلا، نقره و عاج استفاده شده است.
 
محققان به این مسئله پی برده اند که قلعه زیویه، یک قلعه حكومتی مهم و قابل‌ توجه بوده است و گنجینه به ‌دست آمده از آن، دفینه ‌ای است که در كنار جسد یک پادشاه سكایی گذارده شده است . متاسفانه در طی سال‌ های اخیر از کاخ زیویه محافظت نشده است و این قلعه تاریخی در آستانه نابودی و تخریب کامل می باشد. در حال حاضر، تمامی فعالیت‌ های باستان‌ شناسی در این تپه نیز متوقف شده است. بعضی از افراد معتقد هستند که در صورت کاوش های دقيق در کاخ زیویه، قدمت سقز به شش تا هفت هزار سال قبل افزايش خواهد يافت، طرحی که اجرا کردن آن، نيازمند تامين اعتبار است و متاسفانه تاکنون به فرجام نرسیده است.
 

 هتل در بانه

مسیر دسترسی به ‌دژ زیویه

کاخ زیویه 
 
مسیر رفتن به روستایزیویه چند راه مختلف دارد. در مسیر اول، شما باید ۲۰ کیلومتر از سقز به ‌سمت سنندج راه طی کنید تا به شهر صاحب برسید. از آنجا تابلوی زیویه را دنبال کنید تا به تپه زیویه برسید. این مسیر، نزدیک‌ ترین راه است؛ اما به شما پیشنهاد می‌ کنیم که این راه را برای دسترسی به کاخ‌ دژ زیویه انتخاب نکنید، زیرا تمام جاده خاکی و مسیر بسیار مشکل است. در مسیر دوم، باید ۳۵ کیلومتر از سقز به ‌سمت سنندج راه طی کنید تا به چهار راه چاپان برسید و سپس به ‌سمت چپ بپیچید.
 
 
بیشتر بخوانید:  دریاچه زریوار مریوان  
 
حدود ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر دیگر که بروید، به روستای باستانی زیویه خواهید رسید. مسیر چهارراه چاپان تا روستای زیویه در فصل بهار از چشم‌ اندازهای طبیعی زیبایی برخوردار است که قطعا تجربه شما از این سفر را بسیار لذت‌ بخش و رویایی خواهند کرد. بخش شمالی تپه دارای شیب بسیار شدیدی است. قسمت اعظمی از بخش جنوبی آن نیز علاوه بر شیب زیاد، حالت صخره‌ای و سنگی دارد. در بخش جنوبی تپه زیویه، با یک دهانه غار روبه ‌رو می شوید كه در گذشته به دهلیزها و دالان‌ های طبیعی زیر تپه وارد راه داشته و در حال حاضر مسدود شده است.
 
بهترین راه رسیدن به تپه زیویه از بخش‌ های شرقی و غربی تپه با شیبی ملایم است. ورودی اصلی قلعه در قسمت شرقی تپه ساخته‌ شده است و همین امر نشان می‌ دهد که سازندگان  قلعه تاریخی و نظامی، کاملا به  فرم تپه و موقعیت استراتژیک آن آگاهی داشته‌ اند. مسیرهای دسترسی به تپه زیویه، مزین به دشت‌ هایی سرسبز و مملو از گل‌ های لاله هستند. برای رسیدن به خود قلعه باید از ۱۰۰۰ پله سنگی بالا بروید. شکوه و عظمت این کاخ‌ دژ به‌ محض رسیدن به بالای تپه شما را متحیر خواهد کرد. از تماشای چشم‌ اندازهای خارق‌ العاده در زیر پایتان و سفال‌ های شکسته قدیمی در گوشه کنار قلعه لذت ببرید.
 

 بهترین زمان برای سفر به کاخ زیویه

کاخ زیویه 
 
شهر سقز به دلیل قرار گرفتن در نواحی کوهستانی در فصل زمستان‌ هوا بسیار سرد و خشک با بارش برف سنگین و تابستان‌ هایی گرم برخوردار است. فصل بهار و پاییز با بارش باران و طبیعتی زیبا، بهترین زمان سفر به شهرستان سقز به شمار می‌ آیند. بهترین زمان سفر به کاخ دژ زیویه و لذت‌ بردن از چشم‌ اندازهای اطراف و دشت‌ های گل، فصل بهار است.
 

 رزرو هتل بانه

کاخ زیویه 
 
جاذبه‌ های گردشگری اطراف کاخ زیویه شهرستان سقز جاذبه ‌های دیدنی بسیار فراوانی مانند غار کرفتو با قدمتی از حکومت سلوکیان، شهر بازی پاپتوس، دریاچه لگزی، مسجد شیخ مظهر، تکیه بابا شیخ، آرامگاه حاج حکیم نیلوفری، قرآن تاریخی شیخ حسن مولانا، مسجد شیخ حسن مولانا، روستای وزملا، بناهایی با معماری شگفت‌ انگیز در دل صخره‌ ها، دریاچه سد شهید کاظمی و رودخانه سقز، یکی از بهترین مقاصد گردشگری در غرب ایران به شمار می‌آید.
 
بازدید از بازار قدیمی سقز با فضایی جذاب و دوست‌داشتنی را به‌هیچ‌وجه فراموش نکنید. روستای تاریخی ترجان در فاصله ۶۰ کیلومتری از سقز با آب‌ و هوا و اقلیم ویژه و منحصر به‌ فرد و پیست اسکی ۱۲۰۰ متری با قله ۲۷۰۰ متری از دیگر جاذبه‌ های گردشگری این منطقه هستند که نباید بازدید از آن‌ ها را از دست بدهید.
 
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر
 
پرسش
موافقم0
مخالفم0
حسنی  (شنبه 9 بهمن 1400)
سلام هتل داوینکو واقعا عالیه
پرسش
موافقم0
مخالفم0
فریدونی  (شنبه 9 بهمن 1400)
هتل داوینکو بهترین هتل توی کردستانه حرف نداره