آشنایی با غار یخی درفک - داوینکو
  • سه شنبه 16 فروردین 1401
  • 408
  • 0
آشنایی با غار یخی درفک - داوینکو
آشنایی با غار یخی درفک - داوینکو

آشنایی با غار یخی درفک

غار درفک در منطقه شکار ممنوع درفک، در شهرستان رودبار استان گیلان قرار گرفته است. فاصله این غار که در بخش خورگام رودبار و رو به روی رستم آباد قرار گرفته است، از شهر رشت حدود ۵۰ کیلومتر است. درفک نام قله ای بسیار معروف در ۲۷ کیلومتری شمال شرقی شهرستان رودبار گیلان است که هر ساله تعداد زیادی از کوهنوردان حرفه ای برای فتح آن به این استان سفر می کنند. در دامنه های این کوه بلند، غاری یخی قرار دارد که دامداران این ناحیه از آن برای تامین یخ و آب مورد نیازشان استفاده می کنند.

آشنایی با غار یخی درفک

غار درفک از سمت جنوب به ارتفاعات شهرستان رودبار و از سمت شمال به جنگل های رودخانه سفید رود و رودخانه فیرارود محدود می شود. ارتفاع این غار از سطح دریا بیش از ۲۴۰۰ متر است که این منطقه را به ناحیه ای سرد و برف گیر در فصول سرد سال تبدیل کرده است.

منطقه درفک از سال ۱۳۷۴ از طرف سازمان حفاظت محیط زیست کشور به منطقه شکار ممنوع درفک تبدیل شد. این منطقه وسعتی حدود ۹۹ هکتار دارد و از مناطقی با پوشش جنگلی، کوهستانی و مرتعی تشکیل شده است. تنوع زیستی این منطقه، آن را به یکی از مناطق مهم استان گیلان از منظر محیط زیستی تبدیل کرده است. حیوانات و گیاهان زیادی در این منطقه زندگی می کنند. از جمله مهم ترین گونه های حیوانی منطقه شکار ممنوع درفک می توان به سمور، گربه جنگلی، گراز، شغال، خرس قهوه ای، پلنگ، مارال، شوکا و رودک اشاره کرد. درختان افرا، صنوبر، تمشک، بلوط، شمشاد، گردو، شیردار، پلت، لرگ و ممرز هم از جمله گونه های مهم گیاهی این منطقه هستند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با جهنم دره

کوه درفک

قله درفک بام استان گیلان و آتشفشان خاموشی است که بین دو شهرستان رودبار و سیاهکل بر بالای منطقه دیلمان، عمارلو و خرگام قرار دارد.

روایت است که زلزله سال ۱۳۶۹ بخش‌هایی از این قله را در هم فرو ریخت و بعد از آن هر سال 

بر شدت فرسایش قله افزوده شده است.

قله ‌ای که اهالی معتقدند اسرار سالیان سال اقوام گیل و دیلمی‌ را در خود نهفته دارد، رازهایی که هنوز در دل غارها و جنگل ‌های انبوه سر به مهر باقی  مانده ‌اند.

ارتفاع قله درفک ۲۷۰۰ متر است و از سمت جنوب به کوه ‌های منجیل متصل و از مشرق وجنوب شرقی، تا کوه ‌های پیشکوه و رشته کوه‌ های عظیم تخت سلیمان ادامه دارد و تا دره سه هزار تنکابن ادامه می ‌یابد.

یک غار یخی به طول ۱۰۰ متر هم در این منطقه وجود دارد که آب شرب مردم منطقه را هم تامین می ‌کند.

این غار روی قله قرار دارد و عشایر در داخل کاسه قله با سنگ خانه ساخته ‌اند، و از داخل این غار که بر اثر جمع شدن برف در زمستان تبدیل به یخچال می ‌شود یخ بیرون می ‌آورند و برای سیراب کردن احشام خود از آن استفاده می ‌کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با آبشار آب ملخ

مشخصات غار درفک

از غار درفک به عنوان یخچال طبیعی استفاده می شود، چون که در تمام ایام سال، حتی در گرم ترین روزهای فصل تابستان برف و یخ را درون خود نگه می دارد. به همین خاطر است که چوپانان این منطقه از این غار برای تامین آب مورد نیازشان استفاده می کنند. غار درفک دهانه نسبتا پهناوری دارد، ولی ارتفاع این دهانه بسیار کم است و برای ورود به آن نیاز به تجهیزات غار نوردی و یخ نوردی خواهید داشت. این غار شگفت انگیز طولی حدود ۱۰۰ متر و عرضی حدود ۴۰ دارد. این غار در فهرست آثار طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است.

مشخصات غار درفک

در بلندای این منطقه، قله آتشفشانی درفک قرار دارد. این قله ۲۷۰۵ متر ارتفاع دارد و یکی از قلل پر تردد سلسله جبال البرز محسوب می شود. دهانه آتشفشانی این قله به عنوان بزرگترین دهانه آتشفشانی کشور شناخته می شود. تماشای طلوع خورشید از بلندای این قله به حدی زیباست که بسیاری از کوهنوردان برای تماشای آن یک شب را بر فراز قله کمپ می کنند. آورده اند که نام این قله در حقیقت دال فک است که به زبان تاتی معنی آن آشیانه نوعی پرنده مانند عقاب می شود.

در نزدیکی غار درفک، یک غار آهکی زیبا به اسم نوچاه هم وجود داشته است که گویا بر اثر زلزله سال ۶۹ اکثر قسمت های آن از جمله دهانه اش از بین رفته اند. در گذشته ای نه چندان دور، مردمان این منطقه در اطراف این غار شمع روشن می کردند. چون که عقیده داشتند این منطقه محل دفن شدن ۴ امام زاده است. مردمی که در این منطقه زندگی می کردند، برف و یخ موجود در این غار را درون سطل هایی چوبی به اسم لاوار می ریختند تا آب شوند. از آن به عنوان آب شرب خود و احشامشان و آب مورد نیاز برای شستشو استفاده می کردند.

بعضی ها عقیده داشتند که آب این یخ ها و برف ها شفا بخش است. به همین دلیل این یخ ها را از مسیر های سخت و طولانی به رشت می رساندند و آن را می فروختند.

در شهرستان رودبار گیلان علاوه بر غار درفک، جاذبه های طبیعی و تاریخی دیگری هم وجود دارند که از آن ها می توان به غار دربند رشی، سرو هزار ساله هرزویل، روستای داماش، آبشار کلشتر، آب گرم لویه، روستای انبوه، فیلیده رودبار، امامزاده طاهر رستم آباد، پل خشتی لوشان، رودخانه سپید رود، امام زاده محتشم اسطلخ جان، تپه باستانی مارلیک، آبشار زیبای لونک و هزاران هکتار جنگل ها و مراتع سرسبز را نام برد.

بیشتر بخوانید: دره کول خرسون دزفول

بهترین فصل سفر به قله درفک

بهترین فصل سفر به قله درفک

منطقه درفک، ارتفاع نسبتا زیادی دارد و در فصول سرد سال پوشیده از برف و یخ است. بهترین فصل سفر به این منطقه از اواسط فصل بهار تا اواخر تابستان است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با آبشار آب پری

مسیر دسترسی به غار درفک

اگر قصد دارید از سمت تهران به غار زیبای درفک حرکت کنید، باید در اتوبان قزوین به سمت رشت حرکت خود را شروع کنید. بعد از اینکه به شهر رستم آباد رسیدید، به سمت راست تغییر جهت بدهید. بعد از اینکه از روی پلی که بر بالای رودخانه سفیدرود واقع شده عبور کردید، باید در مسیر روستای شیرکوه قرار بگیرید. در این منطقه زیبا می‌توانید ساعاتی را به استراحت بپردازید و خودتان را به منطقه درفک برسانید و از غار زیبای این منطقه دیدن کنید.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر