بهترین و مشهورترین جاهای دیدنی ارمنستان 1400 - بهترین هتل بانه
  • دوشنبه 6 دی 1400
  • 460
  • 0
بهترین و مشهورترین جاهای دیدنی ارمنستان 1400 - بهترین هتل بانه
بهترین و مشهورترین جاهای دیدنی ارمنستان 1400 - بهترین هتل بانه

جاهای دیدنی ارمنستان 1400

کشور کوچک ارمنستان دارای تاریخی کهن است. این کشور به دست یکی از نوادگان نوح پیامبر پایه ‌گذاری شد و در همان زبان ارمنی هایک خوانده می ‌شود. مکان های دیدنی ارمنستان که طبیعتی دل ‌انگیز دارد یکی از اولین سرزمین ‌هایی بود که دین مسیحیت را در خاک خود پذیرفت. سفر به ارمنستان می ‌تواند خاطراتی جذاب برای شما بسازد. این تجربه بین تنفس در هوای خوش و دیدن مناظر طبیعی این سرزمین تا بازدید از بناهای تاریخی و کلیساهای هنرمندانه‌ی ارمنستان تقسیم می‌ شود.

بررسی بهترین جاهای دیدنی ارمنستان

پارک ملی شیکاهو

پارک ملی شیکاهو

این پارک شگفت‌ انگیز حتما به یکی از زیباترین خاطرات طبیعت‌ گردی در بین جاهای دیدنی ارمنستان برای شما تبدیل خواهد شد. پارک ملی شیکاهو همانند سرزمینی ناشناخته ای است که بسیاری از بخش‌ های آن هنوز کشف نشده. در این منطقه پلنگ، بز کوهی، خرس و مار زندگی می کنند. یکی از زیبایی ‌هایی که خیال ‌انگیزی این پارک را بیشتر می کند وجود بیش از ۱۱۰۰ گونه ‌ی گیاهی در منطقه است. حدود ۷۰ نوع از این گیاهان در کتاب قرمز ارمنستان ‌ثبت شده است. این میراث گران‌ بهای طبیعی یکی از بکرترین نقطه روی زمین است.

بیشتر بخوانید: بهترین هتل ‌های 5 ستاره ارمنستان

دژ اربونی

دژ یا قلعه اربونی قدیمی ‌ترین قلعه‌ ای است که تا به امروز در تاریخ بشر ساخته شده است. قدمت این دژ باستانی به 782 سال قبل از میلاد مسیح بر می ‌گردد و آن را شروع ایروان مدرن می‌ دانند.

دژ اربونی

قلعه اربونی توسط پادشاه اورارتوها، آرگیشتی اول ساخته شده. در کتیبه این قلعه آمده است: به بزرگی خداوند، ارگیشتی، پسر منوآ این دژ قدرتمند را بنا کرد و آن را برای ایجاد ترس در میان دشمنان پادشاه اربونی«قلعه خون» نام گذاری کرد.

نقشه معماری دژ مثلث شکل بوده و از توف، خشت، چوب و بازالت ساخته شده است. قلعه اربونی علاوه بر هدف اصلی خود بیشتر برای حفاظت، مرکز مذهبی پادشاهی محسوب می ‌شد.

در این قلعه همچنین یک تالار بزرگ قرار دارد که در زمان قدیم محل برگزاری رویدادهای مهم کشوری بوده است. این تالار دارای نقاشی ‌های رنگی و زیبا است که مرمتگران توانسته ‌اند با فناوری ‌های مدرن آن ها را تا حدودی بازیابی کنند. نقاشی ‌های دیوار بیشتر به رنگ قرمز، کرم، آبی، زرد و قهوه‌ ای هستند. این نقاشی ‌ها با داستان های از قبیل شکار، کشاورزی، پرورش گاو و پرستش خدا را نشان می ‌دهند که به نوعی تمدن باستان اورارتو را نشان می ‌دهد.

کوه آراگاتس

کوه آراگاتس

این کوه مقصد محبوب کوهنوردان است. اگر شما هم از طرفدار کوهنوردی هستید پیشنهاد می کنیم به ‌سوی کوه آراگاتس حرکت کنید. این کوه آتشفشانی خاموش در قلب خود دارد و اطراف آن ‌را چهار قله فرا گرفته‌ اند که منظره‌ ای جادویی خلق کرده است. همنشینی صخره‌ ها و گیاهان شما را به آرامشی بی‌ پایان دعوت می‌ کند. همچنین در کنار این کوه می ‌توانید به رصدخانه اخترفیزیک بیوراکان سر بزنید و از قلعه آمبرد بازدید کنید.

صومعه نوراوانک

صومعه نوراوانک

ارمنستان باز طربق سابقه ‌ی طولانی حضور دین مسیحیت در آن پر از کلیساهای رنگارنگ و مختلف است. یکی از آن‌ ها صومعه نوراوانک است و در سال‌ های ۱۹۰۰تا ۲۰۰۰ مورد بازسازی قرار گرفت. این اثر در روزگاران اوج خود یکی از مراکز مهم مذهبی فرهنگی ارامنه محسوب می‌شد. این مجموعه کلیسایی دارای کلیسای سنت کاراپت، سنت گریگور، کلیسای کوچک با یک سالن طاقی شکل، و کلیسای سنت استیتساتسین مقدس است.

دریاچه آرپی

یکی از زیباترین مکان ‌هایی که در میان جاهای دیدنی ارمنستان می‌ توانید انتخاب کنید دریاچه آرپی است. این دریاچه زلال در ارتفاع ۲۰۲۵ متری از سطح دریا با مساحت ۲۲۰ کیلومتری واقع شده است.

دریاچه آرپی

اکو سیستمی که در همسایگی این دریاچه واقع شده است پر از زندگی و انرژی است. اگر در ماه ‌های سرد سال به این نقطه سفر کنید سراسر دریاچه را با یخ پوشانده و منظره ‌ای زیبا در مقابل شما قرار می ‌گیرد. این نقطه یکی از بهترین گزینه‌ ها برای کمپ زدن در طبیعت ارمنستان است.

وانادزور

وانادزور

این شهر کوچک در بخش شمالی کشور ارمنستان واقع شده و در دل خود زیبایی ‌های کوچک و بزرگ بسیاری دارد. بیشتر افرادی ‌که وانادزور در فهرست جاهای دیدنی ارمنستان قرار می دهند بر داچاهای این شهر تاکید کرده ‌اند. (داچا خانه‌ها و کلبه‌های تابستانی این شهر هستند.)

قلعه امبرد و کلیسای استوتساتسین

قلعه امبرد و کلیسای استوتساتسین

این دو بنای مهم تاریخی را موقع گشت و ‌گذار در جاهای دیدنی ارمنستان فراموش نکنید. این دو اثر در شمال ارمنستان ‌روی کوه آراگاتس قرار دارند. در ابتدا قلعه امبرد بود که در عصر برونز ساخته شده اند بعد از آن یعنی چیزی حدود چهار قرن بعد با گسترش قلعه، بنای کلیسای استوتساتسین ساخته شد. این بناها ارزش تاریخی و هنری بسیاری دارند.

رصدخانه کاراهونج

رصدخانه کاراهونج

به جنوب ارمنستان سفر کنید تا یکی از قدیمی ‌ترین رصدخانه ‌های جهان و یکی از بهترین مکان های دیدنی ارمنستان را ببینید. رصدخانه کاراهونج یکی از عجیب ‌ترین نشانه ‌ها از علم گذشتگان است که هنوز هم دیدن آن خالی از لطف نیست. در برنامه بازدید از جاهای دیدنی ارمنستان رصدخانه کاراهونج را فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی شهر استانبول

صومعه خور ویراپ

صومعه خور ویراپ

این صومعه که تاریخی طولانی را برای روایت در دل دارد یکی دیگر از صومعه‌ های زیبای ارمنستان می باشد. صومعه خور ویراپ بخشی از مجموعه کلیسای حواری است و در دشت آرارات قرار گرفته که نقطه ‌ی صفر مرزی ارمنستان و ترکیه واقع شده است. این اثر در روزگار سلسله اشکانی بنا شد. تاریخ این رصدخانه با تیردادسوم و ماجرای زندانی کردن گریگور روشنگر پیوند خورده است.

شهر تاریخی دوین

شهر تاریخی دوین

یکی دیگر از جاهای دیدنی ارمنستان است که بازدید از آن توصیه می‌ شود. شهر دوین در قرون وسطی پایتخت ارمنستان بوده است و در سال‌ های بعد آثار باستانی ارزشمند بسیاری در این منطقه کشف شده. یکی دیگر از جذابیت ‌های این شهر کلیسای جامع سنت گریگور است که بعد از سال ‌ها از زیر خاک بیرون آمد.

گیومری و هزاران نام

گیومری و هزاران نام

این شهر یکی دیگر از پرجمعیت ‌ترین شهرهای ارمنستان است. گیومری تاریخی طولانی را از سر گذشته و در دوران ‌های مختلفی نام ‌هایی متفاوت به خود گرفته است. 

کلیسای گغارت

کلیسای گغارت

گغارت به معنای نیزه می‌ باشد و کلیسایی است که در ارمنستان یکی از شگفت‌ انگیزترین سازه ‌های معماری در جاهای دیدنی ارمنستان محسوب می ‌شود. این اثر در روزگاری که وسایل عمرانی در ابتدایی ‌ترین حالت خود بودند در دل کوهستان بنا شد و ارزشی جهانی دارد. دیدن کلیسای گغارت را حتما در برنامه خود قرار دهید، این کلیسا جز میراث فرهنگی یونسکو است.

بیشتر بخوانید: رودخانه سیروان کردستان

شهر جرموک و مراکز آب‌ درمانی

شهر جرموک

این شهر یکی دیگر از انتخاب ‌های پیش روی شما در جاهای دیدنی ارمنستان می تواند باشد. این شهر در زمینه ‌ی گردشگری سلامت بسیار برای ارمنستان دارای اهمیت است. شما در سراسر شهر جرموک می ‌توانید مراکز آب‌ درمانی را پیدا کنید و برای ساعاتی در آنجا لذت ببرید.

دره گل های ارمنستان

دره گل های ارمنستان

زاخکازور به معنای دره گل ها است. این شهر کوچک با وجود طبیعت بی ‌نظیرش یکی از مقاصد اصلی گردشگران در سفر به کشور ارمنستان محسوب می ‌شود. شهر زاخکازور با داشتن چشمه ‌های آب معدنی و پیست اسکی محبوبش از آن دست جاهای دیدنی ارمنستان است که نباید از آن سرسری گذشت.

– رستوران بار “آلوا”

– کچاریس

– بورمونک

– کافی برک

– چایخانه شرقی

دمای زاخکازور در فصل گرم سال در ماه آگوست به ۱۷ درجه بالای صفر و در ژانویه ۶- است.

کاسکاد یا بنای یادبود هزارپله در ایروان

کاسکاد یا بنای یادبود هزارپله در ایروان

یکی از بزرگ‌ ترین نمادهایی که پس از فروپاشی شوروی در کشورهای استقلال یافته ساخته شده بنای یادبود کاسکاد یا هزار پله (The Great Cascade) است. این بنا سازه‌ ای بزرگ از پلکان‌ ها می باشد که به زیبایی به سمت پایین ساختمان با یکدیگر ارتباط پیدا می ‌کنند. بنای هزار پله که بر روی تپه ‌ای قرار گرفته به مجسمه ‌ای مدرن و عظیم شباهت دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین هتل های مالزی

دریاچه باستانی سوان

دریاچه باستانی سوان

دریاچه باستانی سوان که به نگین ارمنستان مشهور است یکی از بزرگ ترین و مرتفع ترین دریاچه های آب شیرین کوهستانی در دنیاست. ساحل دریاچه بسیار زیبا و پر از درختان تناور و صخره‌ های پر شیب است. منظره ‌ای که از دریاچه خواهید دید از قله‌های مرتفع و برفی که دامنه‌هایشان درون ابر قرار گرفته تشکیل می‌شود. تعداد زیادی عبادتگاه نیز در اطراف دریاچه وجود دارد که ارزش بازدید دارند. رفتن به دریاچه سوان را در سفر به ارمنستان به هیچ وجه از دست ندهید.

پارک کودک

پارک کودک یا پارک راه آهن کودکان به دوره اتحاد جماهیر شوروی در شهر ایروان ارمنستان بازمی گردد. این پارک زیبا دارای قطار ریلی جذابی است که بسیار قدیمی بوده و قدمت آن به سال 1937 میلادی میرسد. این قطارها از آن زمان در این پارک وجود داشتند و برخلاف قدیمی بودن، سالم و سرحال هستند و همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.

پارک کودک

این قطار در پارک مسیری به طول 600 متر را می تواند دور بزند و به محل اولیه خود برمی گردد. در مسیر عبوری قطار، چند تونل کوچک وجود دارد و می توان درختانی زیبا را در طول مسیر مشاهده کرد، همین ‌طور چند چشمه کوچک و رودخانه زیبای پارک که در مسیر قطار قرار دارد و از جلوه ‌های زیبای این بخش محسوب می شود.

مجموعه کلیسای اچمیادزین

مجموعه کلیسای اچمیادزین

کلیسای اچمیادزین (Echmiadzin) یکی از اصلی ‌ترین مکان های مقدس ارمنستان است که قدمتی تقریبا دو هزارساله دارد. از زمانی که ارمنستان مسیحیت را به ‌عنوان دین رسمی خود انتخاب کرده اچمیادزین به قلب فرهنگی، مردمی و روحانی‌ آن تبدیل شده است. در این مکان موزه ‌ای نیز وجود دارد که تکه‌ هایی از صلیبی که مسیح را بر روی آن بسته بودند و قسمتی از بدنه ‌ی کشتی نوح در آن به ‌نمایش در آمده است.

صومعه تاتیو

صومعه تاتیو

بنای صومعه تاتیو (Tatev) در حقیقت جواهر معماری قرون وسطی در ارمنستان است که بین قرون ۹ تا ۱۳ میلادی ساخته شده است. قدیمی ‌ترین بخش ‌های کلیسا قدمتشان به قرن ششم می ‌رسد. موقعیت این بنای تاریخی در میان کوهستان‌ های مرتفع و محیطی آرام قرار گرفته است.

منظره قله آرارات

منظره قله آرارات

کوه آرارات شناسنامه ارمنستان محسوب می شود و نقشی کلیدی در تاریخ و فرهنگ مردم این سرزمین بازی کرده، با این حال امروزه قله این کوه در کشور ترکیه قرار دارد. کوه آرارات را می ‌توان از نقاط زیادی در ایروان مشاهده کرد و معماری این شهر به شکلی است که نمای قله آرارات منظره اصلی کل شهر را تشکیل دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین هتل های آلانیا 

ناحیه تاریخی گارنی

ناحیه تاریخی گارنی

در منطقه ‌ی تاریخی گارنی (Garni) تعدادی بنای تاریخی و معماری مربوط به دوره هلنیستی و اوایل مسیحیت وجود دارد. مهم‌ترین اثر این مجموعه معبد و دژ گارنی است. از دیگر آثار بجا مانده می توان به بقایای کاخ سلطنتی و حمام هایی که به شیوه رومی ساخته شده اند اشاره نمود.

شهر دلیجان

شهر دلیجان

دلیجان جزو شهرهای بزرگ ارمنستان می‌ باشد. و همچنین آب و هوایی کوهستانی و دلپذیری دارد. این شهر به ‌خاطر داشتن هوای بسیار پاکی که دارد در بین مبتلایان به بیماری‌ های تنفسی شهرت پیدا کرده است. کوهستان‌ های پوشیده از جنگل، زمستان ‌های گرم، تابستان ‌های خنک، و چشمه ‌های آب معدنی دلیجان را به تفرجگاهی عالی تبدیل کرده‌اند.

خیابان‌گردی در ارمنستان

بیشتر گردشگران علاوه بر دیدن آثار تاریخی و جاهای دیدنی، به خرید در مراکز خرید ارمنستان و قدم زدن در خیابان ‌‌های مقصد سفر علاقه دارند. دیدن مغازه‌ ها و فروشگاه ‌ها، معابر و خیابان ‌ها ما را با فرهنگ مردم آن شهر و کشور آشنا می ‌کند. 

میدان آزادی

در بیرون از خانه اپرای ایروان، یکی از جاهای دیدنی ارمنستان یعنی میدان آزادی را می‌ توان مشاهده کرد. میدان تاریخی آزادی، میدان اصلی اجتماعات عمومی در پایتخت ارمنستان است. این میدان در حال حاضر یک منطقه خرید و محلی برای قدم زدن عابران پیاده به حساب می ‌آید. میدان آزادی یک برکه دارد و مکانی عالی برای تماشای مردم، به ویژه در پارک نزدیک به آن است.

میدان آزادی

سرسبزی جالب این میدان، چشم ‌اندازی متفاوتی به آن ‌بخشیده. می ‌توان یک پیانو پوشیده از چمن، یک ساکسیفون یا یک گیتار غول پیکر را امتحان، و مجسمه برنزی شاد دو آهنگساز معروف ارمنی را تحسین کرد. حوضچه این میدان، در زمستان به یک پیست یخ تبدیل می‌شود. همچنین کافه‌ها و مغازه‌های متعدد و پارکینگی بزرگ در حوالی میدان آزادی وجود دارد.

خیابان شمالی ایروان

خیابان شمالی ایروان خیابانی برای عابرین پیاده است که در سال 2007 افتتاح شد. این خیابان در مرکز شهر و منطقه کنتورن واقع شده و خیابان آبوویان را با میدان آزادی در خیابان تومانیان پیوند می ‌دهد. در واقع این خیابان بین میدان جمهوری و سالن اپرا قرار دارد؛ طول آن 450 متر و عرض آن 27 متر است.

خیابان شمالی ایروان

این خیابان که یکی از جاهای دیدنی ارمنستان است، ساختمان‌ های مسکونی مجلل، فروشگاه‌ های سطح بالای تجاری، دفاتر تجاری، کافی‌شاپ‌ ها، هتل ‌ها، رستوران‌ ها و کلوپ‌ های شبانه را در خود جای ‌داده.

اگر در هنگام عصر در این خیابان پیاده ‌روی کنید، می‌ توانید نوازندگان خیابانی را ببینید و از شنیدن موسیقی آنها لذت ببرید. خیابان شمالی جایی است که می ‌توانید روح ارمنی را در آن حس کنید. معماری این خیابان، ارمنی است از دیدن معماری مدرن و منحصربه ‌فرد آن نهایت لذت را خواهید برد.

خیابان آبوویان

اگر می ‌خواهید در قلب ایروان، پیاده ‌روی کنید، بهتر است به خیابان آبوویان بروید این خیابان که یکی دیگر از جاهای دیدنی ارمنستان است. خیابان آبوویان بین سال ‌های 1868 و 1920 به خیابان استافیان معروف بود.

خیابان آبوویان

این خیابان از میدان مرکزی جمهوری به مجسمه نویسنده برجسته ارمنی، خاچاتور آبوویان (1809–1848) منتهی می ‌شود. این خیابان برای بزرگداشت این هنرمند به «آبوویان» نام‌ گذاری شد. خیابان آبوویان اولین خیابان برنامه ‌ریزی شده پایتخت ارمنستان است.

ابوویان بیشتر محل استقرار موسسه‌ های فرهنگی و آموزشی، ساختمان ‌های مسکونی مجلل، مغازه ‌های برندهای معروف و برجسته، دفاتر تجاری، کافی ‌شاپ‌ها، هتل ‌ها، رستوران ‌ها و کلوپ‌های شبانه است. البته رستوران و کافی ‌شاپ، فروشگاه ‌های برند و کلوپ ‌ها اصلی‌ترین اجزای این خیابان به حساب می‌ آیند.

خیابان ماشتوتس

خیابان ماشتوتس که بین سال‌های 1924 و 1990 به عنوان خیابان لنین شناخته می ‌شد، یک خیابان و یکی از جاهای دیدنی ارمنستان است. این خیابان در منطقه مرکزی کنتورن ایروان قرار دارد.

خیابان ماشتوتس

خیابان ماشتوتس بیش از 6 کیلومتر طول دارد و یکی از بلندترین خیابان ‌های ارمنستان می باشد. همچنین با دو خیابان اصلی ایروان، یعنی تومانیان و امیریان تقاطع دارد. ماشتوتس شمال و جنوب ایروان را به هم وصل کرده است و با پل پیروزی در جنوب آغاز و به موزه ماتناداران در شمال ختم می‌ شود.

این خیابان در اکثر اوقات شبانه روز به دلیل رفت و آمد زیاد، ترافیک های سنگینی دارد. اما می‌ توان به عنوان یک پیاده ‌روی عصرگاهی مقصدی مناسب باشد؛ آن هم با آثار تاریخی و فرهنگی و مراکز خرید بسیار!

بناهای تاریخی مهمی در دل این خیابان قرار گرفته ‌اند که از میان آن ها می ‌توان به مسجد آبی، گالری ادوارد ایزابکیان، تئاتر اپرای ایروان، سینما نیری، اقامتگاه رئیس جمهور و تئاتر دولتی ماریوتای ایروان اشاره کرد.

میدان جمهوری ایروان

میدان جمهوری ایروان شبیه به میدان تقسیم استانبول است؛ هر چند تقسیم در شهرت و محبوبیت خیلی فراتر رفته است. میدان جمهوری معروف‌ ترین میدان ایروان و جزء نماد‌های اصلی این شهر است که جشن ‌ها و مراسم‌ های زیادی در این میدان برپا می ‌شود. جشن استقلال ارمنستان هم هر سال 21 دسامبر (مهر ماه) در این میدان با شکوه تمام برگزار می‌ شود.

میدان جمهوری ایروان

قبلا نام این میدان «میدان لنین» بود که در بیستمین سالگرد حضور شوروی در ارمنستان مجسمه او در این میدان قد علم کرده بود. اما بعد از آن که ارمنستان به استقلال رسید، مسجمه لنین هم دیگر در این میدان جایی نداشت و برداشته شد.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر