بهترین جاهای دیدنی گرجستان - dawinco
  • دوشنبه 13 دی 1400
  • 387
  • 0
بهترین جاهای دیدنی گرجستان - dawinco
بهترین جاهای دیدنی گرجستان - dawinco

بهترین جاهای جذاب گرجستان

جاهای دیدنی گرجستان بسیار زیاد هستند گرجستان یکی امن ‌ترین کشور اروپا و همچنین ششمین کشور امن جهان است. علاوه براین، گرجستان به لحاظ زیبایی ‌ها و جاذبه ‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی نیز کشوری بسیار قدیمی و دارای تنوع زیاد آب و هوایی است. در اسطوره ‌های گرجی آمده که این سرزمین بهترین و مرغوب ‌ترین زمین و هدیه خداوند است. گرجی‌ ها همانند ایرانی‌ ها ضرب‌ المثلی دارند که می ‌گوید: مهمان هدیه خداست. 

بیشتر بخوانید: بهترین هتل های تفلیس

دریاچه لاکپشت تفلیس

دریاچه لاکپشت تفلیس

در این جاذبه هیچ خبری از لاک ‌پشت ها نیست، بلکه به اعتقاد مردم گرجستان، این دریاچه از بالا شبیه به لاک‌ پشت می باشد و بنابراین نام آن را دریاچه لاک‌ پشت گذاشته اند (Turtle Lake). این دریاچه زیبا یکی از زیباترین و خوش آب‌ و هوا‌ترین جاهای دیدنی گرجستان و شهر تفلیس است که به ‌عنوان تفرجگاه تابستانی بسیاری از گردشگران و مسافران داخلی و خارجی محسوب می‌ شود. این جاذبه تله ‌کابین هم دارد و البته مکانی مناسب برای شنا و آفتاب ‌گرفتن در فصل تابستان و قدم زدن و دوچرخه‌ سواری در اطراف دریاچه در طول سال است.

هر ساله به مناسبت‌ های مختلف، کنسرت‌ های زیادی در اطراف دریاچه لاک‌ پشت‌ ها برگزار می شود که بر زیبایی و جذابیت این جاذبه طبیعی می ‌افزاید. این دریاچه در محله واکه و نزدیک سفارت ایران در تفلیس، در دامنه شمالی کوه مقدس قرار دارد. ارتفاع آن از سطح دریا ۶۸۶ متر بوده و از آب رودخانه وارازی تغذیه می شود. بیشترین عمق آن به ۲٫۶ است.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس دریاچه لاکپشت تفلیس: گرجستان، نواحی غربی تفلیس، منطقه واکه

پل صلح در تفلیس

پل صلح در تفلیس

پل صلح (The Bridge of Peace) یکی از زیباترین و مدرن ‌ترین بناهای کشور گرجستان است. این پل بر روی رود کورا واقع شده و دو بافت سنتی و تازه‌ شهر تفلیس را بهم متصل ‌کرده است. این پل ۱۵۰ متری در سال ۲۰۱۰، توسط یک معماری ایتالیایی بنا نهاده شده و تبدیل به یکی از عناصر مدرنیته در گرجستان گشته است که با معماری چشم‌ نواز و نورپردازی خاص خود (بیش از ۶۰۴۰ لامپ LED)، علاقه‌ مندان فراوانی را به خود جذب می‌ کند.

این پل فقط برای عبور و مرور عابران پیاده است و شما در عین حال که از زیبایی خود پل بهره‌ مند می ‌شوید، در طول مسیر مشرف به مجسمه کارتلیس ددا بر روی یکی از تپه‌ های مجاور، مسجد جامع سامبا در تپه ‌ای دیگر و نیز کلیسای ناریکالا خواهید بود. همچنین انتهای یک سمت پل به بازار سنتی تفلیس می ‌رسد و سمت دیگر آن شاهد فواره ‌های آب و مجسمه پیانو خواهید بود. رقص شبانه آب همراه با موسیقی جذاب کلاسیکی از برنامه ‌های شاد و متنوع این پارک خواهد بود.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آدرس پل صلح تفلیس: گرجستان، تفلیس، بافت تاریخی شهر

شهر باتومی

شهر باتومی

شهری بندری که در ساحل دریای سیاه است که علاوه بر داشتن زیبایی ‌های طبیعی خود با اقدامات مسئولان گرجستان در زمینه ایجاد مکان های مناسب گردشگری تبدیل به یکی از جاذبه ‌های اصلی و جاهای دیدنی گرجستان شده است که شما شاهد رشد روزافزون بازدیدکنندگان از جاهای مختلف دنیا خواهید بود. دسترسی به این شهر از دو راه هوایی و زمینی امکان ‌پذیر است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی استانبول

دلفیناریوم باتومی

دلفیناریوم باتومی

 این دلفیناریوم یکی از اصلی ترین مقصدهای اصلی گردشگران و از معروف‌ ترین جاذبه ‌های دیدنی این شهر می باشد که در آن همه روزه می ‌توانید شاهد نمایش رقص دلفین ‌ها در آب همراه با موسیقی باشید. این پارک فرصتی را برای کسانی‌ می باشد که عاشق این موجودات باهوش و خوش اخلاق هستند فراهم می ‌کند تا بتوانند در کنار تماشای شنای زیبای دلفین‌ ها در آب، با آن ‌ها شنا کنند. 

باغ گیاه‌ شناسی باتومی

باغ گیاه‌ شناسی باتومی

اگر علاقه به گل و گیاهان دارید حتما  در سفرتان تجربه قدم زدن در باغ ۱۰۷ هکتاری باغ گیاه‌ شناسی باتومی را از دست ندهید. این باغ یکی از معروف‌ ترین و بزرگ ‌ترین باغ ‌های گیاه ‎شناسی شوروی سابق و تنوع گیاهی آن شامل انواع گل و گیاه از شرق آسیا، استرالیا، آمریکای جنوبی، همیالیا و مدیترانه است.

بلوار باتومی

بلوار باتومی

 حتما به بلوار باتومی سر بزنید. این بلوار یکی از قدیمی ‌ترین و خاص ترین جاذبه‌ های گرجستان است و در امتداد ساحل و به طول ۷ کیلومتر قرار دارد. بافت این بلوار به سبک اروپای قرن ۱۹ است و زیبایی ایتالیایی و محیط رویایی آن، هر گردشگری را به خود جذب خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: روستای زیبای پالنگان

میدان اروپا

میدان اروپا

 این میدان یکی از جاذبه‌ های شهر باتومی و نقطه اتصال شهر باتومی به منطقه اروپایی گرجستان است. همه ساله کنسرت‌ های جذاب و باشکوهی در این میدان توسط هنرمندان بزرگ برگزار می‌ شود.

اوپلیستسیخه

اوپلیستسیخه

شهری با قدمتی ۲۵۰۰ ساله که تماما از سنگ ساخته شده که با دیدن آن می ‌توانید به خوبی شیوه زندگی اقوام و ساکنین آن را در ذهن تصورکرد

 شهر سنگی اوپلیستسیخه (Uplistsikhe)، از مجموعه جاهای دیدنی گرجستان. این شهر در ۱۰ کیلومتری شرق شهر گوری (Gori) واقع شده و معنای اسم آن، قلعه خدایان است.

شهر شبیه غار است و ساختاری سه لایه (زیرین، میانی، بالایی) دارد که متشکل از انواع مغازه‌های مختلف نظیر نانوایی، داروخانه، زندان، سیاه‌چال، معابد و آمفی تئاتر است. در کشفیات باستان‌شناسان، آثار مربوط به الهه خورشید که قبل از ظهور مسیحیت در این منطقه پرستش می‌شده به چشم می‌خورد. با گسترش مسیحیت این شهر رفته‌رفته اهمیت خود را از دست داده و اکنون تنها به یک جاذبه با شکوه گردشگری برای گردشگران تبدیل شده است.

ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۶ عصر

آدرس اوپلیستسیخه گرجستان : فاصله ۸.۵ کیلومتری از جنوب شرقی شهر گوری- کرانه چپ رود کرا

متسختا

متسختا

شهر قدیمی مستختا (Mtskheta)  مهم ‌ترین جاذبه ‌های فرهنگی و تاریخی و از جمله جاهای دیدنی گرجستان به شمار می ‌رود. که تا قبل از قرن ششم میلادی و پایتخت شدن شهر تفلیس، این شهر پایتخت گرجستان بوده و می ‌توان تصور کرد که به ‌دلیل موقعیت استراتژیکش، چه گنجینه‌ عظیم تاریخی و فرهنگی در دل خود نهفته دارد. کلیسای سوتیتسخوولی (Svetitskhoveli) از جمله این گنجینه ‌هایی است که قدمتش به قرن یازدهم میلادی می ‌رسد و دارای معماری باشکوه مذهبی است.

کلیسا، دروازه، برج ناقوس، دژ و قلعه از بخش‌های مهم این کلیسای دیدنی به شمار می‌آیند. مقبره بنیان‌گذار تفلیس، «شاه واختانگ گرگاسالی» و تعدادی از مهمترین پادشاهان گرجستان، در این کلیسا قرار دارد. کلیسای سامتاورو (Samtavro) و صومعه مقدس جواری (Monastery Jvari) از دیگر بناهای واقع در شهر متسختا هستند که یادآور معماری دوران قرون وسطی هستند.

آدرس: گرجستان، ۲۰ کیلومتری شمال تفلیس

بیشتر بخوانید: غذاهای سنتی و محلی کردستان

صومعه گلاتی

صومعه گلاتی

صومعه گلاتی (Gelati Monastery) یکی دیگر از جاهای دیدنی گرجستان است که آن را شاهکار عصر طلایی گرجستان نامگذاری کرده اند. این صومعه در سال ۱۱۰۶ به دستور شاه داوید چهارم، از مشهورترین پادشاهان گرجستان بنا شده است و و امروزه جزء میراث جهانی یونسکو به شمار می ‌رود. این صومعه بر روی یک تپه واقع شده است تا به اعتقاد سازندگان به خدا نزدیک ‌تر شوند. صومعه گلاتی از مراکز مشهور فرهنگی، مذهبی و روشنفکری زمان خود بوده. معماری این صومعه نمودار سبک معماری بیزانسی است که در آن شمایل مذهبی و مقدس با استفاده از موزاییک بر روی دیواره‌های صومعه حک می ‌شده.

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۱۰ شب

هزینه بازدید: رایگان

آدرس صومعه گلاتی : Rd to Gelati Monastery, Motsameta, Georgia

واردزیا

واردزیا

تنها مجموعه ‌ای می باشند که از خانه‌های غار شکل که در قرن دوازدهم میلادی به دستور شاه تامار برای مقابله با حمله مغول ها در دل کوه و در جنوب غربی کشور گرجستان و در امتداد رودخانه مکتواری (Mtkvari) ساخته شده ‌اند. سازه ‌های تو در تو با سیستم آب‌ رسانی پیچیده که نمایانگر میزان تلاش مردم برای ایجاد مکانی برای سکونت و در عین حال دور ماندن از حمله مغول‌ ها است.

زلزله باعث تخریب بخش‌ های وسیعی از این شهر شد و امروزه شاهد بقایای این شهر صخره‌ ای عجیب و حیرت‌ آور هستیم. واردزیا (Vardzia) یکی از جذاب‌ ترین جاهای دیدنی گرجستان و قطعا از مقاصد گردشگری مناسب برای افرادی است که سفر به عمق تاریخ در دل اعماق کوه را به جاهای سهل‌الوصول و در دسترس ترجیح می ‌دهند.

ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۷ شب

آدرس واردزیا گرجستان: جنوب گرجستان، ۳۰ کیلومتری آسپیندزا، سمت چپ ساحل رودخانه متکواری در دامنه‌های کوه اروشتی

کازبگی

کازبگی

شهری در فاصله ۱۶۰ کیلومتری شمال تفلیس و در ۲۵ کیلومتری مرز روسیه و گرجستان می باشد. این شهر به دور از شلوغی ‌های پایتخت است و با داشتن مسیری کوهستانی و پر از چشمه و رودخانه، و به علت آب و هوای تمیز و سرشار از اکسیژن می باشد.

قله کازبگی سومین قله مرتفع کشور گرجستان است و همواره یکی از مقاصد کوهنوردان بومی و خارجی به حساب می آید. البته باید خاطرنشان کرد که این منطقه کوهستانی در فصل‌ های پاییز و زمستان بسیار سرد و پوشیده از برف است و شاید تابستان فصل مناسبی برای مسافرت به این منطقه زیبا و رویایی گرجستان باشد.

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگانچ

آدرس کازبگی گرجستان : در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شمال تفلیس و ۲۵ کیلومتری مرز روسیه و گرجستان

موزه ملی گرجستان

موزه ملی گرجستان

این موزه در میدان آزادی قرار گرفته و بهترین موزه گرجستان است. حتی اگر علاقه‌ای به بازدید ندارید توصیه می شود حتما به بازدید از این موزه بروید. به خصوص که گرجستان روزی قسمتی از قلمرو ایران به حساب می‌آمد.

در موزه ملی آثار هنری چشمگیری نگهداری می‌ شود که قدمت بعضی از آن‌ ها به هزاره هشتم بعد از میلاد برمی‌گردد. این ساختمان که خودش از ادغام 10 گالری ایجاد شده، شامل انواع آثار نقاشی، اشیای باستانی، طلا و جواهرات دوران باستان، آثار دوره قاجار و هخامنشی، فسیل انسان‌های اولیه و 140000 وسیله است. بازدید از موزه ملی همه روزه به جز دوشنبه، با بهای بلیط حدود 3 لاری امکان‌پذیر است.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر