جنگلی که جیغ می کشد - داوینکو
  • چهارشنبه 3 فروردین 1401
  • 367
  • 0
جنگلی که جیغ می کشد - داوینکو
جنگلی که جیغ می کشد - داوینکو

جنگلی که جیغ می کشد

شنیدن نام جنگل جیغ مشهد قطعا هرکسی را کنجکاو می‌ کند. همه می‌ خواهند بدانند که دلیل این نام‌ گذاری عجیب چیست. جنگل جیغ مشهد در حقیقت بر اساس داستان ‌های محلی، جنگلی طلسم‌ شده و محل زندگی اجنه و شیاطین است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مثلث برمودای ایران

جنگل جیغ کجاست؟

جنگل جیغ کجاست؟

جنگل جیغ یکی از جاهای دیدنی روستای سربرج در بخش طرقبه در استان خراسان رضوی است. این روستا در جنوب مشهد قرار دارد و فاصله آن تا مرکز این شهر ۳۲ کیلومتر است. بسته به ترافیک و ساعت حرکت، حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه برای رسیدن به سربرج از مشهد باید رانندگی کنید. فاصله جنگل جیغ تا تهران ۹۲۴ کیلومتر است و طی کردن این مسافت حدود ۱۱ ساعت طول می کشد. 

آدرس روستای سربرج: استان خراسان رضوی، جنوب مشهد، بخش طرقبه، دهستان طرقبه، روستای سربرج 

مسیر دسترسی به جنگل جیغ

مسیر دسترسی به جنگل جیغ

برای رسیدن به جنگل جیغ مشهد از تهران باید از طریق اتوبان آزادگان وارد اتوبان امام رضا شوید. مسیر را برای حدود ۸۷۰ کیلومتر ادامه دهید تا بعد از گذر شهرهای سمنان، دامغان، شاهرود و سبزوار به نیشابور برسید. بعد از عبور از نیشابور، ملک آباد و باغچه، کمی بعد از پلیس راه باغچه از اتوبان نیشابور - مشهد وارد آزادراه مشهد - باغچه شوید. انتهای این آزادراه به بزرگراه سلسله الذهب و بزرگراه کلانتری می ‌رسد. مسیر را ادامه دهید و وارد این بزرگراه ‌ها شوید.

بعد از چند کیلومتر رانندگی در بزرگراه کلانتری، بعد از عبور باغ گیاه‌ شناسی مشهد از طریق خروجی وارد خیابان حافظ در سمت چپ جاده شوید. خیابان حافظ را تا انتها بروید و در انتها به‌ سمت راست وارده جاده خلج شوید. از ابتدای این جاده نسبتا پر پیچ ‌و خم تا روستای سربرج ۲۳ کیلومتر (حدود نیم ساعت) راه است. در دوراهی اول بعد از دیدن تابلوی روستا به‌سمت راست بپیچید. از اینجا حدود هفت کیلومتر تا روستای سربرج راه است و جنگل ‌های معروف جیغ در سمت چپ جاده قرار دارند. بعضی از این جنگل ‌ها باغ شخصی هستند و گردشگران نمی ‌توانند وارد آن ‌ها شوند. برای دسترسی به جنگل جیغ نیازی به پیاده ‌روی طولانی نیست و افراد کم‌ توان و میانسال می ‌توانند به بازدید از آن در روستا بروند.

بیشتر بخوانید: نکات مهم برای رزرو هتل

علت نام‌ گذاری جنگل جیغ

علت نام‌ گذاری جنگل جیغ

جنگل جیغ را به خاطر صداهای عجیبی (شبیه به سوت یا جیغ) که در طول شب تا سپیده ‌دم در آن طنین می ‌اندازد به این نام نام‌ گذاری کرده‌ اند. تمام افرادی که تا به امروز از جنگل جیغ مشهد دیدن کرده ‌اند، این صدای جیغ گوش‌ خراش و عجیب را تایید می ‌کنند. یک نکته ترسناک دیگر درباره این جنگل این است که صدای جیغ به ‌محض تاریک شدن هوا به گوش می ‌رسد و روزهای این جنگل با دیگر جنگل ‌های معمولی هیچ تفاوتی ندارد.

صدای جیغی که در جنگل جیغ به گوش می ‌رسد دقیقا به صدای جیغ زنی شباهت دارد که انگار در حال سوختن در آتش است و از ته دل فریاد می ‌زند. شنیدن این صدا هر کسی را خواهد ترساند. در سال‌ های اخیر بسیاری از افراد که این داستان را باور نداشتند یا اهل ماجراجویی بودند به بازدید از جنگل جیغ رفته ‌اند؛ ولی بسیاری از آن ‌ها در نیمه راه پشیمان می ‌شوند و بر می گردند.

در جنگل جیغ که با نام جنگل سربرج و جنگل مج شناخته می ‌شود، گیاهانی چون درختان میوه گیلاس، گردو، سیب و چنارهای سر به ‌فلک کشیده در اطراف رودخانه و حیواناتی چون گرگ، روباه و پرندگانی چون عقاب و قرقی دیده می ‌شوند.

راز جنگل جیغ مشهد

این جنگل در دره و در کنار رودخانه سربرج، یکی از سرچشمه‌ های سد طرق قرار دارد. رودخانه سربرج در دوران گذشته رودی بسیار پرآب و خروشان بود؛ ولی متاسفانه خشک شد و تنها در بعضی فصول سال جریان داشت. این رودخانه بعد از سال ‌ها دوباره در سال ۱۳۹۰ پرآب شد. در سال ۱۳۹۰، هم‌ زمان با پر آب ‌شدن عجیب و رمزآلود این رودخانه، صداهای جیغ در این روستا و جنگل شنیده شدند. بعد از به وجود آمدن صدای جیغ، آب رودخانه در تمام فصول سال جریان دارد و در هیچ فصلی بی ‌آب نمی ‌شود. همین موضوع باعث شد تا افسانه ‌ها و روایات بومی بسیاری درباره منشا صداهای این جنگل به وجود بیایند.

راز جنگل جیغ مشهد

بعضی افراد اعتقاد دارند که جنگل جیغ، محل سکونت اجنه و شیاطین است و شب هنگام، شیاطین و روح ‌های نفرین شده در این روستا پرسه می ‌زنند و این صداهای دلخراش را از خود در می ‌آورند. بعضی بر این باور هستند که زنی در این جنگل در بین شعله ‌های آتش سوزانده شده و به قتل رسیده است و به همین خاطر، هر شب با صدای جیغ به‌ دنبال قاتل خود می ‌گردد.

تحقیقات بسیاری درباره علت به وجود آمدن صدای جیغ در جنگل جیغ مشهد انجام شده است. یکی از نظریه‌ ها حمله تعداد زیادی ملخ در سال ۱۳۹۰ به این جنگل است. این ملخ‌ ها به‌ خاطر وجود آب رودخانه به روستای سربرج حمله ‌ور شدند و در طول شب صداهایی از خود در می ‌آورند که باعث به وجود‌ آمدن صدای عجیب و غریب جیغ شده است.

بعضی ها باور دارند که تغییرات آب و هوایی و صدای پیچیدن باد در بین شاخ و برگ درختان، صداهای جیغ مانند این جنگل را تولید می‌ کند؛ در بسیاری از شب‌ ها، حتی نسیمی ملایم در جنگل نمی ‌وزد و باز هم این صداها به گوش می ‌رسند. 

اوایل اهالی روستا توجهی به جیغ ها نشان نمی ‌دادند؛ ولی به مرور و با ادامه ‌دار شدن آن، دهیار روستای سربرج طرقبه تصمیم گرفت موضوع را پیگیری کند. ابراهيم عرب، دهيار این روستا درباره منبع صداهای جنگل جیغ این‌ طور می ‌گوید:

موقعی که اين صدا باعث ترس بعضی اهالی روستا و گردشگران شد، مسئله را به بخشداری منطقه اطلاع داديم و آن ‌ها با اعزام كارشناس به اين منطقه و تحقيقات ويژه اعلام كردند اين صدا مربوط به ‌نوعی خاص از جيرجيرک است كه در زبان محلی به آن «كز» یا «چز» می ‌گویند. در واقع سال ‌های پر بارش كه آب فراوان است و رودخانه سربرج خشک یا کم آب نمی ‌شود، اين جیرجیرک ‌ها به روستا حمله می‌ کنند و در لابلای درخت‌ ها و گياهان پنهان می ‌شوند.

ممکن است روی هر درخت نزدیک ۳۰۰۰ جیرجیرک بنشیند. تمام این جیرجیرک ‌ها در حاشیه‌ دو كيلومتری رودخانه هستند و تعداد زياد آن ‌ها باعث شده است که آواز دسته‌ جمعی‌ شان مثل صدای جيغ و زوزه به نظر برسد. اين جيرجيرک‌ها تا ۴۰ روز زنده هستند و بعد از بين می ‌روند.

وجود این شایعات باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای روستاییان شده است؛ مشکلاتی چون ارزان شدن زمین‌ ها و باغ‌ های منطقه و عدم تمایل غیربومیان برای خرید ملک. یک جاذبه رعب آور مثل جنگل جیغ شاید بعضی از گردشگران را به این سمت بکشاند؛ ولی بیشتر افراد یا به بازدید از روستای کوهستانی و تاریخی سربرج نمی ‌آیند یا شب را در این منطه سپری نمی ‌کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با کوه های مریخی چابهار

آیا امکان بازدید از جنگل جیغ وجود دارد؟

آیا امکان بازدید از جنگل جیغ وجود دارد؟

بله، شما می ‌توانید از جنگل جیغ مشهد بازدید کنید؛ ولی بهترین راه بازدید استفاده از تورهای طبیعت‌ گردی و به‌ صورت گروهی است. داستان روستای سربرج طرقبه افسانه نیست و واقعا چنین صداهایی از جنگل به گوش می ‌رسند؛ پس اگر بیماری قلبی دارید یا حس می ‌کنید که ترس روی روحیه شما تاثیر منفی می ‌گذارد، از بازدید از این منطقه صرف‌ نظر کنید. به شما پیشنهاد می‌ کنیم که حتی برای ماجراجویی و کنجکاوی، نیمه ‌شب را برای بازدید از جنگل انتخاب نکنید. در نظر داشته باشید که هنوز تحقیقات کاملی درباره این جنگل انجام نشده است؛ پس بهتر است کودکان را در زمان بازدید از جنگل جیغ مشهد به ‌همراه خود نیاورید.

اقامت در جنگل جیغ 

برای اقامت در روستای سربرج طرقبه چند گزینه از جمله اقامتگاه بومگردی، اجاره خانه روستاییان و کمپینگ در خود جنگل جیغ دارید. کمپینگ در منطقه رعب‌آوری چون جنگل جیغ یکی از گزینه ‌هایی است که می ‌توانید آن را امتحان کنید؛ البته اگر جسارت آن را دارید. تاکنون گردشگران معدودی در این جنگل کمپ کرده ‌اند؛ چون صداهای جیغ شبانه در این منطقه واقعا ترسناک هستند. هوا در شب ‌های جنگل جیغ بسیار سرد است و برای کمپ کردن باید وسایل لازم گرمایش، کیسه خواب و دیگر وسایل لازم را به‌ همراه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین جاهای دیدنی ژاپن

بهترین زمان سفر به جنگل جیغ

بهترین زمان سفر به جنگل جیغ

روستای سربرج، منطقه ‌ای ییلاقی در دهستان طرقبه است و دمای هوا در آن همیشه چند درجه خنک ‌تر از مشهد است. بیشتر گردشگران فصل بهار و تابستان را برای بازدید از جنگل جیغ انتخاب می‌ کنند؛ چون در این زمان از سال، جنگل جیغ با مناظر سرسبز بسیار چشم ‌نواز است. صدای این جیغ ‌ها در تمام طول سال به صورت واضح به گوش نمی ‌رسد و اگر می‌خواهید این صداهای عجیب را بشنوید، باید در ماه خرداد به این منطقه سفر کنید.

فصل پاییز و زمستان را برای بازدید از جنگل جیغ مشهد انتخاب نکنید؛ چون هوا در این زمان از سال بسیار سرد است و به احتمال زیاد با بارش سنگین باران یا برف رو به ‌رو خواهید شد.

جاهای دیدنی اطراف جنگل جیغ 

روستای سربرج

رودخانه سربرج به طول ۱۳ کیلومتر از ابتدای جاده پیر رودخانه تا روستای سربرج و سپس روستای تجر ادامه دارد و یکی از مناطق مناسب برای پیک نیک و لذت بردن از طبیعت است. اگر مسیر هفت کیلومتری روستای سربرج را پس از آخرین دوراهی بپیمایید و از جنگل ‌های جیغ عبور کنید، به قلعه ویران شده روستا می‌ رسید که مکانی تاریخی و حائز اهمیت است.

روستای تجر

روستای تجر کمتر از ۱۰ کیلومتر با جنگل جیغ فاصله دارد. این روستای ییلاقی و پلکانی در مثلث سه شهر مشهد، طرقبه و نیشابور واقع شده است و موقعیتی استراتژیک دارد. کوه‌ های مرتفع، رودخانه ‌ای پر آب و طبیعت سرسبز از جمله جاذبه‌ های روستای تجر هستند که مکانی مناسب برای پیک نیک و طبیعت گردی به شمار می ‌آید.

فاصله تا روستای سربرج: چهار کیلومتر (۱۵ دقیقه)

آدرس: استان خراسان رضوی، شهرستان طرقبه و شاندیز، بخش طرقبه، دهستان طرقبه

غار مغان

غار مغان در امتداد جاده خلج بعد از روستای سربرج قرار دارد. فسیل ‌های حلزونی و شواهد موجود در این غار نشان می ‌دهند که قدمت آن به دوره دوم زمین‌ شناسی یعنی حدود ۱۰۰ میلیون سال پیش بر می گردد. غار مغان دارای دو دهنه اصلی است و ۲,۹۱۰ متر از سطح آب های آزاد ارتفاع دارد. در این غار دهلیزها، راه‌ های پر پیچ ‌و خم و پرتگاه ‌های بسیاری وجود دارند و ورود به آن بدون راهنما امکان‌پذیر نیست. درون غار مغان چشمه، چاه و راهروهای متعددی وجود دارند که فضایی زیبا و خیره‌ کننده را در غار ایجاد کرده‌ اند.

فاصله تا روستای سربرج: ۳۰ کیلومتر (1 ساعت)

آدرس: استان خراسان رضوی، جاده خلج، نزدیک روستای مغان

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر