همه چیز درباره قوانین هتل ها: حقوق و تعهدات مسافران | داوینکو
  • سه شنبه 24 بهمن 1402
  • 57
  • 0
همه چیز درباره قوانین هتل ها: حقوق و تعهدات مسافران | داوینکو
همه چیز درباره قوانین هتل ها: حقوق و تعهدات مسافران | داوینکو

همه چیز درباره قوانین هتل ها: حقوق و تعهدات مسافران | داوینکو

دانستن قوانین هتل برای مسافران باعث می شود اقامت بهتر و آسایش بیشتری در هتل داشته باشند و استفاده بیشتری از زمان خود ببرند. در ادامه به توضیح قوانین هتل در کشورمان می پردازیم .

 -در هتل‌های ایران، ساعت ۲ بعداز ظهر برای ورود مسافران و ساعت ۱۲ ظهر برای تحویل گرفتن اتاق‌ها در نظر گرفته‌ شده است، ممکن است این ساعات در بعضی از هتل‌ها متفاوت باشد؛ بنابراین بهتر است قبل از زمان ورود و خروج هتلی که رزرو کرده اید مطلع شوید.

 -اگر کمی زودتر از زمان مقرر به هتل‌ رسیدید، برای دریافت اتاقتان عجله نکنید؛ چون برای تحویل زوتر از موعد تعیین شده توسط هتل، باید ۵۰ درصد از هزینه یک شب اقامت کامل در هتل انتخابی خود را بپردازید. بهتر است تا زمان تحویل اتاق، کمی در شهر گشت بزنید و با جاذبه‌ها و سوغات آنجا آشنا شوید. 

اقامت در هتل

 -در هتل‌های ایران، امکان رزرو هتل توسط افراد زیر 18 سال وجود ندارد و حداقل سن قانونی برای اقامت در هتل 18 سال تمام می باشد. 

-هزینه‌ای بابت پذیرش کودکان زیر 2 سال از طرف هتل دریافت نمی شود و اقامت کودکان ۲ تا ۱۲ ساله در برخی شرایط خاص، نیم بها می باشد.

-مسافران داخلی و خارجی در تمامی هتل‌های ایران ملزم به رعایت شئونات اسلامی هستند.

-طبق قوانین هتل های ایران، مسئولین مربوطه از پذیرش بانوان باردار پس از ۷ ماهگی بدون همراه معذورند.

-مهمانان می‌توانند طبق تاریخ مشخصی که در تاییدیه رزرو ثبت شده است، در واحد خود اقامت داشته باشند و در صورت تمایل برای تمدید اقامت باید هتل موافقت خود را اعلام نماید.

-مسافران برای رزرو هتل، هزینه‌ای در قالب پیش‌پرداخت، حداقل معادل هزینه یک شب اقامت در هتل را پرداخت می کنند و با دریافت تائیدیه رسمی از طرف هتل، حداکثر ظرف ۴۸ ساعت پس از درخواست مسافر، رزرو انجام می گیرد.

-اگر پس از ساعت تخلیه اتاق، هنوز در واحد خود سکونت داشته باشید، طبق مدت زمان اضافه‌تری که در اتاق حضور داشتید، موظف به پرداخت ۵۰ تا ۱۰۰ درصد هزینه یک شب اقامت کامل، خواهید بود.

-اگر پس از رزرو هتل و دریافت برگ تایید، به هر دلیلی بخواهید رزرو را لغو کنید، باید مراتب را به صورت کتبی به هتل اطلاع داده و تائیدیه‌ای برای لغو رزرو دریافت نمایید، در صورت لغو رزرو هتل، از مبلغ پیش پرداخت مبلغی به این شرح زیر خواهد شد:

-در صورتی که ۲۰ روز قبل از زمان رزرو شده برای اقامت در هتل، آن را لغو کنید، هیچ‌گونه جریمه‌ای پرداخت نخواهید کرد و می‌توانید پیش پرداختتان را تمام و کمال دریافت کنید .

-اگر  ۱۱ تا ۲۰ روز پیش از زمان اقامت، اقدام به لغو رزرو نمایید، پرداخت ۲۰ درصد از هزینه یک شب اقامت در هتل، به عهده شما خواهد بود.

-چنانچه از ۱۰ تا ۶ روز قبل از زمان اقامتتان، نسبت به لغو رزرو اقدام کرده باشید، پرداخت ۳۰ درصد از هزینه یک شب اقامت در هتل با شما خواهد بود.

-در صورتی که از ۵ روز تا ۴۸ ساعت قبل از زمان اقامت، بخواهید رزرو را لغو کنید، ۵۰ درصد از هزینه یک شب اقامت در هتل از شما دریافت می شود.

-لغو رزرو  ۴۸ ساعت قبل از شروع اقامت تا زمان ورود به هتل، ۷۰ درصد از هزینه یک شب اقامت در هتل را از ملبغ پیش پرداخت کسر خواهد کرد.

-در صورتی که پس از رزرو و اقامت در هتل، تمایلی به ادامه اقامت نداشتید، می‌توانید با پرداخت هزینه یک شب اقامت در هتل، از ماندن در واحد اقامتی خود صرف نظر نمایید.

-اگر هتل پس از صدور برگه تائید، قادر به تحویل اتاق انتخابی مسافر نباشد، موظف است اتاق دیگری با امکانات و کلاس مشابه آماده نماید و در صورت عدم موافقت مسافر، موظف به بازگرداندن مبلغ پیش -پرداخت به صورت تمام و کمال به مسافر خواهد بود، علاوه بر این به عنوان جریمه، باید هزینه‌ای برابر با یک شب اقامت کامل را به مسافر پرداخت نماید.

-در صورتی که مهمان برای تحویل گرفتن واحد اقامتی خود به هتل مراجعه نکنند و علت عدم حضور خود را از قبل برای هتل شرح ندهد، تنها یک شب اتاق انتخابی مهمان توسط هتل ذخیره و خالی نگاه داشته می‌شود و در صورت عدم مراجعه مهمان، روز بعد تائیدیه اتاق باطل شده و هزینه‌ای برابر با یک شب اقامت در هتل، از مبلغ پیش پرداخت کسر خواهد شد.

پذیرش هتل

-اگر خساراتی از طرف مسافر به اموال هتل  وارد شود، موظف به پرداخت خسارت وارده است.

-اگر شرایطی پیش بیاید که حل آن برای دو طرف امکان پذیر نباشد، مانند بلایای طبیعی، مشکلات امنیتی و همچنین شیوع بیماری‌های واگیردار، رزرو هتل لغو می‌شود و وجه دریافتی از طرف هتل به مسافر بازگردانده خواهد شد.

-در صورتی که بعد از رزرو و پرداخت هزینه‌ای تحت عنوان پیش‌پرداخت توسط مسافران، نرخ اتاق‌ها و امکانات هتل تغییر کند، مسافر موظف است تا به نرخ روز، هزینه اقامت در هتل را پرداخت کند؛ یعنی مابه‌التفاوت آن را بپردازد.

بردن مهمان به اتاق هتل در ایران

تردد افراد غریبه به عنوان مهمان به اتاق‌های مسافران، مجاز نیست و اشخاص دیگری به جز افراد پذیرش شده‌ در هتل، نمی‌توانند به اتاق‌های هتل دسترسی داشته باشند. این قانون به منظور افزایش امنیت وضع شده تا مسافران از هرگونه خطر احتمالی در امان بمانند. مهمانان می‌توانند در قسمت لابی هتل دوستان یا خانواده‌اشان را  ملاقات کنند.

مدارک شناسایی برای هتل

اصل شناسنامه، کارت ملی و برگ تائید رزرو، باید توسط مهمانان برای پذیرش در هتل های ایران به مسئولین مربوطه ارائه شود؛ در غیر این صورت هتل‌ها از پذیرش مهمانان معذور خواهند بود.

به منظور اقامت خانواده در هتل در اتاقی مشترک نیاز به مدارک محرمیت همانند عقدنامه یا شناسنامه است و فرزندان هم برای احراز هویت، شناسنامه یا کارت ملی را ارائه نمایند.

هتل‌ها در صورت تسویه حساب مهمانان، حق نگهداری مدارک شناسایی آنان را ندارند و موظفند پس از تائید هویت مهمان، مدارک را به آنها بازگردانند. 

در خصوص ازدواج موقت زوج‌های ایرانی، فقط صیغه‌نامه با تاریخ معتبر و مهر برجسته قوه قضاییه برروی آن، در هتل‌ها پذیرش خواهند شد؛ در غیر این صورت، نامه اداره اماکن نیروی انتظامی همراه سایر مدارک به مسئولین هتل تحویل داده شود. اگر مدارک شناسایی این دسته از زوج‌ها ناقص باشد، هتل می تواند هزینه رزرو اتاق یا همان هزینه شب اول اقامت را نزد خود نگه دارد. 

پذیرش مجرد در هتل

زنان و مردان مجرد که قصد دارند به تنهایی در هتل اقامت کنند، با به همراه  داشتن کارت ملی یا شناسنامه خود و تحویل مدارک به مسئول پذیرش، می توانند اتاق خود را تحویل بگیرند.

رزرو هتل برای خانم ها

خانم‌ها می‌توانند با ارائه مدارک شناسایی معتبر و بدون نیاز به نامه کتبی اماکن، در هتل‌های ایران اقامت داشته باشند و اگر هریک از هتل‌ها از پذیرش بانوان امتناع کند، می‌توان از طریق اتحادیه هتل‌داران یا سازمان میراث فرهنگی، از هتل مربوطه شکایت کرد؛ چون عدم پذیرش بانوان و منع آن‌ها از حقوقشان، جرم محسوب می‌شود. 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر