آشنایی با 4 مکان دیدنی استان کردستان - هتل داوینکو
  • چهارشنبه 10 آذر 1400
  • 467
  • 0
آشنایی با 4 مکان دیدنی استان کردستان - هتل داوینکو
آشنایی با 4 مکان دیدنی استان کردستان - هتل داوینکو

آشنایی با 4 مکان دیدنی استان کردستان

1-مسجد خسروآباد

مسجد خسروآباد گروس که به دوره ی قاجار بر می گردد که در روستایی به همین اسم، از توابع شهرستان بیجار واقع شده اند. براساس گفته ها سازنده این مسجد خسرو خان اردلان باشد. مسجد خسروآباد یکی از مساجد تک ایوانی کشور به‌ حساب می آید و یکی از ویژگی‌ های آن می ‌توان به آجر کاری ‌های متنوع و زیبای آن اشاره کرد. مسجد خسروآباد گروس در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸، با شماره ثبت ۲۶۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: معرفی غذاهای سنتی و محلی کردستان

مسجد خسروآباد

هتل در بانه

2-قلعه امام مریوان

قلعه امام مریوان که البته با نام ‌های دیگر قلعه ایمام و قلعه هلوخان نیز شناخته می‌ شود، در فاصله‌ سه کیلومتری جنوب شرقی شهر واقع شده است. این قلعه در زمان حکمرانی اردلان ‌ها در دوران صفوی، روی کوهی با ارتفاع ۱۶۰۰ متر به نام کوه امام، که به دشت و شهر فعلی مریوان ساخته شد. 

قلعه امام مریوان

بیشتر بخوانید: روستای زیبای پالنگان

در سال ۹۰۲ هجری شمسی، سرخاب بیگ اردلان قلعه را از نو ساخت و بعد از آن به مدت سه قرن مقر اصلی حکومت‌ های محلی بابان و اردلان ‌ها بود که متاسفانه به دلایلی بخش زیادی از این میراث کهن به کل نابود شده است و تنها آثاری از پله و آب انبار آن باقی مانده است. این بنای تاریخی از مکان های دیدنی مریوان محسوب می‌شود و در سال ۱۳۹۰، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. 

3-عمارت آصف وزیری

عمارت آصف وزیری را در دوران صفویه احداث کردند و در دوره‌هایی مانند قاجاریه و پهلوی اول، قسمت هایی به آن اضافه شد. با مساحتی به اندازه ۴۵۰۰ متر مربع، این خانه شامل سردر ورودی به شکل نیم‌ هشتی، تالار تشریفات، ایوان ستون‌دار، ارسی، یک رشته قنات، حمام خصوصی، حیاط مرکزی، حیاط مستخدمین و رواق می‌ شود. 

عمارت آصف وزیری

بیشتر بخوانید: رودخانه سیروان کردستان

معماری زیبا و هنرمندان ایرانی را که با تزییناتی چشم‌ نواز همراه شده ‌اند، می ‌توان در تمام بخش های عمارت مشاهده کرد. این بنا به تازگی به موزه مردم ‌شناسی مناطق کردنشین تغییر کاربری داده است و از آن با نام خانه ‌ی کرد نیز یاد می‌ شود. عمارت آصف وزیری به‌ عنوان یکی از جاهای دیدنی سنندج، در سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۸۲۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

رزرو هتل بانه

4-حمام شیشه

از حمام‌ های تاریخی شهر سنندج می ‌توان حمام شیشه نام برد. حمام شیشه از مکان های دیدنی سنندج است که برخلاف اسم جالبش، اصلا شیشه‌ ای نیست. این حمام مانند تمام حمام ‌های دیگر تاریخی از سنگ، گچ و ملات ساخته شده است. با این حال به کار رفتن شیشه ‌های رنگی زیبا در این حمام، آن را به این نام معروف کرده است.

حمام شیشه

حمام شیشه در کجا واقع شده؟

حمام شیشه سنندج در ضلع شمالی بلوار کردستان سنندج و در کنار پل و مسجد ملاویسی واقع شده است. برای رسیدن به این مکان می ‌توانید از خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. 

تاریخچه حمام شیشه

حمام شیشه سنندج یکی از بناهای عمومی و قدیمی این شهر است که با عمری طولانی، امروزه به یکی از دیدنی های استان کردستان به شمار می‌آید. به احتمال زیاد حمام شیشه سنندج مربوط به دوره قاجاریه می باشد؛ اما با توجه به اینکه اکثر حمام ‌های تاریخی در دوران زندیه ساخته شده‌ اند، شاید این حمام نیز متعلق به دوران زندیه است. این حمام تا سال ‌های پیش از انقلاب و چندی بعد از انقلاب کاربرد داشته و بخش‌ های مردانه و زنانه آن فعال بوده است. درب حمام زنانه در کوچه کنار حمام واقع شده است.

در زمان مالکیت خانواده بابان، این حمام از سوی اداره کل میراث فرهنگی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و در سال ۱۳۸۳ به‌صورت کامل مرمت شد. این حمام به شماره ۲۸۳۹ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و کماکان بر سر مرمت آن بین شهرداری و شورای شهر سنندج اختلاف وجود دارد. زمان تملک آن از سوی شهرداری سنندج مقرر شد از این بنا به‌عنوان موزه دایمی عکس کردستان استفاده شود؛ اما تنها یک سال بعد از مرمت، درب حمام شیشه بسته شد.

امروزه عبور کانال فاضلاب شهر سنندج از نزدیکی حمام شیشه به‌ شدت سلامت و استواری این بنا را تهدید می‌ کند و هر روز بخشی از دیوارهای حمام تاریخی شیشه از بین می‌رود. با توجه به این وضعیت بدون شک باید منتظر تخریب کل دیوارها بود. 

هتل داوینکو

طراحی حمام شیشه

حمام شیشه سنندج دارای فضاهای ورودی، راهروهای ارتباطی، هشتی، بینه، سربینه، حمام گرم با ستون‌ های سنگی، سکوها، آب ‌نماهای گرم و سرد، خزینه، رخت‌ کن، حجره و گرم ‌خانه است که در داخل با تزیینات آهک ‌بری تزیین شده و دارای خصوصیات ویژه ‌ای است. این تزیینات و طراحی ها نقش ‌‌های مختلف گیاهی، حیوانی و هندسی را شامل می ‌شود.

حمام شیشه سنندج

چیزی که این حمام را از بقیه ‌حمام ها متمایز می ‌کند، طراحی زیبای سکوها و آبنمای گرم و سرد و خزینه است و آنچه بیش از همه به چشم می ‌آید، سادگی و خلوتی بنا است. هرچند این روزها از پنجره‌ها و شیشه‌ های رنگی حمام آثار زیادی باقی نمانده است؛ حمام شیشه با معماری موزون و متوازنش همچنان زیبا به نظر می‌آید. سر درب ورودی این حمام دارای نمای آجر کاری است و این سر درب در گذشته دچار تغییراتی شده است.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر