آشنایی با آبشار آب پری - dawinco
  • سه شنبه 9 فروردین 1401
  • 349
  • 0
آشنایی با آبشار آب پری - dawinco
آشنایی با آبشار آب پری - dawinco

آشنایی با آبشار آب پری

آبشار آب پری نور در موقعیت جغرافیایی E515451 N362839 در استان مازندران واقع است. این آبشار در فاصله ۵ کیلومتری شهر نور، نزدیکی شهر رویان واقع شده ‌است. در آب پری درختان با فاصله ی کم از یکدیگر قرار دارند و بیشتر مناطق بکر و دست نخورده مانده ‌است. این ناحیه همسایه کجور و یوش است. آبشار آب پری در کناره ی جاده قرار گرفته ‌است. این آبشار، شباهت چندانی به آبشار ندارد چون قسمتی از سنگ‌ های کوه در اثر رانش زمین در شیب تند کوه جمع شده‌ اند و آب کمی از لا به ‌لای این سنگ‌ ها در جریان است. اختلاف درجه حرارت این ناحیه با هوای شهر رویان تقریبا ۱۰ درجه سانتی ‌گراد است. درختان جنگلی در مناطق کم ارتفاع ‌تر و درختان کاج در نقاط بلند تر دیده می‌ شوند.

آشنایی با آبشار آب پری

انتهای این جاده جنگلی-کوهستانی به کجور ختم می شود. که از طریق کجور دسترسی به "کندلوس"، "دوآب" و "مرزن آباد" و … فراهم است. در طول مسیر یک خروجی برای اتصال به یوش (زادگاه نیما یوشیج) و بلده وجود دارد. ولی قبل از این ها پارک جنگلی رویان و آبشار آب پری قرار گرفته اند. جاده آب پری هم عرض جاده چالوس است، ولی اطراف جاده آنقدر فضای صاف و باز برای اطراق کردن وجود دارد که هر گردشگری به راحتی می توانند گوشه دنجی برای خود پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با رودخانه قیر رامهرمز

آبشاری که آبشار نیست

در ابتدای مسیر درختان جنگلی را خواهید دید و هرچه بیشتر پیش می روید درختان کاج به مجموعه درختان اضافه می شود. گاهی هم چشمتان به آبی که در میان سنگ ها و گاهی به موازات جاده که شما را همراهی می کند خواهید دید و از این مناظر لذت خواهید برد.

ویژگی ها و امکانات طبیعی

وقتی به آبشار آب پری نزدیک می شوید، چهره ای متفاوت از یک آبشار را خواهید دید که امکان دارد با تصورات شما تفاوت زیادی داشته باشد، درواقع اکثر جذابیت این جاذبه به سنگ هایی بر می گردد که در اثر رانش زمین، در شیب تند کوه قرار گرفته اند و آب از میان آن ها جریان دارد. با وجود این جریان آب، درختان و گیاهان اطراف رشد کرده اند و به زیبایی های این مکان افزوده اند.

ویژگی ها و امکانات طبیعی

آن چیزی که آب پری را به یک جاذبه ی دیدنی تبدیل کرده سنگ‌ هایی هستند که در اثر رانش زمین، در شیب تند کوه گرد هم آمده اند و آب را از میان خود عبور می دهند. زلالی آب این آبشار باعث شده تا بسیاری از آن به عنوان آب آشامیدنی استفاده کنند.

سرچشمه این آبشار، چشمه ای از کوه های مازندران است و آبشار آب پری باعث می شود تا آب با یک شیب ۶۰ درجه ای، مسیر خود را به آن طرف جاده و دره ای جنگلی ادامه دهد. در زبان محلی پری به آن گفته می شود که ریشه در افسانه هایی دارد که به وجود یک پری بر می گردد.

با وجود درختان در گوشه و کنار این منطقه و صدای آبی که جریان دارد و همراه شدن با وزش نسیمی دلنواز و تابش گاه و بیگاه خورشید، تمام این ها، فرصت فکر کردن به دغدغه های دیگر را از شما می گیرد. اگر از دوستداران همیشگی طبیعت هستید و اهل پیک نیک، می توانید در این مکان دوست داشتنی به همراه دوستان یا خانواده اقدام به برپایی پیک نیک کنید، چون که همه چیز برای این اقدام مهیاست و در طبیعت اطراف آبشار آب پری مناظر دوست داستنی زیادی در دسترس است که به شما فرصت عکاسی و ثبت خاطرات را می دهد که امتناع از این کار قطعا حسرت در آینده را برایتان به همراه دارد.

آبشار آب پری در پارک جنگلی رویان قرار گرفته است که دارای امکاناتی مانند آب آشامیدنی، سرویس های بهداشتی، آلاچیق هایی برای استراحت و وسایل بازی کودکان می باشد که می توانید از آن ها برای گذراندن یک روز خوب و تجربه به یاد ماندنی استفاده کنید. ولی در کنار این امکانات نیاز است تا اگر قصد ماندن در شب را دارید، خودتان وسایلی مانند کفش مناسب و آب معدنی و البته وسایل مورد نیاز کمپینک را به همراه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با دریاچه تخت سلیمان

دسترسی به آبشار آب پری

اگر از چالوس، تقریبا ۵۰ کیلومتر به‌ سمت شرق برویم، بعد از گذر از نوشهر و پارک جنگلی سی‌ سنگان به شهری به نام «رویان» می‌ رسیم که نام قدیمی ‌اش «علمده» بوده است. بعد از رسیدن به شهر، خود را به بازار اصلی رویان برسانید و در خیابان مقابل آن، یعنی خیابان شهدا بپیچید. بعد از اولین چهارراه، مسیر مستقیم را ادامه دهید تا وارد جاده رویان-بلده شوید. در مسیر پرپیچ گلندرود، ۱۳ کیلومتر برانید تا آبشار را در سمت چپ جاده ببینید. در این مسیر از روستاهای حسین آباد، علم ده، تاشکوه و شهرک سرودشت خواهید گذشت تا به جنگل ‌های رویان برسید. از ابتدای جنگل تا آبشار آب پری، حدود پنج دقیقه فاصله است.

بازدید از آبشار آب پری

بازدید از آبشار آب پری

جاده‌ آب ‌پری هم‌ عرض جاده‌ چالوس است؛ ولی اطرافش، آن ‌قدر فضای صاف و باز برای اطراق وجود دارد که هر گردشگری به‌‌ راحتی می ‌تواند گوشه‌ دنجی برای خودش پیدا کند. 

هر چه جاده را بالاتر می ‌رویم، مناظر زیباتر، هوا خنک ‌تر، تعداد ماشین ‌ها کمتر و شمار منظره ‌های بکر بیشتر می ‌شود. اینجا سکوت مطلق حکم‌ فرما است. 

امکانات آبشار آب پری

در مقابل آبشار تعدادی دکه فروش مواد غذایی وجود دارد که می ‌توانید انواع خوراکی ‌ها از جمله آش، نان محلی، چای و... را تهیه کنید. آلاچیق ‌هایی برای پیک ‌نیک در نزدیکی آبشار در نظر گرفته ‌اند و سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی و وسایل بازی از دیگر امکانات این منطقه هستند.

بیشتر بخوانید: جنگلی که جیغ می کشد

بهترین زمان سفر به آبشار آب پری

از آنجا که این منطقه هوایی نسبتا خنک‌ دارد، بهترین زمان سفر به آن فصل های بهار و تابستان هستند؛ زمانی که با وجود گرما و شرجی هوا، آبشار آب پری هوایی مطبوع دارد. پاییز با نمایش دوست ‌داشتنی ‌اش از رنگ‌ های زرد و نارنجی و قرمز، می‌ تواند زمان مناسبی برای کسانی باشد که به طبیعت پاییزی علاقه ‌مند هستند یا قصد عکاسی دارند. بازدید زمستانی به خاطر مشکلاتی که می ‌تواند برای دسترسی وجود داشته باشد.

جاذبه های اطراف آبشار آب پری

جاذبه های اطراف آبشار آب پری

در فاصله نزدیکی از این مکان خیره کننده، جاذبه هایی همچون جنگل کشپل، دریاچه الیمالات، کاخ تمشیان، آبشار ونوش، یوش و سواحل دریای خزر قرار دارد که مورد توجه توریست های زیادی قرار دارد.

جنگل کشپل: 

این پارک جنگلی خوش منظر در شهرستان نور و در شهر چمستان قرار دارد که وسعت کلی آن در حدود 7 هکتار می باشد. وجود پوشش های گیاهی متنوع در این مکان، مناظری چشم نواز را ایجاد کرده که روزی خاطره انگیز را برای گردشگران می سازد.

دریاچه الیمالات:

دریاچه الیمالات یکی از تفریحات مردم نور است که آخر هفته ها را در این مکان دل انگیز سپری می کنند. این دریاچه رویایی دارای مناظری چشم نواز است که تلفیقی از درختان سر به فلک کشیده و آب های زلال را به نمایش گذاشته است. گردشگران تور طبیعت گردی این امکان را دارند که در این مکان دلنشین به قایق سواری و ماهیگیری بپردازند.

آبشار ونوش:

مجموعه آبشارهای ونوش در فاصله 10 کیلومتری غرب شهرستان نور و در جنگل های علوی کلا قرار دارند که ارتفاع آبشار اول 15 متر، آبشار دوم 40 متر و آبشار سوم 15 متر می باشد و معمولا برای فرودهای فنی گروه های کوهنوردی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاخ تمشیان:

کاخ مدرن و اشرافی تمشیان از جاذبه های شهرستان نور است که در دانشکده بین المللی منابع طبیعی آن واقع شده و دارای یک اتاق خواب، آشپزخانه و اتاق پذیرایی می باشد ک به شکلی تحسین برانگیز طراحی شده است.

یوش:

یوش از مناطق بسیار زیبای نور است. مکان های دیدنی همچون حمام تاریخی یوش و آرامگاه کیاداوود در این منطقه قرار دارند.

بیشتر بخوانید: آیا در دریاچه ارواح روح خواهید دید؟

آب و هوای آبشار آب پری

آب و هوای آبشار آب پری

این منطقه به صورت تقریبی 10 درجه سانتی گراد با شهر رویان اختلاف دما دارد. موقعی که در جاده قرار می گیرید در نواحی کم ارتفاع درختان جنگلی فراوان را می بینید که هر چه به سمت ارتفاعات پیش می روید، درختان کاج جایگزین آن ها می شوند. اگر در فصل پاییز و زمستان به این مکان سفر می کنید، لازم است لباس های گرم و مناسب به همراه داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر