صادرات «ته‌دیگ» ایرانی!
  • یک شنبه 29 اسفند 1395
  • 1351
  • 0
صادرات «ته‌دیگ» ایرانی!
صادرات «ته‌دیگ» ایرانی!

مجله مهر: آیا شما هم «ته‌دیگ» دوست دارید؟ آیا شما هم از دسته افرادی هستید که سر سفره غذا همه‌دغدغه‌تان رسیدن «ته‌دیگ» است؟ آیا شما هم از خیر تعارف کردن «ته‌دیگ» می‌گذرید؟ آیا شما هم معتقدید که «ته‌دیگ» را باید یک غذای کامل دانست؟!
اگر جواب شما به سوال‌های بالا «بله» است، حتما این گزارش را هم دوست دارید!
ته دیگ قسمتی از پلو یا چلو است که ته دیگ رنگ سرخ می‌گیرد و برنج‌ها به هم می‌چسبند. در واقع به آن قسمت از پلو یا چلو که سخت و سرخ شده باشد، ته‌دیگ می‌گویند. البته اگر ته‌دیگ مواد دیگری به جز برنج داشته باشد، ته‌چین نام می‌گیرد که البته انواع مختلفی هم دارد.
اما ته‌دیگ را در بشقاب جداگاه سر سفره می‌آورند؛ ته‌دیگی که درسته از دیگ درآمده باشد-مانند ته‌دیگ پلوپز برقی- را «ته‌دیگ قلفتی» می‌نامند. اما لازم نیست هر ته‌دیگی قلفتی باشد، کافی‌ست خرد نشود و به صورت ورقه‌هایی به اندازه کف ست یا بزرگتر درآید. برای جدا کردن ته‌دیگ بهترین روش گذاشتن دیگ برنج در چند بند انگشت آب سرد است، البته دیگ باید مستقیما از روی آتش به آب سرد منتقل شود که در غیر این‌صورت جدا کردن آن سخت‌تر می‌شود. چون ته‌دیگ نباید آرام‌آرام سرد شود.
نکته مهم دیگر درباره سرو ته‌دیگ این است که باید آن را هرچه زودتر توی ظرف کشید و سر سفره بُرد، وگرنه پیر می شود! یعنی تازگی و طراوت خود را از دست می‌دهد. البته خیلی از ما از ته‌دیگ شب‌مانده نمی‌گذریم و حاضریم حتی سرد آن را بخوریم!

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر