گراند هتل، قدیمی‌ترین هتل ایران - هتل داوینکو

در دوره قاجار، یک مهاجر قفقازی به نام باقر خان خیابان لاله‌زار جنوبی را برای ساخت اولین هتل ایران انتخاب کرد

1423

وقتی صحبت از رزرو هتل برای یک سفر دلخواه می‌شود، همه دنبال این هستند که نوسازترین هتل‌ها را برای اقامت پیدا کنند. البته که از سویی رزرو هتل های نوساز کار درست و عقلانی خواهد بود، چون احتمالاً اتاق‌ها تمیزتری دارند، مجهزترند و اقامت در آن‌ها بسیار راحت‌تر خواهد بود؛
اما امروز می‌خواهیم طور دیگری به هتل‌ها نگاه کنیم. می‌خواهیم سراغ هتل‌های قدیمی ایران برویم و ببینیم این هتل‌ها امروز چه وضعیتی دارند؟ چطور ساخته شده بودند؟ و چه ویژگی‌هایی داشته‌اند؟ شما فکر می‌کنید قدیم‌ترین هتل ایران کجاست؟ از شما می‌خواهم بین هتل های تهران، هتل های مشهد، و یا هتل های اصفهان حدسی داشته باشید. فکر می‌کنید حدستان چقدر به واقعیت نزدیک باشد؟
خب، بحث هتل های قدیمی در ایران می‌تواند قدری پیچیده باشد. مسلماً کشور ما هم یک هتل به عنوان قدیمی‌ترین هتل دارد، یعنی اولین هتلی که در کشور ساخته شده ‌است. 
خب، ما یک هتل داریم که طبیعتاً قدیمی‌ترین هتل است، یک هتل هم داریم، که گرچه قدیمی‌ترین نیست، اما قدیمی‌ترین هتلی است که هنوز از مسافران پذیرایی می‌کند. یک ساختمان بسیار قدیمی هم داریم که سال‌ها پیش تغییر کاربری داد و هتل شد. اگرچه سال‌هایی که میزبان مسافران بوده، چندان زیاد نیست، اما عمر طولانی ساختمان سبب شده، از آن به عنوان قدیمی‌ترین هتل جهان نیز یاد کنند
 
گراند هتل، قدیمی‌ترین هتل ایران
 
 

   
در دوره قاجار، یک مهاجر قفقازی به نام باقر خان خیابان لاله‌زار جنوبی را برای ساخت اولین هتل ایران انتخاب کرد. وی که از هتل‌های اروپایی الگو گرفته بود، با خریدن 1300 متر زمین در این خیابان ساخت هتل را شروع کرد.
آن روزها که آمدورفت سیاستمداران اروپایی به ایران زیاد شده بود، نیاز به چنین هتلی به شدت احساس می‌شد. باقر خان با دانسته‌هایش در مورد هتل‌های اروپایی طرح و نقشه‌ی هتل را ریخت و یک سیستم پذیرایی برای آن تعریف کرد. پیش از ساخت گراند هتل، مسافران خارجی برای اقامت در تهران دو گزینه بیشتر نداشتند، یا باید در سفارت‌خانه‌ی کشورشان می‌ماندند یا اینکه یکی از خانه‌های شمال شهر که به پانسیون تبدیل شده بود را انتخاب می‌کردند.